Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology

Authors

  • Andrey Peixoto de Brito Centro Universitário UNIESP
  • Rodrigo Wanderley de Sousa-Cruz Centro Universitário UNIESP https://orcid.org/0000-0001-7906-8187
  • Rogério Luckwu dos Santos Centro Universitário UNIESP

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546444425

Keywords:

Parkour, Internal logic, Physical Education

Abstract

The aim of the study is to analyze the elements of the internal logic of parkour to the Physical Education field, based on Motor Praxiology. The investigation is theoretical and descriptive, with a qualitative approach to the data. The theory of motor action was used to analyze parkour body practice, based on its main characteristics and singularities in the search for a better understanding of its internal logic. We believe that parkour assumes an important role in Physical Education with regard to its challenging and autonomous uniqueness in the body treatment and in the occupation of spaces, generating experiences and learning in the different paths and environments experienced in psychomotor, co-motor, and uncertain situations regarding the environment. Concomitantly, Motor Praxiology advances in the perspective of seeking new and important possibilities for creations and motor experiences for Physical Education field.

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Author Biographies

Andrey Peixoto de Brito, Centro Universitário UNIESP

Bacharelando em Educação Física - Centro Universitário UNIESP

Rodrigo Wanderley de Sousa-Cruz, Centro Universitário UNIESP

Doutorando em Educação Física - UPE-UFPB

Mestre em Educação - UFPB

Professor do Centro Universitário UNIESP

Membro do Grupo de Pesquisa em Pedagogia da Corporeidade - UFPB.

Membro do Grupo de Estudos Praxiológicos - UFSM.

Rogério Luckwu dos Santos, Centro Universitário UNIESP

Doutor pela Universidade de Valencia - Espanha.

Mestre em Ciências da atividade física e desportiva  Universidade de Valência - Espanha.

Graduação em Educação Física pela Universidade Federal da Paraíba.

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Published

2021-03-12

How to Cite

Brito, A. P. de, Sousa-Cruz, R. W. de, & Santos, R. L. dos. (2021). Parkour: an analytics for Physical Education in the light of Motor Praxiology. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546444425

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