Higher Education Pedagogy and Physical Education teachers’ educators: what the scientific productions express?
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546441743Keywords:
Higher Education, Learning, TeachingAbstract
The research is developed in Physical Education Postgraduate Program of Santa Maria Federal University/RS, Brazil, and it consists of a study called state of art, directed to the principles of bibliographic research. The proposal is structured from the investigation of scientific productions published in the main databases of theses /dissertations and scientific articles that report the educators formative process of Physical Education and the Higher Education Pedagogy, from 2009 and 2019.The results signpost the incipience of studies on this theme and area, signaling the importance of further researches. It is identified, however, that self-training and knowledge underlying university teaching are present in the analyzed productions.Downloads
References
ALVES, F. S.; CARVALHO, Y. M. de.; DIAS, D. A "escrita de si" na formação em educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 02, p. 239-258, abr./jun. 2011.
AMORIM, A. M. de. Sentidos da docência universitária para professores das disciplinas técnicoesportivas da UNEB. 2011. 209 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Paulo: Pedro & João Editores, 2010.
BATISTA, D.; MOREIRA, E. C. Grupo de estudo e a formação do professor de educação física do ensino superior: importantes contribuições para construção da identidade docente. Motriz, Rio Claro,v. 21, n. 2, Suplemento II, p. S240-S386, abr./jun. 2015.
BDTD. Biblioteca de Teses e Dissertações. Disponível em: <https://sistema.bibliotecas-bdigital.fgv.br/bases/biblioteca-digital-de-teses-e-dissertacoes-bdtd-ibict> Acesso em: 19 nov. 2019.
BISCOSINI, C. R.; FLORES, P. P.; OLIVEIRA, A. A. B. de. Formação inicial para a docência: o estágio curricular supervisionado na visão de seus coordenadores. Journal of Physical Education, Maringá, v. 27, e2702, 2016.
BOLZAN, D. P. V.Docência e processos formativos: estudantes e professores em contextos emergentes. Projeto de Pesquisa. Universal – MCTI/CNPq nº 01/2016.UFSM, 2016.
BORGES, C.; HUNGER, D.; SOUZA NETO, S. de. Conceitos de didática: depoimentos de docentes universitários da área de Educação Física. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 2, p.228-235, abr./jun. 2009.
BROCH, C. et al. O trabalho docente no ensino superior em educação física sob a ótica dos pesquisadores brasileiros. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, n. 5, p. 45-96, 2019.
CARBINATTO, M. V.; NUNOMURA, M. Gymnastics in higher education: reflections on assessment. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 30, n. 1, p.171-181, jan./mar. 2016.
CUNHA, M. I; BROILO, C. Pedagogia universitária e produção de conhecimento. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
CUNHA, M. I. da. Ensino como mediação da formação do professor universitário In: MOROSINI, M. C. (Org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2000. p. 45-51.
FIGUEIREDO, Z. C. C. et al. Educação Física, ser professor e profissão docente em questão. Revista Pensar a Prática. V. 11, n. 2, 2008.
FIGUEIREDO, Z. C. C. Formação docente em Educação Física: experiências sociais e relação com o saber. Movimento. Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 89-111, 2004.
GARCIA, R.M.; PEREIRA, E. G. B. Um ensaio sobre o método emancipatório de ensino na Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 57, p. 01-17, jan./mar. 2019.
GARIGLIO, J. A. O papel da formação inicial no processo de constituição da identidade profissional de professores de educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 32, n. 2-4, p. 11-28, dez. 2010.
GEREZ, A. G.; BRACHT, V. As faces da precariedade do trabalho docente e as estratégias de ação de professores de educação física atuantes no ensino superior privado mercantil. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 60, p. 01-23, out./dez. 2019.
GEREZ, A. G. A nova classe trabalhadora vai ao ensino superior: um estudo das práticas didático-pedagógicas em licenciaturas de educação física do setor privado no Espírito Santo. 2019. 314 f. Tese (Doutorado em Educação Física), Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.
ISAIA, S. M. A. Enciclopédia de Pedagogia Universitária: glossário. Editora chefe: Marília Costa Morosini. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira/RIES, 2006. 2 v.
ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. Diálogo interdiscursivo sobre formação docente a partir da rede de pesquisadores - RIES. LASA International Congress, 2007.
ISAIA, S. M. de A.; BOLZAN, D. P. V.; MACIEL, A. M. da R. (Orgs.). Pedagogia universitária: tecendo redes sobre a educação superior. Santa Maria, Editora da UFSM, 2009.
KRÜGER, L. G.; KRUG, H. N. Licenciatura em educação física: concepções a partir da vivência experienciada dos professores do ensino superior em seu percurso formativo. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 01, p. 51-70, jan./mar. 2009.
MARCON, D.; GRAÇA, A. B. dos.; NASCIMENTO, J. V. do. Práticas pedagógicas como cenário para a construção do conhecimento pedagógico do conteúdo dos futuros professores de educação física. Revista de Educação Física/UEM, Maringá, v. 23, n. 2, p. 295-306, 2. trim. 2012.
MARTINS. A. C. Processo formativo de professores de língua inglesa: Ser formador e Ser professor sem álibis. Jundiaí - SP: Paco Editorial, 2018. 1. ed.
MOLETTA, A. F. Socialização profissional de professores de educação física do ensino superior. 2013. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
MOROSINI, M. C. Enciclopédia de Pedagogia universitária. Glossário. INEP/RIES, 2006. 2 v.
MUÑHOZ, J. A. J.; ROSSI, F.; RIVEROS, C. G. A prática reflexiva como possibilidade de construção de saberes: contribuições para a formação docente na educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 587-600, abr./jun. de 2017.
NÓVOA. A. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.
PÉREZ-GÓMES, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 93-114.
PESSOA, A. R. R. Docência universitária: os saberes docentes na trajetória profissional do curso de licenciatura em educação física da Universidade Regional do Cariri. 2015. 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
PIRES, A. F. et al. A docência universitária em educação física: da formação à atuação profissional. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 2, abr./jun. 2018.
PRATES, M. E. F.; BOTH, J.; RINALD, I. P. B. Os professores de educação física e a paixão pela atividade docente no ensino superior. Journal of Physical Education, Maringá, v. 30, e3015, 2019.
REZER, R. et al. Trabalho docente na educação superior: reflexões epistemológicas no campo da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 34, n. 4, p. 891-908, out./dez. 2012.
REZER, R. Reflexiones didáctico-pedagógicas acerca de la enseñanza del deporte en el proceso de formación de profesores de educación física. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 01, p. 271-292, ene./mar. 2010.
SANTOS, J. L. T dos. Docência universitária: concepções pedagógicas de bacharéis em educação física docentes em IES do sul de Santa Catariana. 2017. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2017.
SANTOS, S. D. G. Docência no processo de inclusão do estudante com deficiência em cursos de educação física: análise do contexto universitário brasileiro e português. 2016. 288 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote: 1995. p. 77-91.
SILVA, A. C. e.; ZOMBONI, M. Z. Educação física, esporte e cultura no ensino superior: íntimas relações com o Brasil e a atualidade. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 4, p. 1045-1051, out./dez. 2010.
SILVA, R. da. S.; ANDRADE, A.; ZANELLI, J. C. O discurso real e o discurso ideal de professores de educação física do ensino superior sobre docência. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 03, p. 133-154, jul./set. 2010.
SOUZA, A. L de. A constituição da docência no curso de formação em educação física: os modos de ser, saber e poder ser professor. 2015. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física), Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.
TEIXEIRA, F. T. et al. Formação de professores universitários na pós-graduação stricto sensu em Educação Física no Brasil: uma revisão sistemática. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 59, p. 01-21, jul./set. 2019.
VIEIRA, R. A. G.; NEIRA, M. G. Identidade docente no ensino superior de educação física: aspectos epistemológicos e substantivos da mercantilização educacional. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 3, 783-794, jul./set. de 2016.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.