Technological professional education: a review on teachers’ continuing education

Authors

  • Raiara Valau Keller
  • Eriques Piccolo Becker
  • Rosalvo Luis Sawitzki
  • Luis Eugênio Martiny
  • Ana Nathalia Almeida Callai Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546433475

Keywords:

Teachers, Technological Professional Education, Continuing Education

Abstract

The present study seeks to analyze teacher’s education for acting in the Technological Professional Education (TPE), besides it discusses the importance of Continuing Education (CE) of Physical Education Teachers in this modality of teaching. For this, a historical analysis of the TPE was performed, the importance that the CE has and what it implies in the formative path. For the development of this study, a bibliographic research was used. Finally, it was clear the importance of building and / or enabling CE spaces for TPE teachers to instrumentalize to face the peculiarities of this teaching modality and, thus, be able to think about their pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECKER, E. P.; KELLER, R. V; SAWITZKI R. As Contribuições e Implicações do PIBID na Formação Continuada em Serviço de Professores (as) Supervisores (as). Kinesis, Santa Maria – RS, v.35, n.2, p.36-42, maio/ago. 2017. Disponível em <https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/26514/p df> Acesso em: 30 de outubro de 2017.

BRASIL, Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2° graus, e dá outras previdências. Lei N° 5.692, de 11 de Agosto de 1971. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692.htm> Acesso em: 12 de Outubro de 2017.

BRASIL, LDB nacional [recurso eletrônico] : Lei de diretrizes e bases da educação nacional : Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 11. ed. – Brasília : Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2015. – (Série legislação ; n. 159). ISBN 978-85-402-0357-0

BRASIL, Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8112cons.htm> Acesso em: 15 de Outubro de 2017.

BRASIL, Ministério da educação. Cenário da rede federal de educação profissional e tecnológica. Brasilia, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/centenario/historico_educacao_profissional.pdf> Acesso em: 9 de Setembro de 2017.

BRASIL, Rede Federal de Educação Profissional, Cientifica e Tecnológica. Disponível em: < http://redefederal.mec.gov.br> Acesso em: 09 de Outubro de 2017.

FENSTERSEIFER, P. E.; GONZÁLEZ, F. J. Desafios da legitimação da Educação Física na escola republicana. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, MS, v.1, n.2, jul./dez., 2013. Disponível em < http://ojs.ufgd. edu.br/index.php?journal=horizontes&page=article&op=view&path%5B%5D=3163&path%5B%5D=1713 > Acesso em: 26 de outubro de 2017.

FERREIRA, A. B. de H. Dicionário da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010. 2222 p. ISBN 978-85-385-4198-1.

FERREIRA, J. S. ; HENRIQUE, J. ; COSTA, B. O. Perfil de formação continuada de professores de educação física: modelos, modalidades e contributos para a prática pedagógica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. v. 37, n. 3, p. 289-298, jul./set., 2015. Disponível em: < http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/1709 > Acesso em: 24 de Outubro de 2017.

MACHADO, L. R. S. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista brasileira da educação profissional e tecnológica. Brasília. v1., n1., 8-22, junho, 2008.

PACHECO, E. Institutos federais uma revolução na educação profissional e tecnológica. 1º edição. Brasília: Ed. Moderna, 2011. ISBN 978-85-16-07375-6.

ROSSI, F.; HUNGER, D. As etapas da carreira docente e o processo de formação continuada de professores de Educação Física. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v.26, n.2, p.323-38, abr./jun. 2012

TARDIF, M.. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ. Vozes, 2008.

Published

2020-12-30

How to Cite

Keller, R. V., Becker, E. P., Sawitzki, R. L., Martiny, L. E., & Almeida Callai, A. N. (2020). Technological professional education: a review on teachers’ continuing education. Kinesis, 38. https://doi.org/10.5902/2316546433475

Issue

Section

Original articles