The contributions and implications of PIBID continued training in-sevice of supervisor teachers

Authors

  • Eriques Piccolo Becker Universidade Federal de Santa Maria
  • Raiara Valau Keller Universidade Federal de Santa Maira
  • Rosalvo Luís Sawitzki

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546426514

Keywords:

Continued formation, Teacher practice, PIBID

Abstract

This article analyzed the contributions and implications of subproject PIBID Physical Education at Continued Training (CT) in-service of Supervisor Teachers (ST). As methodology, we used observations, which happened weekly in reunions of this project. The results showed the importance of ST participation in PIBID discussing possibilities to improve the teacher practice with others involved in subproject, because this came a lot of contributions in knowledge’s and values that improve this training process. We concluded the CT in-service is an alternative can contribute to better comprehend the teacher practice and the teacher activity field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosalvo Luís Sawitzki

Universidade Federal de Santa Maria

References

BRASIL. Ministério da Educação. PIBID – Apresentação. Brasília. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/busca-geral/155-programas-e-acoes-1921564125/pibid-1390695255/233-pibid-apresentacao > Acesso em: 5 de julho de 2016.

COSTA, N. M. L. A Formação Contínua de Professores – Novas Tendências e Novos Caminhos. Rio Grande do Norte. Holos, Ano 20, dezembro de 2004. Disponível em: < http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/48/52 > Acesso em: 13 de junho de 2016.

FENSTERSEIFER, P. E.; GONZÁLEZ, F. J. Desafios da legitimação da Educação Física na escola republicana. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, MS, v.1, n.2, jul./dez., 2013. Disponível em < http://ojs.ufgd.edu.br/index.php?journal=horizontes&page=article&op=view&path%5B%5D=3163&path%5B%5D=1713 > Acesso em: 8 de agosto de 2016.

FERREIRA, J. S. ; HENRIQUE, J. ; COSTA, B. O. Perfil de formação continuada de professores de educação física: modelos, modalidades e contributos para a prática pedagógica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. v. 37, n. 3, p. 289-298, jul./set., 2015. Disponível em: < http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/1709 > Acesso em: 15 de junho de 2016.

FLÓRIDE, M. A.; STEINLE, M. C. B. Formação Continuada em Serviço: uma ação necessária ao professor contemporâneo. 2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2429-6.pd> acesso em: 27 de junho de 2015.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GÜNTHER, M.C.C.; MOLINA NETO, V. Formação Permanente de Professores de Educação Física na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre: Uma abordagem etnográfica. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, v. 14, n. 2, p. 72-84, jan./jun. 2000. Disponível em: < http://citrus.uspnet.usp.br/eef/uploads/arquivo/v14%20n1%20artigo6.pdf > Acesso em: 8 de agosto de 2016.

LEITE, E. S. et. al. PIBID-Educação Física x Formação Continuada: desafios em busca de uma educação inovadora. In: LOPES, A. R. L. V.; TOMAZETTI, E. M. (Orgs.) PIBID-UFSM: experiências e aprendizagens. São Leopoldo: Oikos, 2013. p. 199-215.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2004.

NEVES, J. L. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, v. 1, n. 3, p. 1-5, 1996.

ROSSI, F.; HUNGER, D. As etapas da carreira docente e o processo de formação continuada de professores de educação física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.26, n.2, p.323-38, abr./jun. 2012.

SELLES, Sandra Escovedo. Formação continuada e desenvolvimento profissional de professores de ciências: anotações de um projeto. ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 167-181, dez. 2002.

Published

2017-07-21

How to Cite

Piccolo Becker, E., Valau Keller, R., & Sawitzki, R. L. (2017). The contributions and implications of PIBID continued training in-sevice of supervisor teachers. Kinesis, 35(2). https://doi.org/10.5902/2316546426514

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)