Dance and its space in school: Physical Education or Art?

Authors

  • Beatriz Tondin Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Bruna Carolini De Bona Universidade do Extremo Sul Catarinense

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546425195

Keywords:

Dance, Physical Education, Art

Abstract

The objective of this work is to analyze the understanding of the academic of the final stages of the degree courses in Physical Education and Arts, about the dance space at school. Based on a field survey from a questionnaire with 8 semi-open questions. It is concluded that although the scholars report that there is a difference of the dance treated in the Physical Education and the dance treated in Arts, interviewees acknowledge that both disciplines should deliver dance content at school. We understand that dance should not be treated with division in these disciplines, but understood in its totality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Tondin, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Licencianda do Curso de Educação Física da Universidade do Extremo Sul Catarinense

Bruna Carolini De Bona, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Licenciada em Educação Física e Mestre em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Professera do Curso de Licenciatura em Educação Física da mesma Universidade.

References

ALVARENGA, Valéria Metroski. O projeto de lei 7.032/10 prevê linguagens separadas. Revista de letras, artes e comunicação, Blumenau, v. 7, n. 3, p. 261-275, 2013.

BRASIL. Lei nº 9394/96: Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 5. ed. Brasília: Câmara de Deputados, Coordenação Edições Câmara, 2010. 60 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física. 2. ed. Brasília: MEC/SEF, 1997. 96 p.

COLÉGIO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE. Sobre a dança na base nacional curricular comum (BNCC) da educação física escolar, 2015. Disponível em: http://www.cbce.org.br/upload/biblioteca/GTTS_DANCA_TEMA_EF_BASES_CURRICULARES_13_12_2015%20A.pdf. Acesso em: 30 set. 2016.

CBCE no debate sobre o conteúdo dança na base nacional comum do currículo, 2016. Disponível em: http://www.cbce.org.br/noticias-detalhe.php?id=1130. Acesso em: 30 abr. 2016.

SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

FERREIRA, Vanja, Dança Escolar: um novo ritmo para a Educação Física. 2. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2009. 80 p.

MARQUES, Isabel A. Dançando na escola. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2007

Published

2020-05-15

How to Cite

Tondin, B., & Bona, B. C. D. (2020). Dance and its space in school: Physical Education or Art?. Kinesis, 38. https://doi.org/10.5902/2316546425195

Issue

Section

Original articles