Working with the difference in school Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546438837Keywords:
Educação Física, Identidade, DiferençaAbstract
Identity and difference translate into statements about who is included and who is excluded, who is represented and who is not represented in this society. In the wake of this discussion, the objective of this work is to understand
how a teacher who works from the cultural curriculum of Physical Education deals with the issue of difference. The present study was characterized as a qualitative documentary type. In the specific case, we used the analysis of an
experience report written by a teacher who works in Basic Education. The results indicate that working with differences within the cultural curriculum brings visibility to the cultural differences that constitute us. Thus, we
consider that didactic situations were proposed by the teacher who sought to value differences, therefore, giving visibility to issues that for a long time were hidden in school curricula.
Downloads
References
Abramowicz, A. (2003). O direito das crianças à educação infantil. Pro-posições, Campinas, v. 14, n. 03, set./dez., p.13-24.
Alves, N. (2001). Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. (Org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A.
Delmanto, D.; Faustinoni, L. E. (2009). Os relatos de prática e sua importância no processo de produção e socialização do conhecimento. In: GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Reorientação curricular do 6º ao 9º ano: currículo em debate – Relatos de Práticas Pedagógicas. Goiânia: SEE/GO, p. 10-12.
Lopes, A. C.; Macedo, E. (2011). Cultura. In: Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez.
Neira, M. G. (2009). Educação Física na perspectiva cultural: proposições a partir do debate em torno do currículo e da expansão do Ensino Fundamental. Horizontes, Itatiba, v. 27, n. 2, jul./dez., p. 79-89.
Neira, M. G. (2011). A reflexão e a prática no ensino – Educação Física. São Paulo: Blucher.
Neira, M. G. (2014). Etnografando a prática do skate: elementos para o currículo da Educação Física. Revista Contemporânea de Educação. Rio de Janeiro, vol.09, n.18, jul./dez., p. 138-155.
Nunes, M. L. F. (2010). Educação Física: currículo, identidade e diferença. In: NEIRA, M. G. (Org.). Ensino de Educação Física. São Paulo: Cengage Learning.
Nunes, M. L. F. (2011). Frankenstein, monstros e o Ben 10: fragmentos da formação inicial em Educação Física. 277 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo/SP.
Neira, M. G; Nunes, M. L. F. (2009). Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte.
Silva, T. T. (2011). Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.
Silva, T. T. (2012). A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes.
Silva, J. M. M. (2006). O currículo sob a cunha da diferença. In: 29 Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Educação, cultura e conhecimento na contemporaneidade: desafios e compromissos, Caxambu/MG.
Vaghetti, F. (2016). Lutar é “coisa” de menina?. E. E. Marechal Floriano. São Paulo, SP. Disponível em: <http://www.gpef.fe.usp.br>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Kinesis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.


