Working with the difference in school Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546438837

Keywords:

Educação Física, Identidade, Diferença

Abstract

Identity and difference translate into statements about who is included and who is excluded, who is represented and who is not represented in this society. In the wake of this discussion, the objective of this work is to understand
how a teacher who works from the cultural curriculum of Physical Education deals with the issue of difference. The present study was characterized as a qualitative documentary type. In the specific case, we used the analysis of an
experience report written by a teacher who works in Basic Education. The results indicate that working with differences within the cultural curriculum brings visibility to the cultural differences that constitute us. Thus, we
consider that didactic situations were proposed by the teacher who sought to value differences, therefore, giving visibility to issues that for a long time were hidden in school curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hugo Cesar Bueno Nunes, Faculdade SESI-SP de Educação

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo - USP, mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu-SP - USJT (2010), MBA em Gestão Empresarial - UNICSUL (2019), Especialização em Lutas e Artes Marciais - UGF (2012), Especialização em Gestão Escolar - UNIG (2006), licenciado em Educação Física pelo Centro Universitário UNIFIEO (2004). Coordenador do curso de licenciatura em Linguagens na Faculdade SESI/SP de Educação. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Física Escolar - GPEF/FEUSP. Tem experiência com os seguintes temas: currículo, filosofias da diferença, políticas educacionais, organização do trabalho pedagógico e metodologia de ensino e formação de professores.

References

Abramowicz, A. (2003). O direito das crianças à educação infantil. Pro-posições, Campinas, v. 14, n. 03, set./dez., p.13-24.

Alves, N. (2001). Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, N. (Org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A.

Delmanto, D.; Faustinoni, L. E. (2009). Os relatos de prática e sua importância no processo de produção e socialização do conhecimento. In: GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Reorientação curricular do 6º ao 9º ano: currículo em debate – Relatos de Práticas Pedagógicas. Goiânia: SEE/GO, p. 10-12.

Lopes, A. C.; Macedo, E. (2011). Cultura. In: Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez.

Neira, M. G. (2009). Educação Física na perspectiva cultural: proposições a partir do debate em torno do currículo e da expansão do Ensino Fundamental. Horizontes, Itatiba, v. 27, n. 2, jul./dez., p. 79-89.

Neira, M. G. (2011). A reflexão e a prática no ensino – Educação Física. São Paulo: Blucher.

Neira, M. G. (2014). Etnografando a prática do skate: elementos para o currículo da Educação Física. Revista Contemporânea de Educação. Rio de Janeiro, vol.09, n.18, jul./dez., p. 138-155.

Nunes, M. L. F. (2010). Educação Física: currículo, identidade e diferença. In: NEIRA, M. G. (Org.). Ensino de Educação Física. São Paulo: Cengage Learning.

Nunes, M. L. F. (2011). Frankenstein, monstros e o Ben 10: fragmentos da formação inicial em Educação Física. 277 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo/SP.

Neira, M. G; Nunes, M. L. F. (2009). Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte.

Silva, T. T. (2011). Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.

Silva, T. T. (2012). A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes.

Silva, J. M. M. (2006). O currículo sob a cunha da diferença. In: 29 Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Educação, cultura e conhecimento na contemporaneidade: desafios e compromissos, Caxambu/MG.

Vaghetti, F. (2016). Lutar é “coisa” de menina?. E. E. Marechal Floriano. São Paulo, SP. Disponível em: <http://www.gpef.fe.usp.br>.

Published

2021-12-27

How to Cite

Nunes, H. C. B. (2021). Working with the difference in school Physical Education. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546438837

Issue

Section

Original articles