The teaching of geography by pedagogical tourism: a proposal for the municipality of Cornélio Procópio - PR
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499465666Keywords:
Geography teaching, Tourism and education, Pedagogical tourismAbstract
Pedagogical tourism can be used as a methodology for teaching Geography, using tourist attractions relevant in the historical and cultural context of a city. The objective of this research is to present a methodological proposal for teaching Geography through pedagogical tourism in the city of Cornélio Procópio-PR. Methodologically this research was carried out through readings and bibliographical surveys by authors who discuss the relationship between tourism and education such as Ferretti (2002), Hora and Cavalcanti (2003) and Castro (2006), in addition data collection from public websites and field survey. The results of this research allow to discuss the main tourist attractions of Cornélio Procópio, within a new perspective in the teaching of Geography, which made possible a proposal for the accomplishment of pedagogical tourism.
Downloads
References
ANDRADE, J. V. Turismo fundamentos e dimensões. 8ª ed. São Paulo: Ática, 2000.
AVENA, B. M. Por uma pedagogia da viagem, do turismo e do conhecimento: itinerário pelos significados e contribuições das viagens à (trans) formação de si. 2008, 516 p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Bahia, 2008.
BENI, M. C. Análise estrutural do Turismo. 7° edição. São Paulo: Senac, 2002.
BRASIL, A. S. Cornélio Procópio: das origens e da emancipação do município. 2ª edição. Ver. Cornélio Procópio: UENP, 2014.
CASTRO, N. A. R. O Lugar do Turismo na Ciência Geográfica: contribuições teórico-metodológicas à ação educativa. 2006, 311 p. Tese (Doutorado em Geografia Física) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2006.
CORNÉLIO PROCÓPIO, P. M. Nossa cidade, pontos turísticos. Disponível em: http://www.cornelioprocopio.pr.gov.br/. Acesso em: 10 jul. 2020.
DEL NEGRO, E.; LIMA, C. A.; LUZ, C. E. Religião e Poder: o caso da Catedral Diocesana Cristo Rei, em Cornélio Procópio (PR). In: Congresso Brasileiro do Centenário da Guerra do Contestado, 1, 2017. Anais [...] Londrina: UEL, 2017. p. 01-13.
FERRETTI, E. R. Turismo e Meio Ambiente: Uma Abordagem Integrada. 1ª Edição. São Paulo: Editora Roca, 2002.
FREINET, C. Ensaios de Psicologia sensível. 1ª Edição. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
HORA. A. S. S.; CAVALCANTI, K. B. Turismo Pedagógico: Conversão e Reconversão do olhar. In: REJOWSKI, M. COSTA, B. K. (Org.). Turismo Contemporâneo: Desenvolvimento, Estratégia e Gestão. 1ª Edição. São Paulo: Atlas, 2003. p. 207-228.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades e Estados. 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/pr/cornelio-procopio.html. Acesso em jul. de 2020.
KUSHANO, E, S. Turismo Pedagógico na região da guerra do contestado no Estado de Santa Catarina. Aprendizados sobre território e poder para as crianças. In: (Org.). FRAGA, N, C. Contestado em Guerra: 100 anos do massacre insepulto do Brasil. 1ª Edição. Florianópolis: Insular, 2012. p. 533-550.
LACOSTE, Y. “A Pesquisa e o trabalho de Campo”. Seleção de textos 11. São Paulo: Coedição AGBSP/AGB nacional, 1985.
LUDKA, V. M. Turismo Pedagógico: A prática do Turismo no Ensino de Geografia. In: FOETSCH, A. A. (org.). Geograficidades e Cotidiano: Contribuições ao Saber Regional. 1ª Edição. União da Vitória: Kaygangue, 2012. p. 233-264.
OLIVEIRA, G. A. P.; PEREIRA, S.; CUCHINIERK, D.K.; SANTOS, F. O. R. A aula passeio e a construção dos saberes escolares em história e artes: relato de experiência In: Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 18, 2017. Anais [...] Curitiba: Editora Universitária Champagnat, 2017. p. 17283-17295.
PEREIRA, S. A. Mapa de localização dos atrativos turísticos de Cornélio Procópio. Imagem JPEG, color, 976 x 1280 pixels, 2020b.
RIBAS, M. H. Educação para o Turismo. Olhar de Professor. Ponta Grossa, v. 5 n. 1, p. 09-20, 2002.
RODRIGUES, A. B. Geografia do Turismo: novos desafios. In: TRIGO, L, G, G. (org.). Turismo: como aprender, como ensinar. 2ª edição. São Paulo. Senac, 2001. p.87-122
RODRIGUES, A. B. Turismo e desenvolvimento local. 1ª edição. São Paulo. Hucitec. 1997.
SILVA, A. K. P.; LUDKA, V. M. O Santuário de São Miguel Arcanjo no município de Bandeirantes – PR, como uma proposta de turismo pedagógico no ensino de Geografia. Geoingá, Maringá, v. 12, n. 2, p. 4-26, 2020.
TOMITA, L. M. S. Trabalho de campo como instrumento de ensino em Geografia. Geografia: Revista do Departamento de Geociência. Londrina, v. 08, n. 1, p. 13-15, 1999.
UNIVERSIDADE, ESTADUAL DO NORTE DO PARANÁ. Institucional. Disponível em: https://uenp.edu.br/institucional. Acesso em: 15 out. de 2020.
UNIVERSIDADE, TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ. Institucional. Disponível em: http://www.utfpr.edu.br/campus/cornelioprocopio. Acesso em: 12 nov. de 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.


