Psychic Suffering and Education: clues about pathologization and resistance in the trajectories of college students
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X89090Keywords:
Students, Psychic Suffering, Pathologization, ResistanceAbstract
This article sought to visibilize the narratives from the lives of students dealing with psychic suffering at higher education. Through a pair of semi-structured interviews, an analysis was performed about the subject role these two undergraduate students have been occupying throughout their formative path. Besides understanding how the University has been building pedagogic devices regarding people in psychic suffering; it was also possible to learn the coping mechanisms created by students to resist these devices. Because it is an issue that occupies a marginalized place in society, problematizing the subject of psychic suffering at education is crucial in giving visibility to the many ways of learning, feeling, manifesting and building relationships towards the world of subjects who attend higher education. The production of ethical-political and systemic-pedagogical solutions that assure the rights to the mental health, singularity and learning of this population fundamentally depends on the integration between educational policies and integrated care.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Mínima Moralia — Réflexions sur la vie mutilée. Paris : Payot, 1980.
AMARANTE, Paulo (Coord.). Loucos pela vida [livro eletrônico] : a trajetória da reforma psiquiátrica no Brasil. / coordenado por Paulo Amarante. – Rio de Janeiro : Fiocruz, 1995.
ARBEX, Daniela. Holocausto brasileiro. 1 edição. São Paulo: Geração Editorial, 2013.
BRASIL, Lei n. 10.216 de 6 de abril de 2001. Dispõe sobre a proteção e os direitos das pessoas portadoras de transtornos mentais e redireciona o modelo assistencial em saúde mental. Diário da União, Brasília, 6 de abril de 2021.
BRASIL, Lei n. 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário da União, Brasília, 6 de julho de 2015.
Brasil, Lei n.10.845 de 5 de março de 2004. Institui o Programa de Complementação ao Atendimento Educacional Especializado às Pessoas Portadoras de Deficiência, e dá outras providências. Diário da União, Brasília, 5 de março de 2004.
CAETANO, Marcio. Performatividades reguladas: heteronormatividades, narrativas biográficas e educação. Curitiba, Appris, 2016.
CARNEIRO, Maria Sylvia Cardoso. Deficiência Mental como produção social: uma discussão a partir de histórias de vida de adultos com síndrome de Down / Maria Sylvia Cardoso Carneiro; orientador Cláudio Roberto Baptista. — Porto Alegre, 2007.
CARROL, Lewis. Aventuras de Alice no País das Maravilhas: através do Espelho e o que Alice encontrou por lá. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2009.
CASTRO, Eliane Dias de; LIMA, Elizabeth Maria Freire de Araújo. Resistência, inovação e clínica no pensar e no agir de Nise da Silveira. Interface (Botucatu) [online]. 2007, vol.11, n.22 [citado 2021-03-01], pp.365-376.
CECCARELLI, Paulo. O sofrimento psíquico na perspectiva da psicopatologia fundamental. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 3, p. 471-477, set./dez. 2005.
FOUCAULT, Michel. História da Loucura na Idade Clássica. São Paulo: Perspectiva, 1972.
FREITAS, Bismarck Liandro de. A evolução da saúde mental no Brasil: reinserção social. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, ano MMXVIII, Nº. 000126, 16/07/2018.
JABERT, Alexander. Da nau dos loucos ao trem de doido: As formas de administração da loucura na Primeira República — o caso do estado do Espírito Santo. 153 f. Dissertação (Mestrado) — Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública. Rio de Janeiro, 2001.
LIMA, Patrícia de Moraes. Cartografias, tempos e espaços da escola: linhas e fluxos de um (outro) desejo. In: MIGUEL, Denise Soares; LIMA, Patrícia de Moraes (orgs). Violências em (com) textos: olhares. Florianópolis: Ed. da UDESC, 2010, p. 27-36
MACHADO, Cintia Cavalcante. Contribuições da arte enquanto recurso terapêutico na clínica psicossocial. Curso de Pós-graduação Especialização em Saúde Mental e Atenção Básica --- Bahiana Escola de Medicina e Saúde Pública. Salvador, 2016.
MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso; COLLARES, Cecília. (2010). Dislexia e TDAH: uma análise a partir da ciência médica. in: Conselho Regional de Psicologia de São Paulo & Grupo Interinstitucional Queixa Escolar Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doença de indivíduos (pp. 71-110). São Paulo: Casa do Psicólogo.
PESSOTTI, Isaias. Deficiência mental: da superstição à ciência. São Paulo: T. A. Queiroz: Ed. da Universidade de São Paulo, 1984.
RAPHAEL. Dona Ivone Lara: ícone do samba brasileiro e enfermeira pioneira na Humanização em Saúde Mental. Blog Humaniza SUS, 2018.
ROSA, Maria José Araujo. Violência no ambiente escolar: refletindo sobre as consequências para o processo ensino aprendizagem. Revista Fórum Identidades. Itabaiana-SE, 2013.
SANCHES, Antonio Carlos Gonsales; OLIVEIRA, Maria Aparecida Ferreira de. Educação inclusiva e alunos com transtorno mental: um desafio interdisciplinar. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Brasília, 2011.
SOARES, Ilka de Araújo. Arthur Bispo do Rosário a arte bruta e a propagação na cultura pós-moderna. Psicol. cienc. prof. vol.20 no.4. Brasília, 2000.
SOUSA, Edson Luiz André de. A transgressão que salva. Rev. Latinoam. Psicopat. Fund., São Paulo, 17(3-Suppl.), 787-796, set. 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).