Psychic Suffering and Education: clues about pathologization and resistance in the trajectories of college students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X89090

Keywords:

Students, Psychic Suffering, Pathologization, Resistance

Abstract

This article sought to visibilize the narratives from the lives of students dealing with psychic suffering at higher education. Through a pair of semi-structured interviews, an analysis was performed about the subject role these two undergraduate students have been occupying throughout their formative path. Besides understanding how the University has been building pedagogic devices regarding people in psychic suffering; it was also possible to learn the coping mechanisms created by students to resist these devices. Because it is an issue that occupies a marginalized place in society, problematizing the subject of psychic suffering at education is crucial in giving visibility to the many ways of learning, feeling, manifesting and building relationships towards the world of subjects who attend higher education. The production of ethical-political and systemic-pedagogical solutions that assure the rights to the mental health, singularity and learning of this population fundamentally depends on the integration between educational policies and integrated care.

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Author Biographies

Ana Carolina Christofari, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) no Departamento de Estudos Especializados em Educação (EED) do Centro de Ciências da Educação. Pós-doutorado no PPGEDU da UFRGS de 2021-202 com a temática da medicalização da vida e d infância. Coordenou o Grupo de Estudos em Michel Foucault (UFSC). De julho de 2017 a agosto de 2018 atuou como vice-chefe do Departamento EED. Doutora em Educação pelo PPGEdu/UFRGS na área de Educação Especial e Processos Inclusivos (2014). Tese intitulada:Modos de ser e de aprender na escola: medicalização (in)visível?. Mestre pelo programa de Pós-graduação em Educação da UFRGS (2008). Dissertação intitulada: Avaliação da Aprendizagem e Inclusão Escolar: trajetórias nos Ciclos de Formação. Especialização em Psicopedagogia Institucional e Tecnologias da Informação e Comunicação PPGEDU-UFRGS (2016). Graduação em Pedagogia com ênfase em Séries Iniciais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005). Experiência na área de Educação. Integrante do NEPIE -Núcleo de Estudos em Políticas de Inclusão Escolar (Núcleo vinculado ao PPGEDU/UFRGS) e do Grupo de Estudos em Educação Especial ( GEEP) da UFSC.

Rogério Machado Rosa, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Psicologia e Doutor em Educação. Coordenador do Núcleo Vida e Cuidado: estudos e pesquisas sobre violências - NUVIC/CED/UFSC e integrante do Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional LAPEE/CFH/UFSC.

 

Ellen Amaral Chaves, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Licenciatura em Pedagogia, pela Universidade Federal de Santa Catarina, 2021.

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Published

2024-12-10

How to Cite

Christofari, A. C., Rosa, R. M., & Chaves, E. A. (2024). Psychic Suffering and Education: clues about pathologization and resistance in the trajectories of college students. Special Education Magazine, 37(1), e50/1–24. https://doi.org/10.5902/1984686X89090