Psychoeducational approach of children with ASD: a cultural-historical perspective of Subjectivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X84818

Keywords:

ASD, Subjectivity, Child development

Abstract

This paper discusses, from the perspective of Qualitative Epistemology and González Rey's Theory of Subjectivity, some considerations in relation to the psychoeducational approach with children diagnosed with ASD. To achieve this objective, the way in which diagnosis is conceived within the approximation of subjectivity is critically debated, highlighting the possibilities of subjective development in children with ASD, beyond pathologization and exclusion. Subsequently, the principles of Qualitative Epistemology are presented, namely:  dialogicity, singularity and the constructive-interpretative character of scientific knowledge. The methodology used in this type of approach is constructive-interpretative, characterized by a dynamic and dialogic conception of the field and the instruments developed with the participants. In addition, the methodological value of concepts such as conjecture, indicator, hypothesis and theoretical model is shown, which are part of the configurational logic of the production of scientific/professional knowledge that favors the subjective development of children. As a final result, the heuristic value of subjectivity as a theoretical and methodological perspective that gives rise to emotion, the quality of the links between teachers, students and the school community and the promotion of children with ASD as agents and subjects of their experience is shown.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jose Fernando Patino Torres, University of Brasília

Doutor em Educação pela Universidade de Brasília. Mestre em Psicologia Cultural e Psicólogo pela Universidad Del Valle/Colômbia. Professor do Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento da Universidade de Brasília. Professor do programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade - PPGCOM da Universidade Federal do Tocantins. Professor do curso de Especialização em Terapia Familiar e de Casais, Pontifícia Universidade Católica de Goiás PUC-GO. Professor do programa de Pós-graduação em Psicologia (mestrado e doutorado) da Universidade de San Buenaventura Cali - Colômbia (2010-2016). Membro do grupo de estudos e pesquisa Subjetividade: teoria, epistemologia e metodologia, fundado pelo Prof. Dr. Fernando González-Rey. Pesquisador em três linhas de pensamento: 1. Subjetividade, educação e saúde; 2. Aprendizagem e desenvolvimento desde uma perspectiva cultural-histórica da subjetividade; 3. Epistemologia da ciência e produção de conhecimento.

References

American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. tradução: NASCIMENTO, Maria Inês Corrêa. Porto Alegre: Artmed, 5. ed. 2014.

COELHO, Cristina Massot Madeira. Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão escolar. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2015.

CHAVES, Marlene Pereira; ROSSATO, Maristela. A dimensão subjetiva da aprendizagem em estudantes com deficiência intelectual no contexto inclusivo. Revista Educação Especial. São Paulo, v. 32, p. e75/ 1–25, 2019. DOI: 10.5902/1984686X36893. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/36893. Acesso em: 16 ago. 2023.

DAZINGER, Kurt. The Social Origins of Modern Psychology. En: BUSS Allan. Psychology in Social Context, New York: Irvington Publishers, 1979. p. 25-44.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Epistemología cualitativa y subjetividad. São Paulo: Educ, 1997.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Sujeto y subjetividad. Una aproximación histórico-cultural. México: Thomson, 2002.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. O social na psicologia e a psicologia social: a emergência do sujeito. Tradução de Vera Lúcia Mello Joscelyne. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Investigación cualitativa y subjetividad. Los procesos de construcción del conocimiento. México: Mc Graw-Hill, 2007.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Subjetividad social, sujeto y representaciones sociales. Diversitas. Bogotá, v. 4, p. 17-35, 2008.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Epistemología y ontología: un debate necesario para la psicología hoy. Diversitas: Perspectiva Psicológica.Vol. 5, No. 3, 205-224, 2009.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. El sujeto y la subjetividad en la psicología social. Un enfoque histórico-cultural. Buenos Aires: Noveduc, 2011b.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Subjetividade e saúde: Superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011a.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis.O pensamento de Vigotsky. Contradições, desdobramentos e desenvolvimento. São Paulo: Hucitec, 2013.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. O que oculta o silêncio epistemológico da Psicologia? Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais.São João del-Rei, vol. 8, n. 1, 2013.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Ideias e modelos teóricos na pesquisa construtivo-interpretativa. In: MITJÁNS, Albertina; NEUBERN, Mauricio; MORI, Valeria Deusdará (org). Subjetividade contemporânea. Discussõesepistemológicas e metodológicas. Campinas: Alínea, p. 13-34, 2014a.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. A new path for the discussion of Social Representations: advancing the topic of subjectivity from a cultural-historical standpoint. Theory&Psychologv.vol. 25, n. 4, p. 494-512, 2015. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1177/0959354315587783. Acessoem: 10 ago. 2023.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Advancing the topics of social reality, culture, and subjectivity from a cultural–historical standpoint: Moments, paths, and contradictions. Journal of Theoretical and Philosophical Psychology. v. 36, n. 3, p. 175-189, 2016.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Methodological and Epistemological Demands in advancing the study of subjectivity. Culture &Psychology. v. 26, n. 3, p. 562-577, 2019.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. La subjetividad en psicología: su importancia para una psicología crítica. In: OSORIO, Jorge Mario Flores; BRAVO, Omar Alejandro (Orgs). Caminando por las veredas de la psicología. Cali: Universidad ICESI, 2022, p. 29-46.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis; MITJÁNS-MARTÍNEZ, Albertina. Subjetividade: epistemologia, teoria e método. Campinas: Alínea, 2017a.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis; MITJÁNS-MARTÍNEZ, Albertina. El desarrollo de la subjetividad: una alternativa frente a las teorías del desarrollo psíquico. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano. v. 13, p. 3-20, 2017b.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis; MITJÁNS-MARTÍNEZ, Albertina. Epistemological and Methodological Issues Related to the New Challenges of a Cultural Historical-Based Psychology. In: FLEER, Marilyn; GONZÁLEZ-REY, Fernando; VERESOV, Nikolái (Org.). Perezhivanie, emotions and subjectivity: Advancing Vygotsky’s legacy. Singapore: Springer Singapore, v. 1, p. 195-216, 2017c.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis; MITJÁNS-MARTÍNEZ, Albertina. Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez, 2017d.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis; PATINO-TORRES, José Fernando. La Epistemología Cualitativa y el estudio de la subjetividad en una perspectiva cultural-histórica. Conversación con Fernando González Rey. Revista de Estudios Sociales. Bogotá, n. 60, p.120-127, 2017.

JAPIASSU, Hilton. Nascimento e norte das ciências humanas. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora S.A., 1978.

JAPIASSU, Hilton. A face oculta da ciência moderna. Rio de Janeiro: Imago, 2013.

KOCH, Sigmund. The nature and limits of phychological knowledge. American Psychologist. v. 36, n. 3, p. 257-269, 1981.

OLIVEIRA, Z. P.; PATINO-TORRES, José Fernando. Os jogos simbólicos e dramáticos no processo de aprendizagem da pessoa com Transtorno do Espectro do Autismo. In: George França, Gentil Veloso e George Brito (Orgs). AUTISMO: tecnologias para inclusão. Palmas: Académica, 2022.

PATINO-TORRES, José Fernando. Juego Dramatizado: Una Forma de Ir Siendo en un Ir Jugando, Revista Psicociencia. Vol. 1. No. 1, pp. 42-49, 2005.

PATINO-TORRES, José Fernando; GOULART, Daniel Magalhães. Qualitative Epistemology and constructive interpretative methodology: a proposal for the study of subjectivity (La Epistemología Cualitativa y la metodología constructivo-interpretativa: una propuesta para el estudio de la subjetividad). Estudios de Psicología. v. 41, p. 53-73, 2020.

PATINO-TORRES, José Fernando. O diálogo a três vozes na obra de González Rey: ontologia, epistemologia e método. In: MITJÁNS-MARTÍNEZ, Albertina; TACCA, Maria Carmen; PUENTES, Roberto Valdés (Org.). Teoria da subjetividade como perspectiva crítica: desenvolvimento, implicações e desafios atuais. Campinas: Alínea, 1ed, v. 1, p. 173-193, 2022.

ROSSATO, Maristela; MITJÁNS-MARTÍNEZ, Albertina. Desenvolvimento da subjetividade: Analise de histórias de superação das dificuldades de aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional (Impresso). São Paulo, v. 17, p. 289-298, 2013.

ROSSATO, Maristela; MITJÁNS-MARTÍNEZ, Albertina. A metodologia construtivo-interpretativa como expressão da Epistemologia Qualitativa na pesquisa sobre o desenvolvimento da subjetividade. Revista Lusofona De Educacao. v. 40, p. 185-198, 2018.

SANTOS, Geandra Cláudia Silva; MITJÁNS-MARTÍNEZ, Albertina. A Subjetividade Social da Escola e os Desafios da Inclusão de Alunos com Desenvolvimento Atípico. Revista Brasileira de Educação Especial. São Paulo, v. 22, p. 253-268, 2016.

SOUZA, André Luiz Alvarenga de; ANACHE, Alexandra Ayach. A educação das pessoas com o transtorno do espectro autista: avanços e desafios. Revista online de Política e Gestão Educacional. Araraquara, vol. 24(2), 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=637766276007. Acesso em:14 ago. 2023.

SOUZA, André Luiz Alvarenga de; MIRANDA, Camila Moreira Almeida de; ANACHE, Alexandra Ayach. A inclusão do estudante autista adulto nas faculdades e universidades brasileiras. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, Nº. 000233, p. 1-15. 2023.

VIGOTSKY Lev Semyónovich. La psique, la conciencia, el inconsciente. In: VIGOTSKY, Lev Semyónovich. Obras Escogidas. Tomo I, p. 95-110, 1930.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. The Problem of the Environment. In: VEER Rene Van Der; VALSINER, Jaal (eds).The Vygotsky Reader. Oxford: Basil Blackwell, (publicado originalmente em 1935), 1994.

VIGOTSKY, Lev Semyónovich. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes Editora, 1999.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 37,n. 4,p. 863-869, 2011.

VYGOTSKY Lev Semionovitch.Obras Completas – tomo V:Fundamentos de defectologia. Madrid: Visor, 2012.

Published

2023-12-14

How to Cite

Torres, J. F. P. (2023). Psychoeducational approach of children with ASD: a cultural-historical perspective of Subjectivity. Special Education Magazine, 36(1), e72/1–25. https://doi.org/10.5902/1984686X84818

Issue

Section

Dossiê – Educação Especial na perspectiva inclusiva no contexto de ameaças, contradições e retrocessos democráticos: críticas e proposições