The historical-cultural theory as a basis in the constitution of the universal design for learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X84571

Keywords:

Historical-cultural theory, Universal Design for Learning, DUA, Inclusive education

Abstract

Universal Design for Learning (UDL) was conceived as a form of curricular reorganization, specifically called differentiation, with the goal of eliminating barriers to learning for all students. It was created with an inclusive perspective where everyone, including people with disabilities, can fully develop their skills and abilities based on three principles: propose changes in the way of motivating and involving students; present the contents and activities in a different way and organize the evaluation of the students in different ways that allow, according to their intelligence, to be able to present what they have learned in a clearer way for them. According to this, in this article in the form of an essay, we intend to discuss the relationship that exists between DUA and the concept of Vygotskyan learning and Vygotsky's historical-cultural theory. To do this, we start from the understanding that this curricular perspective presents the possibility of generating curricula that contribute to the development of all students, disabled or not. This personal development and learning occur, according to the DUA, from relationships in the school context and in the environment, in that subjective and social space of encounter and exchange, which allows them to learn and develop their abilities to the maximum. A concrete form of construction of learning is evident, since it stands out in its guidelines or guidelines, that the curriculum is not a barrier to the construction of their thinking and acting in society, connected with Vygotsky's assumptions, focusing on the elaboration of objects, tools and processes from their zone of proximal development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eladio Sebastián Heredero, Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares, Madrid, España

Professor Doutor Aposentado da "Universidad de Alcalá" (Alcalá de Henares-Espanha), Professor Visitante Estrangeiro da UFMS (Campo Grande-MS), Professor colaborador del programa de Pós-graduação da UNAB (Bucaramenga-CO) e CETYS (Tijuana.MX). Possui Graduação como "Maestro de Primera Enseñanza" pela "Escuela de Magisterio" de Guadalajara (Espanha), Graduação em Ciências da Educação pela "Universidad Complutense de Madrid" (Espanha), Mestrado em Ciências da Educação pela "Universidad Complutense de Madrid" (Espanha), Doutorado em Educação pela "Universidad de Alcalá" (Espanha). Pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" de São Paulo (Brasil). Cátedra Distinguida de Educação 2016 pelo Centro de Enseñanza Técnica y Superior (CETYS) de México. Atuou como Assessor da área de atenção à diversidade do MEC em Guadalajara (Espanha) e Assessor da área de planejamento educacional da Conselheria de Educação de "Castilla La Mancha" em Guadalajara (Espanha) e Diretor do Centro de Formação de Professores e de Recursos do MEC en Pastrana (Espanha) e Diretor do Centro de Formação Continuada dos Professores da Conselheria de Educação de "Castilla La Mancha" em Guadalajara (Espanha). Orientador Educacional e Professor de Ensino Básico, Médio e Superior. Atuou como consultor externo do Instituto Ayrton Senna. Participa dos grupos de pesquisa IDE da "Universidad de Alcalá" (Espanha), EDO da "Universidad Autónoma de Barcelona" (Espanha), Educação, Cultura e Sociedade da UFMS/PPGEdu (Brasil); Líder do Grupo Estudos Políticas e Pesquisas em Educação Inclusiva-Reconstruindo a Escola GEPPEI-RE.

References

ANACHE, A. A. Aprendizagem de pessoas com deficiência intelectual: desafios para o professor. In: MARTINEZ, A. M.; TACCA, M. C. V. R. (Org.). Possibilidades de aprendizagem: ações pedagógicas para estudantes com dificuldade e deficiência. Campinas: Alinea, 2011.

CAST. Design for Learning guidelines – Desenho Universal para a aprendizagem. CAST, 2011. Disponível em: https://www.cast.org/. Acesso em: 12 set. 2023.

GAGO, L.; ELGIER, Á. Trazando puentes entre las neurociencias y la educación. Aportes, límites y caminos futuros en el campo educativo. Psicogente, 21(40), 476–494, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3087. Acesso em: 12 set. 2023.

GONZALEZ REY, F. L. Subjetividad social, sujeto y representaciones sociales. Diversitas, Bogotá, v. 4, n. 2, p. 225-243, dez. 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982008000200002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 12 set. 2023.

GONZALEZ REY, F. L. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2011.

LUSTOSA, A. V. M. F. A expressão da subjetividade no contexto da educa- ção inclusiva: complexidade e desafios. Obutchéne: Revista de Didática e de Psicologia e Pedagogia, Uberlândia, MG, v. 5, n. 1, p. 114-134, jan./abr. 2019.

MADUREIRA, I. Desenho Universal para a aprendizagem e pedagogia inclusiva – sua pertinência na escola atual. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; CABRAL, L. S. A. (Org.). Perspectivas internacionais da Educação Especial e Educação Inclusiva. Marília: ABPEE, 2018.

MARIN, M.; BRAUN, P. Currículo e diferenciação pedagógica: uma prática de exclusão? Revista Exitus, Santarém/PA, v. 10, p. 1-27, 2020.

MARTÍN-LOECHES, M. Neurociencia y educación: Ya hemos alcanzado el punto crítico. Psicologia Educativa, 21(2), 67–70, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.pse.2015.09.001. Acesso em: 12 set. 2023.

MEYER, A.; ROSE, D.; GORDON, D. Desenho universal para a aprendizagem: Teoria e Prática. Wake Field, MA: ELENCO Professional Publishing, 2014.

MEYER, A.; ROSE, D.; GORDON, D. Universal Design for Learning (UDL). Estados Unidos: CAST, 2002.

OCDE. PISA 2012 results. Creative Problem Solving. Paris: OECD Publish. 2014.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico‐cultural da educação. 9ª ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

ROTTA, N. T. Introdução. In: ROTTA, N. T.; OHLWEILER, L.; RIESGO, R. S. Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. Porto Alegre (RS): Artmed, 2016. p. 3-8.

SEBASTIAN-HEREDERO, E. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem. DUA. Rev. bras. educ. espec. 26 (4), Oct-Dec 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0155a. Acesso em: 12 set. 2023

SEBASTIAN-HEREDERO, E.; PRAIS, J. S.; VITALIANO, C. R. Desenho Universal para Aprendizagem (DUA). Uma abordagem curricular inclusiva. São Carlos. Ed Castro, 2022

STEMBERG, R. Mas allá del cociente intelectual: una teoría triárquica de la inteligencia humana. Barcelona: Desclée De Brouwer. 1995

UNESCO. La educación inclusiva. El caminho hacia el futuro. Ginebra, 2008. Disponível em: https://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th _ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf. Acesso em: 12 set. 2023.

UNESCO. Lucha contra la exclusión. Ginebra, 2013. Disponível em: http://www.unesco.org/new/es/education/themes/strengthening-education-systems/inclusive-education/browse/5/. Acesso em: 12 set. 2023.

VYGOTSKY, L. S. Fundamentos de defectologia. In: VYGOTSKI, L.S. (Org.). Obras escogidas (Tomo V). Moscú: Editoral Pedagógica, 1997

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003

ZERBATO, A. P. Desenho universal para aprendizagem na perspectiva da inclusão escolar: potencialidades e limites de uma formação colaborativa. 2018. Tese (Doutorado em Educação Especial) - Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, Campus São Carlos, 2018.

Published

2023-12-14

How to Cite

Heredero, E. S. (2023). The historical-cultural theory as a basis in the constitution of the universal design for learning. Special Education Magazine, 36(1), e69/1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X84571

Issue

Section

Dossiê – Educação Especial na perspectiva inclusiva no contexto de ameaças, contradições e retrocessos democráticos: críticas e proposições