Between Closed Doors: cracks and gaps to think about inclusive processes in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X71150

Keywords:

Mothers, Narratives, Inclusive Processes

Abstract

In this work, the right to education for children with disabilities is tensioned, guaranteed in legal documents, with the narratives of mothers of children diagnosed with the autism spectrum and their struggles to enroll children in school. It was perceived that the interpretations that exist in the law, such as “preferably in the regular school system”, leave the responsibility to other educational institutions, which often create barriers to enrolling the children. In the mothers' narratives, closed doors are recurrent, but they insist, finding cracks and gaps to inhabit the school. Mothers whose life stories are made invisible face long struggles for an inclusive education. Narratives are used as a methodological resource, inspired by Benjamin, Portelli and Certeau, and the dimension of the happening from Deleuze's point of view, for the production of new machinations. Special Education in Brazil is marked by medicalization, and the most devastating effects of this medicalizing culture are perceived in the speeches of teachers who present themselves as incapable of teaching children with disabilities. It is urgent that the school of this time consider differences as a condition of existence of each one.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Goretti Andrade Rodrigues, Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua, RJ

Professora doutora na Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua, RJ, Brasil.

Cristiana Callai de Souza, Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua, RJ

Professora doutora na Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua, RJ, Brasil.

Edna Rodrigues da Silva, Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua, RJ

Mestra pela Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua, RJ, Brasil.

References

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: Ensaio sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas vol. 01. São Paulo: Ed. Brasiliense. 1987.

BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência - Estatuto da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF: 2015. Disponível em:.http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 18 nov. 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. Brasília: SEESP, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf

BRASIL. Declaração de Salamanca e linhas de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília, DF: CORDE, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf

BRASIL. Constituição Federal (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm

CERTEAU, Michel. Artes de fazer com: a invenção do cotidiano. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. São Paulo, Perspectiva, 2007.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

NACINOVIC, Rafaela do Carmo Pacheco & RODRIGUES, Maria Goretti Andrade. Medicalização da Educação Especial: Tensões na inclusão. EDUCAÇÃO, SOCIEDADE & CULTURAS, v. 57, p. 203-221, 2020. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/12%20Rafaela%20Nacinovic%20%26%20Maria%20Goretti%20Rodrigues.pdf

PORTELLI, Alessandro. O que faz a história oral diferente. Projeto História, 14, 25-39. 1997.

SKLIAR, Carlos. Incluir as Diferenças? Sobre um Problema Mal Formulado e Uma Realidade Insuportável. Rio de Janeiro: Revista Interinstituicional Artes de Educar, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/11724

SKLIAR, Carlos. Conversar e Conviver com os Desconhecidos. Políticas Públicas, Movimentos Sociais: desafios à Pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Helena Amaral da Fontoura (org.), Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, p. 27-37, 2011.

SKLIAR, Carlos. Los sentidos implicados en el estar-juntos de la educación; vol. 22, núm. 56, enero-abril, Revista Educación y Pedagogía, 2010. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9824

Published

2023-03-31

How to Cite

Rodrigues, M. G. A., Souza, C. C. de, & Silva, E. R. da. (2023). Between Closed Doors: cracks and gaps to think about inclusive processes in Education. Special Education Magazine, 36(1), e12/1–14. https://doi.org/10.5902/1984686X71150