Between Closed Doors: cracks and gaps to think about inclusive processes in Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X71150Keywords:
Mothers, Narratives, Inclusive ProcessesAbstract
In this work, the right to education for children with disabilities is tensioned, guaranteed in legal documents, with the narratives of mothers of children diagnosed with the autism spectrum and their struggles to enroll children in school. It was perceived that the interpretations that exist in the law, such as “preferably in the regular school system”, leave the responsibility to other educational institutions, which often create barriers to enrolling the children. In the mothers' narratives, closed doors are recurrent, but they insist, finding cracks and gaps to inhabit the school. Mothers whose life stories are made invisible face long struggles for an inclusive education. Narratives are used as a methodological resource, inspired by Benjamin, Portelli and Certeau, and the dimension of the happening from Deleuze's point of view, for the production of new machinations. Special Education in Brazil is marked by medicalization, and the most devastating effects of this medicalizing culture are perceived in the speeches of teachers who present themselves as incapable of teaching children with disabilities. It is urgent that the school of this time consider differences as a condition of existence of each one.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: Ensaio sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas vol. 01. São Paulo: Ed. Brasiliense. 1987.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência - Estatuto da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF: 2015. Disponível em:.http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 18 nov. 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. Brasília: SEESP, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf
BRASIL. Declaração de Salamanca e linhas de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília, DF: CORDE, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf
BRASIL. Constituição Federal (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm
CERTEAU, Michel. Artes de fazer com: a invenção do cotidiano. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.
DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. São Paulo, Perspectiva, 2007.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
NACINOVIC, Rafaela do Carmo Pacheco & RODRIGUES, Maria Goretti Andrade. Medicalização da Educação Especial: Tensões na inclusão. EDUCAÇÃO, SOCIEDADE & CULTURAS, v. 57, p. 203-221, 2020. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/12%20Rafaela%20Nacinovic%20%26%20Maria%20Goretti%20Rodrigues.pdf
PORTELLI, Alessandro. O que faz a história oral diferente. Projeto História, 14, 25-39. 1997.
SKLIAR, Carlos. Incluir as Diferenças? Sobre um Problema Mal Formulado e Uma Realidade Insuportável. Rio de Janeiro: Revista Interinstituicional Artes de Educar, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/11724
SKLIAR, Carlos. Conversar e Conviver com os Desconhecidos. Políticas Públicas, Movimentos Sociais: desafios à Pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Helena Amaral da Fontoura (org.), Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, p. 27-37, 2011.
SKLIAR, Carlos. Los sentidos implicados en el estar-juntos de la educación; vol. 22, núm. 56, enero-abril, Revista Educación y Pedagogía, 2010. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9824
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).