State of Knowledge: a mapping of studies on the development of reading comprehension in students with disabilities in Youth and Adult Education (YAE) from the perspective of Inclusive Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X69851

Keywords:

State of Knowledge, Youth and Adult Education, Inclusive education

Abstract

This research report aims to present some of the results of the investigation by Miron (2021) who sought to conduct, through the State of Knowledge method (MOROSINI, 2015), the mapping of academic productions published in dissertations and theses in the virtual library of Catalog of CAPES Theses and Dissertations. The research, supported by the methodological assumptions of the State of Knowledge (MOROSINI, 2015), was elaborated from a period from 2008 to 2019 in the Academic Master’s in Education of Instituto Federal Catarinense (IFC) on the development of reading comprehension in students with deficiency of Youth and Adult Education (YAE) from the perspective of Inclusive Education. The results of the mapping built in the dissertation developed between 2020 and 2021 and the analyzes conducted showed that, of the 104 works found, only 8 (eight), 5 (five) dissertations and 3 (three) theses, brought dialogicity with the theme, a gap that can be filled by future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kerén Talita Silva Miron, Instituto Federal Catarinense, Camboriú, SC

Mestra pelo Instituto Federal Catarinense, Camboriú, SC, Brasil.

Chris Royes Schardosim, Instituto Federal Catarinense, Ibirama, SC

Professora doutora do Instituto Federal Catarinense, Ibirama, SC, Brasil.

References

ALENCAR, Gizeli Aparecida Ribeiro de. Sentidos e significados da alfabetização e letramento de adultos com deficiência intelectual. 2015. 162 p. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de São Carlos, 30 set. 2015. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/7151. Acesso em: 21 fev. 2022.

AUADA, V. G. C. Apropriação de conceitos científicos e processo de letramento em jovens e adultos com deficiência intelectual. 2015. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2015%20-%20Viviane%20Auada.pdf. Acesso em: 21 fev. 2022.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008a.

BRASIL. Decreto nº 6.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art. 60 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto no 6.253, de 13 de novembro de 2007. 2008b.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação (2011-2020). Brasília: MEC/CAPES, 2010. Disponível em: http://www.capes.gov.br/plano-nacional-de-pos-graduacao. Acesso em: 21 fev. 2022.

BREJO, Janayna Alves. Estado do conhecimento sobre a formação de profissionais da educação infantil no Brasil (1996 – 2005). 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_bb121d28eb696c878a81b3bab3a87beb. Acesso em: 28 out. 2021.

BRIZOLA, Jairo; FANTIN, Nádia. Revisão da Literatura e Revisão Sistemática da Literatura. RELVA, Juara/MT/Brasil, v. 3, n. 2, p. 23-39, jul./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/1738. Acesso em: 25 jan. 2022.

FREITAS, Josefa Fátima de Sena. Textualização e Ação Pedagógica: um estudo com aluno deficiente mental. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá. 147f. 2008. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp108158.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

GARCIA, Leila Posenato; DUARTE, Elisete. Equidade de sexo e gênero na pesquisa e na publicação científica. Epidemiol. Serv. Saúde [online]. 2017, vol. 26, n. 3, p. 431-432. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5123/s1679-49742017000300001. Acesso em: 21 fev. 2022. .

MIRON, Kerén Talita Silva; SCHARDOSIM, Chris Royes. Estado do conhecimento: a dialogicidade entre a educação inclusiva e a educação de jovens e adultos. Práxis Educacional, [S.l.], v. 16, n. 40, p. 592-611, jul. 2020. ISSN 2178-2679. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6580. Acesso em: 21 fev. 2022.

MIRON, Kerén Talita Silva. Estado do conhecimento: discussões sobre o desenvolvimento da compreensão leitora em estudantes com deficiência da educação de jovens e adultos (EJA) na perspectiva da educação inclusiva. Orientadora: Dr.ª Chris Royes Schardosim. 208 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto Federal Catarinense – Campus Camboriú, Camboriú, 2021. Disponível em: https://pergamumweb.ifc.edu.br/pergamumweb_ifc/vinculos/00001a/00001a42.pdf. Acesso em: 21 fev. 2022.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.-dez. 2014. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/pores-crito/article/view/18875. Acesso em: 21 fev. 2022.

MOROSINI, Marilia Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Revista Educação. Santa Maria, v. 40, n. 1, p. 101-116, jan./abr. 2015. Disponível em: https://periodi-cos.ufsm.br/reveducacao/article/view/15822. Acesso em: 21 fev. 2022.

NASCIMENTO, Martha De Cassia. Interface entre EJA e educação especial no município de Guanambi: escolarização de estudantes com deficiência intelectual. 2017. 223f. Tese (Doutorado em Educação Especial). Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalho Conclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5564180. Acesso em: 21 fev. 2022.

SANTANA, Moema Karla Oliveira. A língua portuguesa na educação especial: problematizando leitura, escrita e mediação. 2011. 100f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo. 2011. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/4043/Moema%20Karla%20Oliveira%20Santanna.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 21 fev. 2022.

SILVA, Érika R. Mota. Ensino de leitura e de escrita a adultos com deficiência intelectual matriculados na Educação de Jovens e Adultos. 2017. 79f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial). Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/9700/SILVA_%c3%89rika_2018.pdf?sequence=5&isAllowed=y. Acesso em: 21 fev. 2022.

TEMPORAL, Patrícia. Produção de material paradidático de Ciências para videntes e deficientes visuais. 2013. 176f. Dissertação (Mestrado Profissional em Formação Científica para Professores de Biologia). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclu sao.jsf?popup=true&id_trabalho=916644. Acesso em: 21 fev. 2022.

Published

2022-11-22

How to Cite

Miron, K. T. S., & Schardosim, C. R. (2022). State of Knowledge: a mapping of studies on the development of reading comprehension in students with disabilities in Youth and Adult Education (YAE) from the perspective of Inclusive Education. Special Education Magazine, 35, e48/1–18. https://doi.org/10.5902/1984686X69851