Sociodemographic, labor and clinical aspects of families with children with ASD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X67795

Keywords:

Sociodemographic and labor aspects, Health conditions, Autistic Spectrum Disorder

Abstract

This study aimed to investigate and characterize the sociodemographic, labor and clinical aspects of families with children diagnosed with Autism Spectrum Disorder - ASD. This is a quantitative, observational, transversal and descriptive study, carried out in the national territory, based on the application of an online questionnaire. 91 mothers and 1 father of children/adolescents diagnosed with ASD aged from 2 to 18 years participated in the study. The results show that most guardians were married (79.3%) and with higher education (65.3%), living in the States of the South (50%) and North (21.7%). As for the health status of parents, 44.6% perform some health monitoring, of which 29,3% are physical health and 20.7% mental health. Regarding children with ASD, 80.4% were male, at Level 1 – Mild (72.8%), with ADHD as comorbidity (22.8%). The data point to the relevance of an ASD analysis under a systemic view of the family and its needs, in order to identify the sociodemographic, labor and clinical characteristics of families with autistic children, in order to support professionals who work with the treatment.

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Author Biographies

Tatiana Cavalcante Melo, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Graduada em Psicologia pelo Centro Universitário Luterano de Manaus (2004); Mestrado em Psicologia Clínica pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS - RS (2021); Especializações em Gestão Estratégica de Recursos Humanos pela Faculdade Marta Falcão - AM (2007); Terapia Cognitivo Comportamental pela Faculdade Marta Falcão (2013); Terapia Cognitivo Comportamental com ênfase na criança e adolescência pela Faculdade Mario Quintana - Famaqui - RS (2017). Professora especialista durante 6 anos e meio no Centro Universitário Luterano de Manaus (2005-2011), nos cursos de Graduação em Psicologia, Pedagogia, Direito, Educação Física, Tecnológico de Recursos Humanos e Logística e EAD. Professora do curso de Pós Graduação em Terapia Cognitivo Comportamental da Faculdade Marta Falcão (2017) e Pós Graduação em Terapia Cognitivo Comportamental pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES (2021). Desde 2011 dedico meu tempo ao trabalho clínico com foco no Tratamento especializado de crianças com Transtorno do Espectro Autista.

Clarisse Pereira Mosmann, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Clarisse Mosmann é doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007), com estágio Pós-Doutoral na Universidade de Girona (2008) e na UFGRS (2010), especialista em Terapia de Casal e Família pela Escuela de Formación en Terapia Familiar - STIRPE, Espanha (2003). Possui Diploma de Estudios Avanzados em Psicología Escolar y del Desarrollo pela Universidad Complutense de Madrid (2003). É graduada em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001). Atualmente é Coordenadora Executiva do Programa de Pós-Graduação e Professora do Curso de Psicologia da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atuou como Articuladora do Lato Senso da Escola de Saúde entre 2017 e 2018. Foi editora científica da Revista Contextos Clínicos (2016/2018). Coordena o Núcleo de Estudos em Casais e Famílias (NECAF) investigando na área de Psicologia Familiar os seguintes temas: Dinâmica de funcionamento familiar e conjugal; Conjugalidade, Coparentalidade, Parentalidade e Psicopatologia na Infância e Adolescência; Conflito Conjugal e Estratégias de Resolução de Conflitos conjugal e parental.

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Published

2023-11-22

How to Cite

Melo, T. C., & Mosmann, C. P. (2023). Sociodemographic, labor and clinical aspects of families with children with ASD. Special Education Magazine, 36(1), e61/1–23. https://doi.org/10.5902/1984686X67795