Sociodemographic, labor and clinical aspects of families with children with ASD
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X67795Keywords:
Sociodemographic and labor aspects, Health conditions, Autistic Spectrum DisorderAbstract
This study aimed to investigate and characterize the sociodemographic, labor and clinical aspects of families with children diagnosed with Autism Spectrum Disorder - ASD. This is a quantitative, observational, transversal and descriptive study, carried out in the national territory, based on the application of an online questionnaire. 91 mothers and 1 father of children/adolescents diagnosed with ASD aged from 2 to 18 years participated in the study. The results show that most guardians were married (79.3%) and with higher education (65.3%), living in the States of the South (50%) and North (21.7%). As for the health status of parents, 44.6% perform some health monitoring, of which 29,3% are physical health and 20.7% mental health. Regarding children with ASD, 80.4% were male, at Level 1 – Mild (72.8%), with ADHD as comorbidity (22.8%). The data point to the relevance of an ASD analysis under a systemic view of the family and its needs, in order to identify the sociodemographic, labor and clinical characteristics of families with autistic children, in order to support professionals who work with the treatment.
Downloads
References
APA - AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual Diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5ªedição. Porto Alegre: Artmed, 2014.
BAIO, Jon; WIGGINS, Lisa; CHRISTENSEN, Deborah L.; MAENNER, Mainner J.; DANIELS, Julie; WARREN, Zahorodny; ... & DOWLING, Nicole F. Prevalence of autism spectrum disorder among children aged 8 years—autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2014.USA: MMWR Surveillance Summaries, 2018. v. 67, n. 6, p. 1. DOI: https://dx.doi.org/10.15585%2Fmmwr.ss6706a1.
BAGAIOLO, Leila F.; CUNHA, Graccielle R. D.; NOGUEIRA, Maria Luísa M.; BRAIDO, Mariana; BORDINI, Daniela; SASAKI, Tatiana N.;&PACÍFICO, Claudia R. Implementing a community-based parent training behavioral intervention for Autism Spectrum Disorder.São Paulo: Psicologia: teoria e prática, 2019. 21(3), 456-472. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v21n3p456-47.
BAPTISTA, Cláudio Roberto; BOSA, Cleonice. Autismo e educação-reflexões e propostas de intervenção. Porto Alegre: Editora: Artmed, 2002.
BAPTISTA, Makilim Nunes; DE CAMPOS, Dinael Corrêa. Metodologias de pesquisa em ciências: análises quantitativa e qualitativa. Brasil: Livros Técnicos e Científicos, 2007.
BRASIL. Organização Mundial de Saúde – OMS. Classificação de transtornos mentais e de Comportamento da CID-10: descrições clínicas e diretrizes diagnósticas. Artes Médicas: Porto Alegre, 1993.
BRASIL.Diário Oficial da República Federativa do Brasil.Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Do Autismo; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990.
BRASIL. Ministério da Saúde. Linha de cuidado para a atenção às pessoas com Transtornos do Espectro do Autismo e suas famílias na Rede de Atenção Psicossocial do SUS. Brasília, DF, 2013.
BRASIL. Ministério da Saúde.Diretrizes de atenção à reabilitação da pessoa com Transtornos do Espectro do Autismo (TEA). Brasília, DF, 2014.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da União, Brasília, 24 maio 2016.
BRASIL. Diário Oficial da República Federativa do Brasil.Lei nº 13.861/2019, de 18 de julho de 2019. Altera a Lei nº 7.853, de 24 de outubro de 1989, para incluir as especificidades inerentes ao transtorno do espectro autista nos censos demográficos.
BONATO CRUZ, Ana Caroline; MINETTO, Maria de Fátima; DOBRIANSKYJ WEBER, Lídia Natalia. Adaptação do “programa de qualidade na interação familiar” para famílias com filhos com Transtorno do Espectro Autista. Editora: Asociación INFAD Universidad de Extremadura. Servicio de publicaciones, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/10662/11024. Acesso em: 20 nov. 2020.
BOSA, Cleonice Alves. Autismo: intervenções psicoeducacionais. Brazilian: Journal of Psychiatry, 2006, v. 28, p. s47-s53.
CDC, Centers for Disease Control and Prevention. Data & Statistics on Autism Spectrum Disorder.dezembro 2020. Disponível em: https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html. Acesso em: 23 jun. 2019.
CDC, Centers for Disease Control and Prevention.Increase in Developmental Disabilities Among Children in the United States. Junho 2021. Disponível em:https://www.cdc.gov/ncbddd/developmentaldisabilities/features/increase-in-developmental-disabilities.html. Acesso em: 20 nov. 2020.
CHAN, Kevin Ka Shing;LAN, Chun Bun; LAW, Naska Chung Wa; CHEUNG, Ryan Yat Ming. From child autistic symptoms to parental affective symptoms: A family process model. Research in developmental disabilities, 2018, v. 75, p. 22-31. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2018.02.005.
CRESWELL, John. W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. Ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.
DA COSTA, CrístoferB.;MACHADO, Mariana R.;SCHNEIDER, Mariana C.,&MOSMANN, Clarisse P. Subsistema coparental: revisão sistemática de estudos empíricos. Psico, 48(4), 339-351, 2017.DOI: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.4.25386.
DA SILVA, Silvio E. D.; DOS SANTOS, Arielle L.; DE SOUSA, Yasmin M.; DA CUNHA, Natacha M. F.; DA COSTA, Joel. L., & ARAÚJO, Jeferson S. A família, o cuidar e o desenvolvimento da criança autista. Journal of Health & Biological Sciences, 6(3), 334-341, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.12662/2317-3076jhbs.v6i2.1782.p334-341.2018.
DE LIMA REIS, Deyvson D.;NEDER, Patrícia R. B.;DA CONCEIÇÃO MORAES, Marcos, &OLIVEIRA, Nicolas M. Perfil epidemiológico dos pacientes com Transtorno do Espectro Autista do Centro Especializado em Reabilitação. Pará: Research Medical Journal, 3(1), 0-0, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.4322/prmj.2019.015.
ESTANIESKI, Ingrid Ioost; GUARANY, Nicole Ruas. Qualidade de vida, estresse e desempenho ocupacional de mães cuidadoras de crianças e adolescentes autistas. São Paulo: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v. 26, n. 2, p. 194-200, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i2p194-200.
FARO, Kátia C. A.;SANTOS, Rosita B.;BOSA, Cleonice A.;WAGNER, Adriana, &DA COSTA SILVA, Simone S. Autismo e mães com e sem estresse: análise da sobrecarga materna e do suporte familiar. Porto Alegre: Psico, 50(2), e30080-e30080, 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.2.30080.
FERREIRA, Evelise Cristina Vieira. Prevalência de autismo em Santa Catarina: uma visão epidemiológica contribuindo para a inclusão social, Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2008. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/92166. Acesso em: 20 nov. 2020.
FONSECA, Larissa K. R.;DE LIMA MARQUES, Izabela C.;MATTOS, Mússio P., &GOMES, Daiene. R. Influências do Transtorno do espectro autista nas relações familiares: revisão sistemática.Bahia: Revista Baiana de Saúde Pública, 2019, 43(2), 444-465. DOI: https://doi.org/10.22278/2318-2660.2019.v43.n2.a2983.
GOMES, Paulyane; LIMA, Leonardo H.; BUENO, Mayza K.; ARAÚJO, Liubuana A., & SOUZA, Nathan M. Autism in Brazil: a systematic review of family challenges and coping strategies☆☆☆. Rio de Janeiro: Jornal de pediatria,2015, 91, 111-121. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jped.2014.08.009.
LI, Xiaomin.; LAM, Chum. B.; CHUNG, Kevin. K. H., & LEUNG, Cynthia. Linking parents’ self-stigma to the adjustment of children with disabilities. USA: American Journal of Orthopsychiatry, 2019, 89(2), 212. DOI: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/ort0000386.
LOOMES, Rachel; HULL, Laura; MANDY, William Polmear Locke. What is the male-to-female ratio in autism spectrum disorder? A systematic review and meta-analysis. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, v. 56, n. 6, p. 466-474, 2017.
LORDELLO, Silvia Renata; SILVA, Isabela Machado da. Resolução nº 510/2016 do Conselho Nacional de Saúde: um panorama geral.São Paulo: UNB, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/36991. Acesso em: 20 nov. 2020.
MARÔCO, João. Análise estatística com utilização do SPSS. Lisboa: Edições Sílabo, 2007.
MISQUIATTI, Andréa R. N.;BRITO, Maria C.;FERREIRA, Fernanda T. S., &ASSUMPÇÃO, Francisco B. Sobrecarga familiar e crianças com transtornos do espectro do autismo: perspectiva dos cuidadores. São Paulo: Revista CEFAC, 2015, 17, 192-200. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0216201520413.
MONTENEGRO, Maria Augusta; CELERI, Eloisa Helena RV; CASELLA, Erasmo Barbante. Transtorno do Espectro Autista-TEA: manual prático de diagnóstico e tratamento.Rio de Janeiro: Thieme Revinter Publicações LTDA, 2018.
PAPP, LaurenM.;DRASTAL, Kimberly C.;LORANG, Emily K., &HARTLEY, Sigan L. Mother-father physiological synchrony during conflict and moderation by parenting challenges: Findings from parents of children with autism spectrum disorder. USA: Families, Systems, & Health, 2020.DOI: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/fsh0000525.
PAULA, CristianeS.;RIBEIRO, Sabrina H.;FOMBONNE, Eric, &MERCADANTE, Marcos T. Brief report: prevalence of pervasive developmental disorder in Brazil: a pilot study. Journal of autism and developmental disorders, 2011, 41(12), 1738-1742. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-011-1200-6.
PORTES, João Rodrigo Maciel; VIEIRA, Mauro Luís. Coparentalidade no contexto familiar de crianças com Transtorno do Espectro Autista. Maringá-PR: 1. Psicologia em estudo, 2020, v. 25. DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.44897.
PORTES, João Rodrigo Maciel. A relação entre estilos parentais, coparentalidade e características de comportamento de crianças com transtorno do espectro autista. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2018.Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/198855. Acesso em: 20 nov. 2020.
QUINTERO, Francisco J.; DEL CARMEN AMARIS, Maria; VILLALBA, Karen, & PACHECO, Rosa. A. Family functioning and coping strategies in families of people with visual impairment. British Journal of Visual Impairment, 02646196211036392, 2021. DOI: https://doi.org/10.1177%2F02646196211036392.
REYES, NuriM.;LINDLY, Olivia J.;CHAVEZ, Alison E.;FOLAN, Ann;MACIAS, Kristy;SMITH, Kathryn A., ... &ZUCKERMAN, Katherine. Maternal beliefs about autism: A link between intervention services and autism severity in White and latino mothers. USA: Research in Autism Spectrum Disorders, 2018, 51, 38-48. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2018.04.001.
ROGERS, S. J.; YODER, P.; ESTES, A.; WARREN, Z.; MCEACHIN, J.; MUNSON, J., ... & WHELAN, F. A multisite randomized controlled trial comparing the effects of intervention intensity and intervention style on outcomes for young children with autism. USA: Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 2021, 60(6), 710-722. DOI:https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.06.013.
SANDBERG, Elisabeth Hollister& SPRITZ, Becky L. Breve guia para tratamento do autismo. M. Books, 2020.
SAMPIERE, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; & LUCIO, Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. São Paulo: Mc-Graw-Hill, 5ª. ed, 2013.
SEMENSATO, Márcia Rejane; SCHMIDT, Carlo; BOSA, Cleonice Alves. Grupo de familiares de pessoas com autismo: Relatos de experiências parentais. Porto Alegre: Aletheia, n. 32, 2010. DOI: https://doi.org/10.29327/226091.
SOUZA, Fernanda Martins de; FIORINI, Milena Carolina; CREPALDI, Maria Aparecida. Coparentalidade e envolvimento parental em famílias binucleares: revisão sistemática. Costa Rica: Actualidades en Psicología, 2020, v. 34, n. 129, p. 119-140. DOI: http://dx.doi.org/10.15517/ap.v34i129.35334.
UFPR- Universidade Federal do Paraná. Programa internacional une pesquisa e extensão em capacitação de cuidadores de crianças com autismo. Disponível em: https://www.ufpr.br/portalufpr/noticias/programa-internacional-une-pesquisa-e-extensao-em-capacitacao-de-cuidadores-de-criancas-com-autismo/29/04/2021. Acesso em: 20 nov. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).