Recurring actions in the process of intermediating chemical knowledge for the deaf
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X66947Keywords:
Intermediation, Chemical Knowledge, Sign LanguageAbstract
This article aimed to report and discuss recurring actions during the process of intermediating chemical knowledge. The actions described in this article were carried out during an extension course offered to deaf people enrolled in public high school in the city of Anapolis. The extension course took place in the chemistry laboratory of IFG, and had the participation of a chemistry teacher, two Libras translators and interpreters (TIL), one Libras teacher, three chemistry teachers in initial formation and thirteen deaf students. The extension course was organized in the form of a didactic sequence containing eight pedagogical interventions (IP), in which the following themes were explored: 1) How to recognize chemical transformations? 2) Does the evidence guarantee that a chemical transformation has taken place? 3) Recognizing chemical transformations and 4) Is the dough preserved in chemical transformations? All IP were recorded in audio and video, later translated, and transcribed into Portuguese and underwent a Dialogic Discourse Analysis. Our data show us that the linguistic agreement, the use of imagery resources, the negotiation of senses and, interruptions in the discursive, chain based on the dialogue between TIL and the teacher, are recurrent actions throughout the process of intermediation of chemical knowledge which help the access and development of a Chemistry thinking by deaf students.
Downloads
References
ALBRES, Neiva de Aquino. Estudo Léxico da Libras: Uma história a ser registrada. In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de.; SANTOS, Lara Ferreira dos. (Orgs.) Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e Educação de Surdos. São Carlos: EdUFSCar, 2013a, p. 127-148.
ALBRES, Neiva de Aquino. A construção dos sinais e sua mobilidade específica. In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de.; SANTOS, Lara Ferreira dos. (Orgs.) Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e Educação de Surdos. São Carlos: EdUFSCar, 2013b, p. 81-98.
BRAIT, Beth. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin: Outros conceitos-chave. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2016, p. 09-31.
BUNGE, Mario. Teoria e Realidade. São Paulo: Perspectiva, 2008.
CAPOVILLA, Fernado César; RAPHAEL, Walkíria Duarte; MAURÍCIO, Aline Cristina L. Novo Deit Libras: Dicionário Enciclopédico Ilustrado Trilíngue. 2 ed. São Paulo: EDUSP, 2012.
CARMO, Miriam Possar do; MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro. Abordando soluções em sala de aula – uma experiência de ensino a partir das ideias dos alunos. Química Nova na Escola, n. 28, p. 37-41, 2008.
FAULSTICH, Enilde. Terminologia: A disciplina da nova era na formação profissional de língua de sinais. Revista Espaço, n. 49, p. 21-34, 2018.
FELIPE, Tanya Amara de Souza. A relação sintático-semântica dos verbos e seus argumentos na LIBRAS. 1998. 143 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1998.
FERNANDES, Jomara Mendes et al. Experiência da Elaboração de Sinalário Ilustrado de Química em Libras. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 3, p. 28-47, 2019.
FERREIRA-BRITO, Lucinda. Por uma gramática de línguas de sinais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1995.
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. O intérprete de língua brasileira de sinais: investigando aspectos de sua atuação na educação infantil e no ensino fundamental. 2008. Disponível em: https://educacao.sme.prefeitura.sp.gov.br/wp-content/uploads/Portals/1/Files/20009.pdf. Acesso em: 15 mai. 2023.
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; SANTOS, Lara Ferreira dos; CAETANO, Juliana Fonseca. Estratégias metodológicas para o ensino de alunos surdos. In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; SANTOS, Lara Ferreira dos (Orgs.) Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e Educação de Surdos. São Carlos: EdUFSCar, 2013, p. 185-200.
MACHADO, Andrea Horta. Aula de Química: Discurso e Conhecimento. 2 ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004.
PEREIRA, Lidiane de Lemos Soares; BENITE, Anna Maria Canavarro. Proposta metodológica para registro e transcrição de interações discursivas em sala de aulas de surdos. In: ENCONTRO CENTRO-OESTE DE DEBATES SOBRE ENSINO DE QUÍMICA, 17, 2019, Goiânia. Anais... Goiânia: UFG, 2019, p. 1-5.
PHILIPPSEN, Eleandro Adir. et al. Ensino de Química e Codocência: Interdependência Docente/Tradutor e Intérprete de Língua de Sinais. Química Nova na Escola, v. 41, n. 2, p. 162-170, 2019.
PINTO, José Ricardo. Matraz (Balão de Erlenmeyer). Revista de Ciência Elementar, v. 3, n. 4, 2015. Disponível em: https://rce.casadasciencias.org/rceapp/art/2015/241/. Acesso em: 28 jul. 2021.
PONTARA, Amanda Bobbio. Desenvolvimento de Sinais em Libras para o ensino de Química Orgânica: Um estudo de caso de uma escola de Linhares/ES. 263 f. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2017.
QUADROS, Ronice Müller de. Libras. São Paulo: Parábola, 2019.
QUADROS, Ronice Müller de; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de Sinais Brasileira: Estudos Linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
RODRIGUES, Rogério Pacheco. et al. Produção de Glossário em Libras para equipamentos de Laboratório: Opção para experimentação Química e Inclusão. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 3, p. 01-27, 2019.
SALDANHA, Joana Correia. O Ensino de Química em Língua Brasileira de Sinais. 160 f. 2011. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências na Educação Básica) Universidade do Grande Rio “Prof. José de Souza Herdy”, Duque de Caxias, 2011.
SILVA, Geilson Rodrigues da. et al. Experimentação na Educação Química: Elaboração de Sinais em Libras para práticas de laboratório. ReBECEM, v. 2, n. 1, p. 41-54, 2018.
SOUZA, Sinval Fernandes de; SILVEIRA, Hélder Eterno da. Terminologias químicas em LIBRAS: A utilização de sinais na aprendizagem de alunos surdos. Química Nova na Escola. n. 33, p. 36-46, 2011.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2018.
XAVIER, André Nogueira. Descrição fonético-fonológica dos sinais da Língua de Sinais Brasileira (Libras). 175 f. 2006. Dissertação (Mestrado em Linguística) Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação Especial
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).