Searching for the development and the consolidation of inclusive cultures in schools: contributions of visually impaired teachers and students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X66454

Keywords:

Inclusive Cultures, Visual impairment, School inclusion

Abstract

The work aims to discuss the importance of developing and consolidating Inclusive Cultures in school spaces as a set of values ​​and actions, so that students, with or without disabilities, can be received and treated with equity in their schooling processes. Three visually impaired students and three mathematics teachers from a public school system were interviewed, exploring their perceptions and experiences regarding the adaptation period; to the classroom and other school spaces; working conditions, as well as aspects involving the teaching and learning of mathematics. The results, discussed in the light of Content Analysis, point to a school reality in which students had adaptation problems in the first few months, difficulties in establishing bonds and their participation classes were often limited to the role of listeners. In addition, there were teaching activities taking place outside the regular classroom and the lack of opportunities for teachers to be prepared for the challenges of diversity, which compromises the development of inclusive values ​​and cultures, pillars that support policies and practices. Such values, already provided in legal recommendations of recent years, must be discussed and developed intentionally and collectively, aiming at the minimization or elimination of attitudinal, communicational, architectural and pedagogical barriers, under the risk of returning to the principles of integration, a period already surpassed by Brazilian education, at least in theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Garcia Bernardo, Instituto Benjamin Constant, Rio de Janeiro, RJ

Professor doutor do Instituto Benjamin Constant, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Claudia Coelho de Segadas Vianna, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Professora doutora da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

BONI, Valdete.; QUARESMA, Silvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFC, v. 2, nº 1, p. 68-80, Ceará, 2005. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x

BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Index para Inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Tradução: Mônica Pereira dos Santos. 3. ed. LaPEADE, Rio de Janeiro, 2011.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de educação especial. Código matemático unificado para a língua portuguesa. Brasília, 2006.

FAUSTINO, Ana Carolina. Et al. Macroinclusão e microexclusão no contexto educacional, Revista Eletrônica de Educação, v. 12, n. 3, p. 898-911, set./dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271992212

FERNANDES, S. H. A. A.; HEALY, L. O processo de inclusão de alunos cegos nas aulas de Matemática: as vozes dos atores. In: III Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (SIPEM), Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Águas de Lindóia, SP, 2006.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

ONU. Declaração universal dos direitos humanos. Assembleia Geral das Nações Unidas, Paris, 1948. Disponível em: http://www.dudh.org.br/wpcontent/uploads/2014/12/dudh.pdf. Acesso em: jun. 2021.

PIMENTEL, Suzana Couto.; NASCIMENTO, Lucinéia Jesus. A Construção da Cultura Inclusiva na Escola Regular: uma ação articulada pela equipe gestora. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 39, p. 101-114, jan./abr. 2016.

ROSA, Fernanda Malinoski. C. Histórias de vida de alunos com deficiência visual e de suas mães: um estudo em Educação Matemática Inclusiva. 2017. 259 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Unesp, Rio Claro/SP, 2017.

SILVA, Ana Mara Coelho; CABRAL, Clara Alice Ferreira; SALES, Elielson Ribeiro. Percepções de Alunos Cegos sobre sua Formação: contribuições no ensino e aprendizagem de matemática em classes inclusivas, Perspectivas da Educação Matemática, Mato Grosso do Sul, V. 11, n° 27, 2018.

UNESCO. Inclusive Education: the way of the Future. International Conference on Education, Genebra, 2008.

VIEIRA, C. S. Alunos cegos egressos do Instituto Benjamin Constant (IBC) no período de 1985 a 1990 e sua inserção comunitária. 2006. 364 f. Tese (Doutorado em Saúde da Criança e da Mulher) – Instituto Fernandes Figueira, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de janeiro, 2006.

Published

2022-01-31 — Updated on 2022-04-13

Versions

How to Cite

Bernardo, F. G., & Vianna, C. C. de S. (2022). Searching for the development and the consolidation of inclusive cultures in schools: contributions of visually impaired teachers and students. Special Education Magazine, 35, e5/1–21. https://doi.org/10.5902/1984686X66454 (Original work published January 31, 2022)