Inclusive Mathematics in the Literacy Cycle: systematic review of empirical articles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X66304

Keywords:

Math, Literacy Cycle, Inclusion

Abstract

The objective of this research was to investigate in the national scientific literature, between the years 2016 to 2020, the mathematical content of empirical studies, as well as successful strategies for the inclusion of students with disabilities in classes of the Literacy Cycle. Empirical research selected from the electronic database of the CAPES Journal Portal, The Scientific Electronic Library Online (SciELO), the Electronic Periodicals in Psychology (PePSIC) and the Index Psi Technical-Scientific Journals were considered as data source. (IndexPsi), accessed in September 2020. The studies were grouped into three categories of analysis, namely: Use of technologies for teaching mathematics to students with disabilities; Curriculum and possible adaptations for teaching mathematics to students with disabilities and; Mathematics teaching practices from an inclusive perspective in classes of the Literacy Cycle. The results point to the scarcity of research using this approach for classes in the Literacy Cycle. Studies that discuss curricular accessibility were the majority and are still engaged in the search for an adapted curriculum or even innovative methodologies, in isolated contexts, far from the reality of the classroom. The analyzed studies show satisfactory results when experiencing cooperative and collaborative teaching situations, where students have the opportunity to share the same experiences as other colleagues. The adequacy of the challenges, the adaptations of tools, as well as the intentional interventions of the teacher, were determinant to guarantee the equity of the practices and the experience of an inclusive education of social quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edneri Pereira Cruz, Universidade de Pernambuco, Recife, PE

Mestra pela Universidade de Pernambuco, Recife, PE, Brasil.

Elzenita Falcão de Abreu, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE

Professora doutora da Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, PE, Brasil.

References

BRASIL. Resumo Técnico: Censo da Educação Básica 2018. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 3ª versão. Brasília – DF, 2017.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf Acesso em: 29 nov. 2019.

BRASIL. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 15/06/2020.

BRASIL. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei Federal 9.394 de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em 15/05/2020.

BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266. Acesso em: 20/06/2020.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. 2. ed. Brasília, DF: Corde, 1997.

BRASIL. Convenção Interamericana para Eliminação de todas as Formas de Discriminação contra as Pessoas Portadoras de Deficiência. Brasília: CORDE, 1999.

CUSTÓDIO, Íris Aparecida; LUVISON, Cidnéia da Costa; FREITAS, Ana Paula. Modos de conceber, possibilidades de significar: trabalhando com geometria no contexto da inclusão escolar. Revista Eletrônica de Educação, v. 12, n. 1, p. 199-217, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2124. Acesso em: 12 set. de 2020.

DOLIVAL, Ronaldo Gobbis; SILVA, Maristela; CRISTOVÃO, Nilce Léa Lobato; NASCIMENTO, Rômolo. Mapa Mental: uma abordagem possível para o ensino de matemática inclusiva. Horizontes – Revista de Educação, Dourados – MS, v. 5, n. 10, p. 182-194, jul./dez. 2017. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/8521. Acesso em: 11 set. 2020.

GARCIA, Rafael Vilas Boas; ARANTES, Ana Karina Leme; GOYOS, Antônio Celso de Noronha. Ensino de relações numéricas para crianças com transtorno do espectro autista. Psicologia da Educação, São Paulo – SP, ed. no.45, dez. 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752017000200002. Acesso em: 08 set. 2020.

KOLLER, Silvia; COUTO, Maria Clara Paula; HOHENDORFF, Jean Von. (Org.). Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/8521. Acesso em: 12 set. 2020.

LIMA, Priscila Ferreira. Análise de práticas de ensino de matemática no ciclo de alfabetização: um estudo a partir da teoria da base do conhecimento do professor. 2016. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Recife, 2016.

MACHADO, Rosângela. Educação Inclusiva: Revisar e Refazer a Cultura Escolar. In: MANTOAN, Maria Teresa Eglér. (Org.). O desafio das diferenças nas escolas. 5. ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2013.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2015.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: caminhos, descaminhos, desafios, perspectivas. In: MANTOAN, Maria Teresa Eglér. (Org.). O desafio das diferenças nas escolas. 5. ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2013.

MESQUITA, Amélia Maria Araújo; RODRIGUES, José Rafael Barbosa; CASTRO, Kelly Paixão. Escolarização de crianças com deficiência intelectual: problematizações sobre o currículo e os conteúdos escolares no ciclo de alfabetização. Revista Exitus, Santarém/PA, vol. 10, p. 01-31, 2020. Disponível em: http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/968 . Acesso em: 16 set. 2020.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Currículo de Pernambuco: Ensino Fundamental. Recife: SEDUC, 2019.

PICHARILLO, Alessandra Daniele Messias; ELIAS, Nassim Chamel. Avaliação de habilidades matemáticas em crianças com síndrome de Down e com desenvolvimento típico. Revista Ciência e Educação. Bauru, vol.23 no.1 jan./mar, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100255&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 16 set. 2020.

SARTORETTO, Maria Lúcia. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: recursos pedagógicos acessíveis e comunicação aumentativa e alternativa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2010.

SELVA, Ana Coelho Vieira. O desenvolvimento dos conceitos matemáticos e o Ensino Fundamental de nove anos: o que mudou? In: PINHEIRO, Maria Clara de Paula; ANANIAS, Mauricéia. Educação, Direitos Humanos e Inclusão Social: histórias, memórias e políticas educacionais. UFPB, João Pessoa, 2009.

SOUZA, Adriana Cristina; SILVA, Guilherme Henrique Gomes. Incluir não é Apenas Socializar: as Contribuições das Tecnologias Digitais Educacionais para a Aprendizagem Matemática de Estudantes com Transtorno do Espectro Autista. Revista Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 65, p. 1305-1330, dez. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-636X2019000301305&script=sci_arttext. Acesso em: 12 set. 2020.

VILAS BOAS, Rafael Garcia; ARANTES, Ana Karina Leme; GOYOS, Antônio Celso de Noronha. Ensino de Relações Numéricas para Crianças com Transtorno do Espectro Autista. Revista Psicologia da Educação. São Paulo, 45, 2º sem. de 2017, p. 11-20. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/psicoeduca/article/view/36134. Acesso em: 15 set. 2020.

Published

2023-01-31

How to Cite

Cruz, E. P., & Abreu, E. F. de. (2023). Inclusive Mathematics in the Literacy Cycle: systematic review of empirical articles. Special Education Magazine, 36(1), e6/1–22. https://doi.org/10.5902/1984686X66304