Deaf Cinderella: political-identity aspects in deaf literature as works of (re)existence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X65961

Keywords:

Deaf Literature, Deaf Culture, (Re)existence.

Abstract

This article intends to show the reactions between the resources involved in the adaptation of the book 'Deaf Cinderella', situating the SignWriting and the elements of Deaf culture and Literature. Therefore, from a bibliographic study, the aim is to analyze the book Deaf Cinderella, understanding it as part of Deaf Literature and historically situated in a context of cultural production typical of a linguistic minority group. According to Bakhtin (2017), literature is not dislocated from culture, we should not only stick to the work, but also seek to understand its basic historical processes. Deaf literature, which began to develop in the 2000s, has helped deaf children to recognize themselves in their difference, as well as reducing prejudice and stigma, popularizing Libras and favoring the recognition and the fight for rights of deaf communities in Brazil. As Karnopp (2010) explains, the popularization of works and other artistic manifestations of the deaf people may be a consequence of deaf movements, organized in institutions and associations since the 1990s. These movements defended sign languages and cultural expression of deaf communities in the country, culminating in the publication of the Law 10.436 of 2002, as a language of communication and instruction for deaf people. Works such as Deaf Cinderella can help in the dissemination of knowledge about important aspects for the deaf community as Libras and deaf culture, promoting identification between deaf children and the main characters of the stories, as well as assist in reducing prejudice and exclusion, so present in the trajectories of deaf people in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Aparecida Diniz Gomides, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG

Doutoranda na Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Ana Regina e Souza Campello, Instituto Nacional de Educação de Surdos, Rio de Janeiro, RJ

Professora doutora do Instituto Nacional de Educação de Surdos, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Erliandro Felix Silva, Universidade de Taubaté, Taubaté, SP

Mestrando na Universidade de Taubaté, Taubaté, SP, Brasil.

William Velozo Francioni, Universidade de Taubaté, Taubaté, SP

Mestrando na Universidade de Taubaté, Taubaté, SP, Brasil.

References

BAKHTIN, Mikhail. M.; VOLOCHÍNOV, Valentin. Nikoláievitch. (1929). Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017a.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2017b [1986].

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. 2005 [on-line]. Disponível em: encurtador.com.br/aABK2.htm. Acesso em: 27 jul. 2020.

BRASIL. Lei nº 10.098 de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. [on-line]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10098.htm. Acesso em: 19 mai. 2021.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais e dá outras providências. 2002 [on-line]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccvil_03/LEIS/2002/L10436.htm. Acesso em: 19 mai. 2021.

BRASIL. Lei nº 11. 796 de 29 de outubro de 2008. Institui o Dia Nacional dos Surdos. [on-line]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/L11796.htm#:~:text=Institui%20o%20Dia%20Nacional%20dos,eu%20sanciono%20a%20seguinte%20Lei%3A&text=1o%20Fica%20institu%C3%ADdo%20o,o%20Dia%20Nacional%20dos%20Surdos. Acesso em: 27 jul. 2020.

BRASIL. Lei nº 12.319, de 1º de setembro de 2010. Regulamenta a profissão de Tradutor e Intérprete da Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS. 2010. [on-line]. Disponível em: Acesso em: encurtador.com.br/quxI9. Acesso em:27 jul. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.055 de 22 de dezembro de 2014. Institui o Dia Nacional da Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS e dispõe sobre sua comemoração. [on-line]. Disponível em: Acesso em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13055.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2013.055%2C%20DE%2022,Art. Acesso em:27 jul. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: Acesso em: encurtador.com.br/xSWX4. Acesso em:27 jul. 2020.

FERNANDES, Sueli. Práticas de Letramentos na Educação Bilíngue para Surdos. Curitiba, SEED/SUED/DEE, 2006. Disponível em: https://www.cultura-sorda.org/wp-content/uploads/2015/03/Fernandes_praticas_letramentos-surdos_2006.pdf. Acesso em: 19 mai. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2000, 15ª ed.

GURGEL, Lia Gonçalves; KARNOPP, Lodenir Becker. Narrativas sobre a educação literária bilíngue na prática pedagógica com alunos surdos. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 23, n. 3, p. 261-280. 2015. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/6371. Acesso em: 19 mai. 2021.

KARNOPP, Lodenir Becker. Literatura Surda. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.7, n.2, p.98-109. 2006. Disponível em: https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/10162/ssoar-etd-2006-2-karnopp-literatura_surda.pdf?sequence=1. Acesso em: 19 mai. 2021.

KARNOPP, Lodenir Becker. Produções culturais de surdos: análise da literatura surda. Cadernos de Educação, FaE/PPGE/UFPel, Pelotas [36]: 155 - 174, maio/agosto 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/viewFile/1605/1488. Acesso em: 19 mai. 2021.

LANE, Harlan; PILLARD, Richard C.; HEDBERG, Ulf. The People of the Eye: deaf ethnicity and ancestry. New York: Oxford, 2011.

LEGUARI, Daniela Holem; SANTOS, Gisele Minozzo dos. Literatura Surda como recurso na construção da identidade surda, pp. 30–50. In.: SALVADOR, Janice Aparecida de Souza et al. (orgs.). Estudos e reflexões sobre Língua Brasileira de Sinais. Paraná: FASUL Editora. 2016.

LOPES, Lorena Poliana Silva. Da Cinderela Ouvinte à Cinderela Surda Análise Multimodal e Ensino. Revista Escrita. Rio de Janeiro, n. 22, 2017. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/28818/28818.PDF. Acesso em: 19 mai. 2021.

MOURÃO, Claúdio. Literatura Surda: Experiências das mãos literárias. PGE. UFRGS: Porto Alegre. 2016. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/151708/001012805.pdf?sequence=1. Acesso em: 19 mai. 2021.

NOBRE, Rundesth Saboía. Processo de grafia da língua de sinais: uma análise fono-morfológica da escrita em signwriting. CCE. PPGL. Florianópolis: UFSC. 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/130863. Acesso em: 19 mai. 2021.

PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. O Ensino de Português como Segunda Língua para Surdos: princípios teóricos e metodológicos. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 2/2014, p. 143-157. Editora UFPR. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602014000600011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 19 mai. 2021.

PISSINATTI, Larissa Gotti. Representações Linguístico-Culturais do Povo Surdo na Literatura Surda. 2016 134 f. Mestrado em Estudos Literários Instituição de Ensino: Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho Biblioteca Depositária: Roberto Duarte Pires. Disponível em: https://www.ri.unir.br/jspui/handle/123456789/1333. Acesso em: 19 mai. 2021.

QUADROS, Ronice Muller de. Um Capítulo da história do SignWriting. 1999. Disponível em http://www.signwriting.org/library/history/hist010.html. Acesso em: 10 jan. 2020.

QUADROS, Ronice Muller de. Alfabetização e o Ensino da Língua de Sinais. Textura, Canoas, n.3, p.53-62. 2000. Disponível em: https://www.porsinal.pt/index.php?ps=artigos&idt=artc&cat=23&idart=47. Acesso em: 19 mai. 2021.

ROSA, Fabiano Souto. Literatura Surda: criação e produção de imagens e textos. Literatura, Letramento e Práticas Educacionais, Grupo de Estudos e Subjetividade. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.7, n.2, p.58-64. 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/316000937_Literatura_surda_criacao_e_producao_de_imagens_e_textos. Acesso em: 19 mai. 2021.

SILVEIRA, Carolina Hessel, ROSA, Fabiano, KARNOPP, Lodenir. Cinderela Surda. Canoas/RS: ULBRA, 3 ed, 2011.

SKLIAR, Carlos. A Localização Política da Educação Bilíngue para Surdos. In: SKLIAR, Carlos. Atualidade da Educação Bilíngue para Surdos: interfaces entre pedagogia e linguística. Porto Alegre: Mediação, 1999.

SOARES, Raquel Silva. Multiculturalismo e Linguagem: Literatura Surda, o caminho contrário ao esquecimento. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.7, n.2, p.34-46. 2006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/789. Acesso em: 19 mai. 2021.

STROBEL, Karin Lillian. Surdos: vestígios culturais não registrados na História. 2008. 176 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/91978. Acesso em: 19 mai. 2021.

STUMPF, Marianne Rossi. Aprendizagem de escrita de língua de sinais pelo sistema SignWriting: língua de sinais no papel e no computador. 2005. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/2/browse?value=Stumpf%2C+Marianne+Rossi&type=author. Acesso em: 19 mai. 2021.

WANDERLEY, Debora Campos. Aspectos da leitura e escrita de sinais: estudos de caso com alunos surdos da educação básica e de universitários surdos e ouvintes. CCE. Florianópolis; UFSC. 2012. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/100775/308896.pdf?sequence=1. Acesso em: 19 mai. 2021.

Published

2021-09-28

How to Cite

Gomides, P. A. D., Campello, A. R. e S., Silva, E. F., & Francioni, W. V. (2021). Deaf Cinderella: political-identity aspects in deaf literature as works of (re)existence. Special Education Magazine, 34, e48/1–25. https://doi.org/10.5902/1984686X65961

Most read articles by the same author(s)