Implementation Guidelines for the Quality Management System in educational institutions under the focus of Inclusive Educaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X65753

Keywords:

Quality management in education institutions, NBR ISO 21001, inclusive education.

Abstract

Quality Management in educational institutions, ISO standards (ISO 9001 and ISO 21001), quality tools and Inclusive Education (Lei Brasileira de Inclusão – Brazilian Inclusion Law), are important themes that are not always aligned and thought together. With a focus on preparing and organizing educational institutions to receive all students equitably, and promote equal conditions of access and permanence at school, there must be tools to support the development of new management approaches to these goals. Thus, it is necessary to develop guidelines so that Inclusive Education in educational institutions is implemented efficiently and effectively, and that the educational institution has the possibility to ensure its functioning and guarantee that the students (with or without disabilities) are really receiving a quality education. The objectives of this paper, involve analysing the processes of implementing the Quality Management System in educational organizations and propose a model with guidelines that assist in its execution and maintenance under the focus of Inclusive Education. For this, a bibliographic survey was carried out to understand the situation of Inclusive Education in Brazil, and bring up the main problems in its implementation process. As a result, a model was developed, contemplating important elements that must be addressed together, among laws and quality tools, and five implementation guidelines have been described. The results show that despite the existence of standards and laws that assist this practice, a different approach is needed to assist in internal processes and sustain Inclusive Educational in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milene Karolyne de Souza, Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, PE

Graduanda na Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, PE, Brasil.

Luciano Pereira da Silva Santos, Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, PE

Graduando na Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, PE, Brasil.

Renata Maciel de Melo, Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, PE

Professora doutora da Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, PE, Brasil.

References

AMOR, Antonio Manuel. et al. International perspectives and trends in research on inclusive education: a systematic review. International Journal of Inclusive Education. Kansas, v. 23, n.12, p.1277-1295, 2018.

BALLESTERO-ALVAREZ, María Esmeralda. Gestão da Qualidade, Produção e Operações. 3ed. São Paulo: Atlas, 2019.

ABNT. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR ISO 15419:2006 –Diretrizes para Aplicação da ABNT NBR ISO 9001:2000 nas Organizações Educacionais. Rio de Janeiro, 2006.

ABNT. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR ISO 9001:2015-Sistema de Gestão da Qualidade – Requisitos. Rio de Janeiro, 2015.

ABNT. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR ISO 21001:2020-Organizações Educacionais – Sistemas de Gestão para Organizações Educacionais – Requisitos com Orientações para Uso. Rio de Janeiro, 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394 , de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 20 dez.1996. Disponivel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm Acesso em 17 dez. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Estatuto da Pessoa com Deficiência. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 6 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em 16 dez.2019.

BRASIL. Ministério da Educação – MEC. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/ SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em 15 set. 2021.

BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, 30 set. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.502-de-30-de-setembro-de-2020-280529948. Acesso em 15 set. 2021.

FANTACINI, Renata Andrea Fernandes; ALMEIDA, Maria Amelia. Revisão Sistemática sobre a presença de Núcleos de Acessibilidade na Educação Superior EaD-2005 a 2018. Revista Educação Especial. Santa Maria, v.32, set. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/36305/36305. Acesso em 28 mar. 2021.

FERGUSON, Dianne. International trends in inclusive education: the continuing challenge to teach each one and everyone. European Journal of Special Needs Education. Philadelphia, v.23,n.2,p.109-120, 2008.

GARVIN, David. Managing Quality: The Strategic and Competitive Edge. Simon and Schuster, 1988.

GLAT, Rosana. et al. Formação de professores na Educação Inclusiva: Diretrizes políticas e resultados de pesquisas. In: ENDIPE – ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, XIII., 2006, Recife/PE. Anais... Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2006. vol. Único.

HU, Bi Ying; LI, Kejian. The quality rating system of Chinese preschool education: prospects & challenges. Childhood Education, Hangzhou, v.88, n.1, p.14-22,2012.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Censo da Educação Básica 2019: Resumo Técnico. Brasília, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_basica_2019.pdf Acesso em: 30 mar. 2021.

MCLEAN, Richard; ANTONY, Jiju. Why continuous improvement initiatives fail in manufacturing environments? A systematic review of the evidence. International Journal of Productivity and Performance Management, v. 63, n. 3, p. 370-376. 2014.

MENDONÇA, Ana Abadia dos Santos. Educação Inclusiva: Barreiras e Desafios. Revista Encontro de Pesquisa em Educação. Uberaba, v.1, n.1, p.4-16, 2013.

MNCUBE, Vusi; LEBOPA, Nicholas. The Dynamics of Implemeting Inclusive Education in Schools. Global Education in Practice: Teaching, Researching and Citizenship. Bulgaria, v.17, p. 146-512, 2019.

MOKHTAR, Sany Sanuri Mohd. et al. Sustaining a quality management system: process, issues and challenges. Business Strategy Series. Vol. 14 Issue: 4, pp.123-130. 2013.

MOTURI, Christopher; MBITHI, Peter. ISO 9001:2008 implementation and impacto on the University of Nairobi: a case study. The TQM journal. Nairobi, v.27, n.6, p. 752-760, 2015.

NETO, Antenor de Oliveira Silva. et al. Educação inclusiva: uma escola para todos. Revista Educação Especial. Santa Maria, v.3, n.60, p.81-92, jan./mar. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/24091. Acesso em 27 mar. 2021.

NOZI, Gislaine Semcovici; VITALIANO, Celia Regina. Saberes necessários aos professores para promover a inclusão de alunos com necessidades Educacionais Especiais. Revista Educação Especial. Santa Maria, v.25, n. 43, maio/ago. 2012, p. 333-348. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3343/3824. Acesso em 28 mar. 2021.

OSADA, Takashi. Housekeeping, 5S’s: seiri, seiton, seiso, seiketsu, shitsuke. São Paulo: Instituto IMAM, 1992.

PEINADO, Jurandir; GRAEML, Alexandre Reis. Administração da produção: operações industriais e de serviços. Curitiba: UnicemP, 2007.

RODRIGUES, Marcos Vinicios. Ações para a Qualidade: gestão estratégica e integrada para a melhoria dos processos na busca da qualidade e competitividade. 5. ed. - Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

RODRÍGUEZ-MANTILLA, Jesús Miguel; FERNÁNDEZ-CRUZ, Francisco José; FERNÁNDEZ-DÍAZ, Maria José. Comparative analysis between management team and teachers on the impact of ISO 9001 standards in educational centers. International of Quality and Service Science. Madrid, v.11, n.2, p. 248-264, 2019.

SANTANA, Iolamárcia; NUNES, Isabel. Educação especial e inclusão: As políticas públicas brasileiras de inclusão de pessoas público-alvo de educação especial em salas regulares. Revista eletrônica da FAINOR. Vitória da Conquista, v.11, n.3, p. 541-560,2018.

SILVA, Francisca Marly Moreira da. et al. Abordagem História da Educação Especial no Brasil. ID on line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v.13, n.45, p.262-275, [S.I.], 2019.

SPENDOLINI, Michael J. Benchmarking. São Paulo: Makron Books, 1993.

TAYLOR, W. Andrew; WRIGHT, Gillian H. A longitudinal study of TQM implementation: factors influencing success and failure. Omega, Elsevier, vol. 31(2), pages 97-111, Abril. 2003.

UNESCO. Educação Inclusiva no Brasil. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/education/inclusive-education/ Acesso em: 16 dez. 2019.

URBAN, Ana Lidia Penteado. Um estudo de produções científicas: ingresso e permanência de universitários com deficiência. 2016. 130f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, 2016.

WECKENMANN, Albert; AKKASOGLU, Goeklan; WERNER, Teresa. Quality management history and trends. The TQM Journal, v. 27, n. 3. Issue: 3, pp.281-293, [S.I.], 2015.

Published

2021-10-29

How to Cite

Souza, M. K. de, Santos, L. P. da S., & Melo, R. M. de. (2021). Implementation Guidelines for the Quality Management System in educational institutions under the focus of Inclusive Educaction. Special Education Magazine, 34, e52/1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X65753