Performance of Specialized Educational Assistance teachers with students with disabilities during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X64174Keywords:
Inclusive education, Specialized Educational Assistance, Pandemic.Abstract
Inclusive education welcomes diversity at school and the actions of the Teacher of Specialized Educational Assistance (SEA) are important for the effective inclusion of students targeting Special Education, who are those with disabilities, global development disorders or high skills / giftedness. In 2020, schools needed to suspend face-to-face classes due to the COVID-19 pandemic. This research was proposed with the objective of analyzing the performance of SEA teachers with students with disabilities in Basic Education during the period of social isolation imposed by the pandemic of COVID-19. This study consists of a descriptive, quantitative and qualitative research developed through the application of a virtual questionnaire with the Teachers of AEE. 100 teachers from SEA who worked in Basic Education participated. In the results and discussion of this study, the profile of participating SEA teachers is presented first and then their performance during the period of the pandemic with students and their families, as well as their performance in relation to school demands inherent to the function. Teachers showed concern that students maintained a study routine for their learning, as well as showing sensitivity to the difficulties that many families face in relation to the internet and equipment for online classes. They sought then, viable alternatives in each reality so that this was no longer an aspect of exclusion, in the face of so many obstacles already faced by families in this period. It is recommended to expand research with the participation of the ESA Professor in different regions this country.Downloads
References
BRASIL. Resolução nº1 de 8 de junho de 2007. Estabelece normas para o funcionamento de cursos de pós-graduação lato sensu, em nível de especialização. Brasília, DF, 2007.
BRASIL. Resolução nº 4 de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial, Brasília, DF, 2009.
BRASIL. Decreto nº7.611/2011. Promulgado pela Presidência da República. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências, Brasília, DF, 2011.
BRASIL, Parecer CNE/CP nº 5 de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19, Brasília, DF, 2020.
CARMO, Bruno Cleiton Macedo do. et al. Políticas públicas educacionais e formação de professores: convergências e distanciamentos na área de Educação Especial. Revista Educação Especial, v. 32, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/39223
FERREIRA, Luciana Haddad; BARBOSA Andreza. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Revista Práxis Educativa. v. 15, p. 1-24, Ed. UEPG, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/issue/view/694. Acesso em: 18 nov. 2020.
GADOTTI. Moacyr. Boniteza de um sonho. Ensinar e aprender com sentido. Curitiba, Positivo. 2011.
IBGE. (2018). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD contínua. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101631_informativo.pdf. Acesso em 18 nov. 2020
INSTITUTO RODRIGO MENDES. Protocolos sobre Educação Inclusiva durante a pandemia da Covid-19: um sobrevoo por 23 países e organismos internacionais. 2020. Disponível em: https://institutorodrigomendes.org.br/wp-content/uploads/2020/07/protocolos-educacao-inclusiva-durante-pandemia.pdf.Acesso em 05 fev 2021.
MENEZES, Karina Moreira. P2H: pirâmide da pedagogia hacker: [vivências do (in)possível]. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, Salvador, 2018.
MIRANDA, Theresinha Guimarães. Articulação entre o Atendimento Educacional Especializado e o Ensino Comum: construindo sistemas educacionais inclusivos. Revista Cocar. Belém-Pará, Edição Especial, n.1, jan- jul. 2015. p. 81-100. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/614. Acesso em: 18 de jul 2020.
OLIVEIRA, Ana Augusta. Sampaio de; LEITE, Lúcia. Pereira. Construção de um sistema educacional inclusivo. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 15, 2007, p. 511-524. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v15n57/a04v5715.pdf. Acesso em: 06 fev.2021.
PAGAIME, Adriana et al. Inclusão escolar em tempos de pandemia. Fundação Carlos Chagas, 2020. Disponível em: https://www.fcc.org.br/inclusao-escolar-em-tempos-de-pandemia/index.php. Acesso em: 18 nov. 2020.
QUEIROZ, Fernanda Matrigani Mercado Gutierres de. Tecnologia Assistiva e perfil funcional dos alunos com deficiência física nas salas de recursos multifuncionais. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual Paulista “JULIO DE MESQUITA FILHO.” Campus de Marília, 2015.
STAINBACK, Susan.; STAINBACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Artmed, Ed. Porto Alegre: trad. Magda França Lopes, 1999.
TELLES, Priscila Moreira Corrêa (Org.) Guia Orientativo: Elaboração de materiais educativos acessíveis. NAPNE/ IFSP. 2020. Disponível em: https://www.ifsp.edu.br/ultimas-noticias/1660-napne-ifsp-lanca-guia-com-orientacoes-para-elaboracao-de-materiais-acessiveis. Acesso em 18 nov. 2020.
VIEIRA, Sonia. Como elaborar questionários. Ed. Atlas. São Paulo, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


