The process of teaching and learning in classes with visual deficient students: perceptions of teachers

Authors

  • Iohanna Elizabeth Beckers Universidade Federal de Santa Maria
  • Josefa Lídia Costa Pereira Universidade Federal de Santa Maria
  • Anderson Giovani Trogello Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Ponta Grossa.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X6250

Keywords:

Teaching of Astronomy, Visual Deficient, Teaching methodologies.

Abstract

The teaching of astronomy focused on students with special educational needs must happen in order to involve the participant so inclusive in the process of teaching and learning. Thus, students with visual deficient require actions that favor the different senses but sight. Thus, this study set out to interview teachers in early grades of elementary school, aiming to analyze how the process of teaching and learning of astronomical content in classrooms that have included visual deficient students happens. Such analysis showed that the teaching of astronomy practiced by teachers favored an audio-visual language. It may discourage the participation of the visual deficient ones.

Downloads

Author Biographies

Iohanna Elizabeth Beckers, Universidade Federal de Santa Maria

Graduanda em Educação Especial, modalidade a distância, polo Darci Ribeiro (Foz do Iguaçu-PR)

Josefa Lídia Costa Pereira, Universidade Federal de Santa Maria

Possui Graduação em Licenciatura Em Educação Artística pela Universidade Federal do Maranhão (1997), Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2000) e Doutorado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2010). Atualmente exerce o cargo de Professor Adjunto I do Departamento de Educação Especial na Universidade Federal de Santa Maria (RS). Tem experiência na área de Educação Especial com ênfase em Educação de pessoas com deficência visual.

Anderson Giovani Trogello, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Ponta Grossa.

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2008) e Especializações em Ensino de Ciências (UTFPR-2010) e Biodiversidade, Manejo e Recursos Naturais (2011). Atualmente atua como Servidor Estadual da Educação Basica e cursa a Especialização de nível Mestrado em Ensino de Ciências e Tecnologia na UTFPR - Ponta Grossa.

Published

2014-04-11

How to Cite

Beckers, I. E., Pereira, J. L. C., & Trogello, A. G. (2014). The process of teaching and learning in classes with visual deficient students: perceptions of teachers. Special Education Magazine, 27(48), 127–140. https://doi.org/10.5902/1984686X6250