<b>A invenção da educação especial</b>
Abstract
Minha intenção neste artigo é traçar um panorama mostrando como se institucionalizou a educação especial em um contexto geral de educação e, depois, como pedagogia específica no Brasil e na Universidade Federal de Santa Maria. É com o surgimento da escola pública obrigatória e gratuita para todos que a educação especial começa a ser pensada. Com as dificuldades em acompanhar os conteúdos escolares, surge a necessidade de se criar locais e saberes onde se possa controlar, disciplinar, ortopedizar e normalizar o diferente.
Palavras-chave: Educação. Educação Especial. Invenção
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We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).