This is an outdated version published on 2022-03-30. Read the most recent version.

Dyscalculia while (a)normality: approach in initial training of mathematics teachers and journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X44084

Keywords:

Normality, Dyscalculia, Teacher training

Abstract

This article aims to analyze dyscalculia as a learning disorder and its approach in the initial formation of mathematics teachers. The work was supported by Souza and Gallo (2002) in na attempt to point out an intersection between this disorder and what these authors present as (a) normality. Then the debates were anchored in Pimentel and Lara (2013) and Bastos (2006) to reflect on this specific disorder. To investigate the debate that has been contucted out around this theme, this text is structured under the following moments: Initially, the text sets out to investigate Dyscalculia in the formation of Mathematics teachers in Goiás through their curricular matrices seeking to identify the space provided for this type of dialogue in these courses. It then analyze this topic in two electronic journals around of ​​Mathematical Education and Special Education, raising a sample about the frequency of data on this subject and the implications of promoting (ornot) this dialogue. As a result, it was noticed that this learning disorder is not addressed in the initial training of teachers and that the number of works in the analyzed journals is not significant, corroborating that these subjects remain in the condition of (a) normal in the core of their classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ewerson Tavares da Silva, Instituto Federal de Goiás, Jataí, GO

Mestre pelo Instituto Federal de Goiás, Jataí, GO, Brasil.

Sandra Regina Longhin, Instituto Federal de Goiás, Goiânia, GO

Professora doutora do Instituto Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil.

Jordana de Oliveira do Amaral, Instituto Federal de Goiás, Jataí, GO

Mestre pelo Instituto Federal de Goiás, Jataí, GO, Brasil.

References

AVILA, Lanúzia Almeida Brum; LARA, Isabel Cristina Machado de; LIMA,Valderez Marina do Rosário. Intervenções psicopedagógicas e discalculia do desenvolvimento: uma revisão sistemática de literatura. Revista Educação Especial, Santa Maria - RS. v. 32. 2019.

BASTOS, José Alexandre. Discalculia: transtorno específico da habilidade em matemática. In: ROTTA, N.; OHL WEILER, L.; RIESCO, R. (orgs). Transtornos da aprendizagem: Abordagem neurobiológica e multidisciplinar. São Paulo: Artes Médicas, 2006. p. 195–206.

BRASIL. Decreto Federal n° 5.626 de 22 de Dezembro de 2005. Regulamenta a Lei 10.436/ 2002 que oficializa a Língua Brasileira de Sinais - LIBRAS.

BUTTERWORTH, Brian. Developmental dyscalculia. In: CAMPBELL, J. I. D (ED.). Handbook of Mathematical. New York: Psychology, 2005. p. 455–467.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa, São Paulo: Atlas, 2010.

GUEDES, Danieli Ferreira; BLANCO, Marilia Bazan; NETO, Joao Coelho Discalculia: uma revisão sistemática de literatura nas produções brasileiras. Revista Educação Especial, Santa Maria - RS. v. 32. 2019.

LOPES, Maura Corcini; FABRIS, Eli Henn. Inclusão e Educação. Autêntica, São Paulo, 2013.

PASSOS, Adriana Quimentão; CAZELLA, Ariane Vasques; ARAMAN, Eliane Maria de Oliveira; GROSSI, Edy Simone Del Grossia. Dificuldade de Aprendizagem em Matemática: Discalculia. UNOPAR Cient., Ciênc. Human. Educ., Londrina, v. 12, n. 1, p. 61-71, Jun. 2011.

PIMENTEL, Letícia da Silva.; LARA, Isabel Cristina Machado. Discalculia: mapeamento das produções brasileiras. In: VI CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DE MATEMÁTICA. Acta Latino americana de Matemática Educativa. Canoas: ULBRA, 2013.

REVEMAT: Revista Eletrônica de Educação Matemática. Florianópolis - SC. UFSC/MTM/PPGECT, 2006 - Semestral. ISSN 1981-1322.

Revista Educação Especial. Santa Maria - RS. UFSM, 2000- Quadrimestral. ISSN 1808 270X.

SILVA, Luciana Leandro; STROHSCHOEN, Andreia Aparecida Guimarães. O Ensino de matemática no contexto da educação inclusiva. REVEMAT: Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis- Santa Catarina, v. 14. n°1. 2019.

SMITH, Corine; STRICK, Lisa. Dificuldades de Aprendizagem de a-z: guia completo para educadores e pais. Ed. rev. ampl. Porto Alegre: Penso, 2012.

SOUZA, Regina Maria de; GALLO, Silvio. Por que matamos o barbeiro?: reflexões preliminares sobre a paradoxal exclusão do outro. Educação e Sociedade. Vol.23, n.79, pp. 39-63, 2002.

Published

2022-03-30

Versions

How to Cite

Silva, E. T. da, Longhin, S. R., & Amaral, J. de O. do. (2022). Dyscalculia while (a)normality: approach in initial training of mathematics teachers and journals. Special Education Magazine, 35, e9/1–15. https://doi.org/10.5902/1984686X44084