Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature

Authors

  • Lanúzia Almeida Brum Avila PUCRS
  • Isabel Cristina Machado de Lara PUCRS
  • Valderez Marina do Rosário Lima PUCRS

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X37223

Keywords:

Developmental Dyscalculia, Mathematical skills, Psychopedagogical interventions.

Abstract

This article presents an analysis of theses, dissertations and articles, at the national level, focusing mainly on proposals for psychopedagogical interventions for primary school students with Developmental Discalculia - DD, using the Systematic Review of Literature - RSL, as a method of search. It has as a question guide research "How psychopedagogical interventions can help elementary school students with DD?” Thus, the objective is to verify the existence of psychopedagogical proposals to be developed with these students, potentializing and rehabilitating the mathematical abilities in delay in DD. In order to select the productions, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database was used and in relation to the selection of articles, we chose Google Scholar. It is evident that Brazil still lacks research in Mathematics Education that is concerned with evaluation, since the lack of standardized instruments prevents professionals from actually understanding the weak areas and establishing an effective intervention plan for students in therapeutic treatment.

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Author Biographies

Lanúzia Almeida Brum Avila, PUCRS

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2018). Mestra em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2017). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras (2007). Graduada em Pedagogia Orientação Educacional pela Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras (2003). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: cognição e aprendizagem, transtorno bipolar, dificuldades de aprendizagem em leitura, escrita e matemática, transtornos de aprendizagem - Dislexia e Discalculia.

Isabel Cristina Machado de Lara, PUCRS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e possui graduação em Matemática - Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993). Realizou seu Pós-Doutoramento no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, dedicando-se à pesquisa em Inovação e Interdisciplinaridade de Educação em Ciências e Matemática no século XXI. Atualmente é professora permanente no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática e da Faculdade de Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Participa do Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência, como coordenadora da área de Matemática. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Discalculia e o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Etnomatemática. Realiza palestras, oficinas e minicursos em formações continuadas de professores atuando principalmente nos seguintes temas: tendências atuais no ensino da matemática, uso de jogos, etnomatemática, resolução de problemas, avaliação no ensino da matemática e na formação de professores.

Valderez Marina do Rosário Lima, PUCRS

graduação em Licenciatura Em Ciências Primeiro Grau pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1977), graduação em Licenciatura Em Ciências Habilitação em Biologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1980), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1998) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2003). Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com atividades docentes no Curso de Pedagogia da Escola de Humanidades. É professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (Escola de Humanidades) e em Educação em Ciências e Matemática (Escola de Ciências). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências, desenvolvendo pesquisas nos seguintes temas: educar pela pesquisa, ciências, feiras e clubes de Ciências, educação e avaliação, formação e continuada de professores.

References

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Published

2019-09-12

How to Cite

Avila, L. A. B., Lara, I. C. M. de, & Lima, V. M. do R. (2019). Psychopedagogical interventions and Developmental Dyscalculia: a Systematic Review of the Literature. Special Education Magazine, 32, e80/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984686X37223

Issue

Section

Revisão de literatura/Estudo teórico