Challenges and possibilities of school inclusion of children with Zika Virus Congenital Syndrome: the teacher’s view
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X36360Keywords:
Formação de professores, Inclusão, Síndrome Congênita do Vírus Zika.Abstract
The Congenital Syndrome of the Zika Virus (SCVZ) rushed in, between 2015 and 2018, 3.226 children throughout Brazil. These children were born with a pattern of multiple disabilities, including visual, auditory, motor, and cognitive deficits. Three years have passed since the beginning of the epidemic, and there is a need to discuss their inclusion in school, since, due to the problems caused by the Syndrome, specialized social and educational support is essential. The objective of the present study is to present the results of an investigation about the challenges and possibilities of teaching to children with SCVZ, from the perspective of two teachers working in Early Childhood Education in the public school system of Pernambuco. We used as a research instrument a total of five semi-structured interviews. The results obtained in this study indicate that the main factors that hinder the inclusion of children with SCVZ, recognized by teachers are: poor conditions in the physical structure of the school; and the lack of knowledge of the specificities of the Syndrome. However, during the research, when they continued to prospect about the future, the professionals consider that in view of the situation of teaching for children with SCVZ, they would promote situations of inclusion, from the use of concrete, colored materials and textures. Faced with the results obtained, we conclude that the teachers imagine challenges, and even possibilities for teaching children to SCVZ to be successful, but due to a lack of technical preparation on the Syndrome, they can not trace possibilities of action more directed to multisensory, cognitive, motor and socio-affective of these students...
Downloads
References
BOTELHO, Ana Carla Gomes et al. Infecção presumível por Zika Vírus: achados do desenvolvimento neuropsicomotor: relato de casos. Rev. Bras. Saúde Mater. Infant. Recife, v. 16, n. 1, nov. 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1519-38292016000800004&script=sci_arttext&tlng=pt>. Acesso em: 20 dez. 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Vírus Zika no Brasil: a resposta do SUS. Brasília, DF, 2017. 137p.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de vigilância em saúde. Boletim epidemiológico. Volume 49 N° 29, 2018a. 8p.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018b. 472p.
BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da criança e do adolescente. 9 ed. Brasília, DF, 2010a. 352p.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF, 2010b. 40p.
BRASIL. LEI Nº 13.146. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF, 2015. 59p.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Políticas de Educação Especial. Nota técnica nº 25/2016. Orientações para o acolhimento dos bebês com microcefalia pela educação infantil. In: BRASIL, A consolidação da inclusão escolar no Brasil. Brasília, DF, 2016. 413p.
DA SILVA, Flávia Calheiros. et al. Capacitação para profissionais de Educação Infantil sobre as necessidades educacionais de crianças com Síndrome Congênita do Vírus Zika e outras alterações neurológicas. Educação, Batatais, v. 8, n. 1, p. 57-71, jan. 2018.
EICKMANN, Sophie Helena. et. al. Síndrome da infecção congênita pelo vírus Zika. Cad. Saúde Pública. Rio de Janeiro, v. 32, n. 7, jul. 2016. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/csp/v32n7/1678-4464-csp-32-07-e00047716.pdf>. Acesso em: 18 dez 2018.
FARIAS, Mirella Rabelo Almeida; VILLACHAN-LYRA, Pompéia. Crianças com a síndrome congênita do vírus da zika e a entrada na creche: um novo capítulo na educação brasileira. REVISTA INCLUSIONES, [S.I.] v. 5, n. 4, p. 122-147, out. 2018.
GAMSAKHURDIA, Vladimer Lado. Constructive urge for self-presentation-mediating between the past and the future. Integr Psych Behav, Georgia, out. 2018.
LUZ, Kleber Giovanni; SANTOS, Glauco Igor Viana; VIEIRA, Renta de Magalhães. Febre pelo vírus zika. Epidemiol. Serv. Saúde. Brasília, n. 24, v. 4, out. 2015. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ress/v24n4/2237-9622-ress-24-04-00785.pdf>. Acesso em: 15 dez 2018.
MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral; BRANCO, Angela Uchôa. A pesquisa qualitativa em psicologia do desenvolvimento: questões epistemológicas e implicações metodológicas. Temas em psicologia da SBP, [S.I.] v. 9, n. 1, p. 63-75, jul. 2001.
MARÇAL, Daniela; OLIVEIRA, Flávia. Guia de estimulação para crianças com a síndrome congênita do vírus zika. Rio de Janeiro, p. 1-33, 2017. Disponível em: <https://movimentozika.files.wordpress.com/2017/08/guia-de-estimulaccca7acc83o-movimento-zika-versacc83o-online.pdf> . Acesso em: 02 dez 2018.
MENDES, Eniceia Gonçalves. Inclusão marco zero: começando pelas creches. São Paulo: Jaqueline&Marin editores, 2016.
RECIFE, Secretaria de Educação. Educação inclusiva: múltiplos olhares. (Org.) Jacira Maria L’Amour Barreto de Barros, Katia Marcelina de Souza, Élia de Fátima Lopes Maçaira. 2015. 104p. Disponível em: <http://www.portaldaeducacao.recife.pe.gov.br/sites/default/files/arquivos_informativos_home/EducacaoInclusiva.pdf>. Acesso em: 07 dez 2018.
RIBEIRO, Bruno Niemeyer de Freitas. et al. Síndrome congênita pelo vírus Zika e achados de neuroimagem: o que sabemos até o momento? Radiol Bras. São Paulo, v. 50, n. 5, set. 2017. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rb/v50n5/pt_0100-3984-rb-50-05-0314.pdf>. Acesso em: 6 dez. 2018.
SANCHES, Isabel; TEODORO, Antônio. Da integração à inclusão escolar: cruzando perspectivas e conceitos. Revista Lusófona de Educação, [S.I.] v. 8, n. 8, jul. 2006. Disponível em: < http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/691>. Acesso em: 2 dez. 2018.
SILVA, Anderson Felipe Pereira. et al. A educação especial em uma escola municipal de Recife-PE. In Atena Editora (Org.). Políticas públicas na educação brasileira: caminhos para a inclusão. Ponta Grossa-PR: Atena Editora, 2018, p. 29-36.
SOUZA, Shirley Emanuely Pontes. Reabilitação para crianças com síndrome congênita do zika vírus: percepção de profissionais de saúde em uma unidade de Vitoria de Santo Antão Pernambuco. Vitória de Santo Antão-PE. Disponível em: <https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/24039/1/SOUZA%2C%20SHIRLEY%20EMANUELY%20PONTES%20DE.pdf>. Acesso em: 1 dez. 2018.
TATEO, Luca. Just na Illusion? Imagination as higher mental function. Journal of Psychology & Psychotherapy. [S.I.] v. 5, n. 6, 2015. Disponível em: <https://www.omicsonline.org/open-access/just-an-illusion-imagination-as-higher-mental-function-2161-0487-1000216.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2018.
UNESCO. Declaração de Salamanca e enquadramento de acção: necessidades educativas especiais. Salamanca-Espanha. 1994. 49p. Disponível em: http://redeinclusao.pt/media/fl_9.pdf Acesso em: 12 dez 2018.
VARGAS, Alexander. et al. Características dos primeiros casos de microcefalia possivelmente relacionados ao vírus Zika notificados na Região Metropolitana de Recife, Pernambuco. Epidemiol. Serv. Saude. Brasília, n. 25, v. 4, p. 691-700, out. 2016. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/ress/v25n4/2237-9622-ress-S1679_49742016000400003.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2018
VILLACHAN-LYRA, Pompéia; ALMEIDA, Eliana. Síndrome congênita do zika vírus, microcefalia e outras alterações do neurodesenvolvimento: um olhar para a educação. REVISTA INCLUSIONES, [S.I.] v. 5, n, 4, p. 77-103, out. 2018.
WHEELER, Anne C. Development of Infants With Congenital Zika Syndrome: What Do We Know and What Can We Expect? PEDIATRICS. [S.I.] v. 141, n. 2, fev. 2018. Disponível em: <http://pediatrics.aappublications.org/content/141/Supplement_2/S154>. Acesso em: 19 dez. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


