The conception of teachers of the licenciatura course in physical education: on the access and permanence of persons with disabilities in higher education

Authors

  • Bárbara Andressa Mendonça de Rocha Mesquita Universidade Federal de Goiás - Programa de Pós-Graduação em Educação / Universidade Estadual de Goiás. https://orcid.org/0000-0002-1917-3425
  • Tadeu João Ribeiro Baptista Universidade Federal de Goiás - Programa de Pós-Graduação em Educação / Faculdade de Educação Física e Dança, professor universitário. Doutor em Educação pela UFG/GO http://orcid.org/0000-0001-5140-2032

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X35737

Keywords:

Higher Education, Disabled person, Access, Permanence.

Abstract

This work aims to analyze the conception of Higher Education teachers regarding the access and permanence of people with disabilities in the degree course of a Physical Education college in the city of Goiânia. The approach chosen to analyze the data is qualitative, it is a descriptive cross-sectional study. For the data collection technique, a semi-structured interview was applied to two professors of the Licentiate degree in Physical Education of a public university in the city of Goiânia, who have already taught or are teaching some of the compulsory courses of the course for some academic with a disability, such as low vision and physical disability. The study emphasized the pedagogical practices of teachers in relation to inclusion. The data demonstrate that they are aware of the stereotyping of culture and the situations of prejudice that people with disabilities have suffered and still suffer in society, including in the educational context. They argue that there are few actions, both on the part of the university and the teachers, that correspond to an inclusive perspective, except for the creation of the accessibility core and some isolated pedagogical actions by the teachers. Therefore, they point out that changes in the educational culture of the university are necessary to promote the access and permanence of people with disabilities in this institution of Higher Education.

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Author Biographies

Bárbara Andressa Mendonça de Rocha Mesquita, Universidade Federal de Goiás - Programa de Pós-Graduação em Educação / Universidade Estadual de Goiás.

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (2012), pós-graduada em Docência Universitária, pós-graduação em Fundamentos da Educação Infantil e séries iniciais e pós-graduação em Movimento Humano. Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Trabalha com enfase nas temáticas prática pedagógica, Educação Física escolar, inclusão, natação e saúde. Atualmente é professora concursada pela Prefeitura de Goiânia, exercendo a função de professor regente no Ensino Especial - APAE/GO e Professora Universitária no curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual de Goiás.

Tadeu João Ribeiro Baptista, Universidade Federal de Goiás - Programa de Pós-Graduação em Educação / Faculdade de Educação Física e Dança, professor universitário. Doutor em Educação pela UFG/GO

Possui graduação (Licenciatura Plena) em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física de Goiás, Especialização em Planejamento Educacional pela Associação Salgado de Oliveira e Treinamento Esportivo pela Escola Superior de Educação Física de Goiás. É Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal de Goiás. É Doutor em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Professor Adjunto da Universidade Federal de Goiás, onde atua como Docente no curso de graduação em Educação Física e no Programa de Pós-Graduação em Educação. É Líder do COEESA - Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Corpo, Estética, Exercício e Saúde. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: corpo, educação física, indústria cultural, estética, saúde e atividade física/práticas corporais.

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Published

2019-09-12

How to Cite

Mesquita, B. A. M. de R., & Baptista, T. J. R. (2019). The conception of teachers of the licenciatura course in physical education: on the access and permanence of persons with disabilities in higher education. Special Education Magazine, 32, e84/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984686X35737