Evaluation of the motor profile in children of Teresina - PI with Autistic Spectrum Disorder (ASD)

Authors

  • Bruna Marques Teixeira Universidade Estadual do Piauí, Teresinha, Piauí https://orcid.org/0000-0001-7410-2825
  • Fabiana Teixeira de Carvalho Universidade Estadual do Piauí, Teresinha, Piauí
  • Jaqueline Raíssa Lopes Vieira Universidade Estadual do Piauí, Teresinha, Piauí

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X33648

Keywords:

Motor development, Autism spectrum disorder, Children.

Abstract

One of the major comorbidities associated with autism in children is directly related to motor performance deficit as a response to movement. Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) have a number of motor changes, with delays in coordination, resulting in deficits in learning fine and complex motor skills. The objective of the study was to evaluate the motor profile of children with ASD. It is a clinical, observational, transversal, prospective, quantitative and descriptive study. The study was carried out with 20 children diagnosed with ASD, of both sexes, aged between 05 and 11 years, in an Association of autistic children in Teresina-PI. The Motor Development Scale (EDM) was used to carry out the study, which includes diverse tests and different difficulties that allow to evaluate the level of motor development. The results revealed a significant difference between motor age and chronological age, with a lower and lower motor development level.  It was possible to observe that children with ASD present general motor age inferior to chronological age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Marques Teixeira, Universidade Estadual do Piauí, Teresinha, Piauí

Graduanda em Fisioterapia pela Universidade Estadual do Piauí - UESPI.

Fabiana Teixeira de Carvalho, Universidade Estadual do Piauí, Teresinha, Piauí

Professora Adjunta da Universidade Estadual do Piauí

Coordenadora de Pós-graduação em Fisioterapia Hospitalar- FACIME/UESPI

Coordenadora do Pró-saúde - UESPI

Jaqueline Raíssa Lopes Vieira, Universidade Estadual do Piauí, Teresinha, Piauí

Graduanda em Fisioterapia pela Universidade Estadual do Piauí - UESPI.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais DSM-5. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

ANJOS, Clarissa Cotrim. et al. Perfil Psicomotor de Crianças com Transtorno do Espectro Autista em Maceió/AL. Revista Portal: Saúde e Sociedade. v.2, n.2, p.395-410, 2017.

ANTUNES, Priscilla Pereira. Uso da escala do desenvolvimento motor (edm) como instrumento de avaliação de crianças com paralisia cerebral. 2015.75f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Reabilitação). Universidade Federal de Ciências da Saúde, Porto Alegre, 2015.

CAETANO, Maria Joana Duarte.; SILVEIRA, Carolina Rodrigues Alves; GOBBI, Lilian Teresa Bucken. Desenvolvimento motor de pré-escolares no intervalo de 13 meses. Revista Brasileira de Cineantropometria. v. 7, n. 2, p. 6-12, 2005.

CANUT, Ana Carolina Andrade. et al. Diagnóstico precoce do autismo: relato de caso. Revista de Medicina e Saúde de Brasilia, v. 3, n.1, p. 31-37, 2014.

CONNOLY, Kevin. Desenvolvimento motor: passado, presente e futuro. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, p. 6-15, 2017.

CRIPPA, Liamara Regina. et al. Avaliação motora de pré-escolares que praticam atividades recreativas. Revista da Educação Física / UEM. v. 14, n. 2, p. 13-20, 2003.

FÉLIX, Patrícia dos Santos.; ROCHA, Letícia. Ecard. Avaliação motora de pré-escolares com idade entre 5 e 6 anos que praticam atividades recreativas. Perspectivas online. v.3, n.10, p. 135-137, 2009.

FERNANDEZ, Fabiana S. O corpo no autismo. Revista de Psicologia da Vetor. v.9 n.1, p. 109-14, 2008.

GONZAGA, Caroline Nunes. et al. Detecção e intervenção psicomotora em crianças com transtorno do espectro autista. Colloq Vitae, v. 7, n. 3, p. 71-79, 2015.

HAYWOOD, Kathleen. M.; GETCHELL, Nancy. Desenvolvimento motor ao longo da vida. Porto Alegre: Artmed. p.17-33, 2004.

LARSON, Jennifer. C. Gidley. et al. Acquisition of internal models of motor tasks inchildren with autism. Brain, November; v. 11, n. 13, p. 2894–2903, 2008.

MAGALHÃES, Livia. C.; NASCIMENTO, Viviane. C. S.; REZENDE, Márcia. B. Avaliação da coordenação e destreza motora: etapas de criação e perspectivas de validação. Revista Brasileira de Terapia Ocupacional. São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-25, jan./abr., 2004.

MANOEL, Edison de Jesus. Desenvolvimento Motor: padrões em mudança, complexidade crescente. Revista Paulista de Educação Física. n. 3, p. 35-54. São Paulo, 2000.

MATSON, Johnny L. et al. Motor skill abilities in toddlers with autistic disorder, pervasive developmental disorder-not otherwise specified and atypical development. Res Autism Spect Dis. n. 4. p. 444-49, 2010;

MASTROIANNI, Edelvira de Castro Quintanilha. et al. Abcd no Lar – Aprender, Brincar, Crescer e Desenvolver no Laboratório. Disponível em: <http://www.unesp.br/prograd/PDFNE2004/artigos/eixo10/abcd.pdf>. Acesso em 14 de junho de 2018.

MELLO, Ana Maria Serrajordia Ros. Autismo: guia prático. 5. ed. São Paulo: p. 16-30, AMA, 2007.

MIERES, Ana C. et al. Autism Spectrum Disorder: Anemerging opportunity for physical therapy. Pediatric physical therapy, v. 24, n.1, p. 31-37, 2012.

MOSTOFSKY, Stewart. et al. Developmental dyspraxia is not limited to imitation in children with autism spectrum disorders. Journal of the International Neuropsychological Society, v.12, n.3, p. 314-326, 2006.

NIKOLOV, Roumen.; JONKER, Jacob.; SCAHILL, Lawrence. Autismo: tratamentos psicofarmacológicos e áreas de interesse para desenvolvimentos futuros. Revista Brasileira de Psiquiatria. v. 28, n. 1, p.39-46, 2006.

NITRINI, Ricardo.; BACHESCHI, Luiz Alberto. A neurologia que todo médico deve saber. 2. ed. p.395-397. São Paulo: Atheneu, 2008.

OKUDA, Paola Matiko; MISQUIATTI, Andrea Regina Nunes; CAPELLINI, Simone Aparecida. Caracterização do perfil motor de escolares com transtorno autístico. Revista Educação Especial. v. 23, n. 38, p. 443-454, 2010.

OLIVEIRA, Tania Ribeiro. A intervenção precoce no autismo e trissomia 21: orientações para boas práticas de intervenção. 2010. 68f. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação). Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Coimbra, 2010.

ONZI, Franciele Zanella; GOMES, Roberta Figueiredo. Transtorno do Espectro Autista: A importância do diagnóstico e reabilitação. Caderno pedagógico, Lajeado, v. 12, n. 3, p. 188-199, 2015. 17

PAPST, Josiane Medina; MARQUES, Inara. Avaliação do desenvolvimento motor de crianças com dificuldades de aprendizagem. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. v. 12, n. 1, p. 37-41, 2010.

PROVOST, Beth.; HEIMERL, Sandra; LOPEZ, Brian A comparison of motor delays in Young children: Autism Spectrun Disorder, developmental delay, and developmental concerns. J Autism Dev Disord 2007; v. 37, p. 321-28, 2006.

PULZI, Wagner; RODRIGUES, Graciele Massoli. Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação: uma Revisão de Literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 21, n. 3, p. 433-444, set. 2015.

ROSA NETO, Francisco. et al. Efeitos da intervenção motora em uma criança com transtorno do espectro do autismo. Temas sobre Desenvolvimento 2013. V. 19, n.105, p. 110-4, 2013.

ROSA NETO, Francisco. et al. A importância da avaliação motora em escolares: análise da confiabilidade da escala de desenvolvimento motor. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. v. 12, n. 6, p. 422-427, 2010.

SANDRONI, Giuseppina Antonia; CIASCA, Sylvia Maria; RODRIGUES, Sonia das Dores. Avaliação da evolução do perfil motor de pré-escolares com necessidades educativas especiais após intervenção psicomotora breve. Rev. Psicopedagogia. v. 32, n. 97: 4-13. São Paulo, 2015.

SILVEIRA, Caroline Rodrigues Alves. et al. Avaliação motora de pré-escolares: relações entre idade motora e idade cronológica. Revista Digital. n. 83, p. 1-6. Buenos Aires, 2005.

SEGURA, Dora de Castro Agulhon; NASCIMENTO, Fabiano Carlos do; KLEIN, Daniele. Estudo do conhecimento clínico dos profissionais da fisioterapia no tratamento de crianças autistas. Arq. Ciênc. Saúde UNIPAR, Umuarama, v. 15, n. 2, p. 159-165. Umuarama, 2011.

VERNAZZA, Sylvie Martin. et al. Goal Directed Locomotion and Balance Control in Autistic Children. J Autism Dev Disord. v. 35, 91-102, 2003.

WILLRICH, Aline; AZEVEDO, Camila Cavalcanti Fatturi; FERNANDES, Juliana Oppitz. O desenvolvimento motor na infância: influência dos fatores de risco e programas de intervenção. Revista de Neurociências. v.17, n.1, p. 51-56, 2009.

Published

2019-07-03

How to Cite

Teixeira, B. M., Carvalho, F. T. de, & Vieira, J. R. L. (2019). Evaluation of the motor profile in children of Teresina - PI with Autistic Spectrum Disorder (ASD). Special Education Magazine, 32, e71/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X33648