Education and visual disability: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X33154

Keywords:

Visual impairment, Blindness, Educational inclusion.

Abstract

Educational policies have been enabling improvements on the admission of people with visual impairment in regular schools. However, in the daily life in schools, difficulties can still be found in the schooling process of these students. The purpose of this study is to analyze the publications referring to visual impairment in the field of formal and non-formal education from scientific articles published in national and international journals. A literature review was conducted, including 66 Brazilian articles catalogued in SciELO, Scopus and Portal de Periódicos da CAPES databases and 142 international articles found in ERIC and EBSCO Host, published between 2005 and 2016. Initially, a descriptive statistical analysis of the national and international articles was carried out and, in a second moment, the analysis of the bibliographic references used in Brazilian articles. The distribution of the publications through the period researched is presented, as well as the designs and methods found, the characteristics of the participants and the journals that published these studies more frequently, comparing the national and international data. The analysis of the bibliographic references used in Brazilian articles, by its turn, enabled the identification of main authors cited and the predominant kind of support and language. It can be noticed that the research have been making progress in the past decades, although there are challenges and tensions that allow new studies and the articulation of themes still little explored.

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Author Biographies

Carla Beatris Valentini, Universidade de Caxias do Sul

Doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestre em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora titular da Universidade de Caxias do Sul e do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado. Coordena o Observatório Docência, Inclusão e Cultura Digital.

Cláudia Alquati Bisol, Universidade de Caxias do Sul

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestre pela mesma Universidade e Psicóloga pela Universidade de Caxias do Sul. Atualmente, é professora adjunta do Curso de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul. Coordena o Núcleo de Pesquisa ?Intervenções da Psicologia? e o Serviço de Psicologia Aplicada (SEPA). É psicóloga clínica e tem experiência no trabalho com educação inclusiva e formação de professores para a inclusão. Interesses em pesquisa: educação especial e educação inclusiva, pessoas com deficiência e com necessidades especiais, psicologia, psicanálise.

Luani dos Santos Paim, Universidade de Caxias do Sul

Acadêmica do curso de Psicologia.

Enquanto bolsista de Iniciação cientifica, participou da coleta e análise dos dados e escrita do artigo. 

Ana Paula Fachinetto Ehlers, Universidade de Caxias do Sul

Psicóloga. Graduada em psicologia pela Universidade de Caxias do Sul. 

Enquanto bolsista de Iniciação cientifica, participou da coleta e análise dos dados e escrita do artigo. 

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Published

2019-06-05

How to Cite

Valentini, C. B., Bisol, C. A., Paim, L. dos S., & Ehlers, A. P. F. (2019). Education and visual disability: a literature review. Special Education Magazine, 32, e62/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1984686X33154