Education and visual disability: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X33154Keywords:
Visual impairment, Blindness, Educational inclusion.Abstract
Educational policies have been enabling improvements on the admission of people with visual impairment in regular schools. However, in the daily life in schools, difficulties can still be found in the schooling process of these students. The purpose of this study is to analyze the publications referring to visual impairment in the field of formal and non-formal education from scientific articles published in national and international journals. A literature review was conducted, including 66 Brazilian articles catalogued in SciELO, Scopus and Portal de Periódicos da CAPES databases and 142 international articles found in ERIC and EBSCO Host, published between 2005 and 2016. Initially, a descriptive statistical analysis of the national and international articles was carried out and, in a second moment, the analysis of the bibliographic references used in Brazilian articles. The distribution of the publications through the period researched is presented, as well as the designs and methods found, the characteristics of the participants and the journals that published these studies more frequently, comparing the national and international data. The analysis of the bibliographic references used in Brazilian articles, by its turn, enabled the identification of main authors cited and the predominant kind of support and language. It can be noticed that the research have been making progress in the past decades, although there are challenges and tensions that allow new studies and the articulation of themes still little explored.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Sala de Recursos Multifuncionais: espaços para o Atendimento Educacional Especializado: Deficiência visual. Brasilia: MEC/SEESP, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Políticas de Educação Especial. Principais Indicadores da Educação de Pessoas com Deficiência. Brasília: MEC/INEP, 2014. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16759-principais-indicadores-da-educacao-de-pessoas-com-deficiencia&Itemid=30192>. Acesso em: jun. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial. Saberes e práticas da inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos cegos e de alunos com baixa visão. 2. ed. Brasília: MEC/SEESP, 2006.
CAMARGO, Eder Pires de. Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciência e Educação, Bauru, v.23, n. 1, p. 1-6, jan./mar. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100001>. Acesso em: maio 2017.
COSTA, Angelo Brandelli; ZOLTOWSKI, Ana Paula Couto. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, Sílvia Helena. (Org.). Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014. Disponível em: <https://ucsvirtual.ucs.br>. Acesso em: abr. 2017.
ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; CARVALHO, Jaciara de Sá. Educação e Tecnologia na literatura acadêmica on-line em português. In: ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; CARVALHO, Jaciara de Sá. Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017, p. 208-254.
FERREIRA, Maria Elisa Caputo. O enigma da inclusão: das intenções às práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, 33(3), 2007, p. 543–560.
GATTI, Bernadete Angelina. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 28, n. 1, p. 13-34, jan/abr. 2012.
GATTI, Bernadete Angelina. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p. 11-30, jan./abr. 2004.
LAPLANE, Adriana Lia Friszman de; BATISTA, Cecília Guarneiri. Ver, não ver e aprender: a participação de crianças com baixa visão e cegueira na escola. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 28, n. 75, p. 209-227, maio/ago. 2008.
MORAES, Marcia Oliveira; ARENDT, Ronald João Jacques. Contribuições das investigações de Annemarie Mol para a psicologia social. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 18, n. 2, p. 313-321 abr./jun. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722013000200012>. Acesso em: maio 2017.
NUERNBERG, Adriano Henrique. Contribuições de Vigotski para a educação de pessoas com deficiência visual. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 13, n. 2, p. 307-316, abr./jun. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-73722008000200013&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: maio 2017.
NUERNBERG, Adriano Henrique. Ilustrações táteis bidimensionais em livros infantis: considerações acerca de sua construção no contexto da educação de crianças com deficiência visual. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 23, n. 36, p. 131-143, jan./abr. 2010. Disponível em: <http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial>. Acesso em: maio 2016.
NUNES, Silvia; LOMÔNACO, José Fernando Bitencourt. O aluno cego: preconceitos e potencialidades. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v.14, n.1, p. 55-6, jan. 2010.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As Pesquisas Denominadas do Tipo Estado da Arte em Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.
RUIZ, Letícia Coelho; BATISTA, Cecília Guarnieri. Interação entre crianças com deficiência visual em grupos de brincadeira. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 2, jun. 2014.
SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca. Alfabetização. Brasília: MEC/INEP, 2000. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484330/Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o/f9ddff4f-1708-41fa-82e5-4f2aa7c6c581?version=1.3>. Acesso em: abr. 2017.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022011000400012>. Acesso em: abr. 2017.
VIGOTSKI, Lev Semiónovic. Obras escogidas V: Fundamentos de defectología. Madrid: Visor, 1997. P. 99-113. Tradução de Julio Guilhermo Blank.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).