Include, compare and compete: large-scale external assessment services and school inclusion
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X33104Keywords:
Large-scale external assessment, School inclusion, Educational policies.Abstract
In the same school context, educational policies with different emphases coexist, such as the school inclusion policies for students with special education needs and the large-scale external assessment policies. In this paper, drawing on data about the use of private service packages involving large-scale external assessment for municipal education systems in the state of Santa Catarina and its relationship with propositions of inclusive education, we present partial results of two inquiries and give attention to the use of these resources as a mechanism for the translation of the education assessment policies and their implications for the construction of an inclusive education. The data presented here were collected from different sources of information, such as: local media articles, legal documents for contracting these services, and direct contact with municipal administrations to identify the existence of these services in the town. The paradox created between proposals that choose competition and comparison as key elements to the detriment of the necessary recognition of differences between subjects is one of the focuses of reflection presented in the text and are brought about to discuss the implications of these services in municipal public education.
Downloads
References
ADRIÃO, T.; GARCIA, T. BORGHI, R., ARELARO, L. Uma Modalidade Peculiar de Privatização da Educação Pública: A Aquisição de “Sistemas de Ensino” Por Municípios Paulistas. Educação & Sociedade, Campinas, Vol. 30, n. 108, p. 799-818, Out. 2009
ANDERSON, G. Privatizando subjetividades: como a Nova Gestão Pública (NGP) está criando o “novo” profissional da educação. RBPAE, v. 33, n. 3, p. 593 - 626, set./dez. 2017.
BALL, S. J. Novos Estados, nova governança e nova política educacional. In: APPLE, M. W.; BALL, S. J.; GANDIN, L. A. (Orgs.). Sociologia da Educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 177-189.
BALL, S. J. Educação global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014.
BALL, S.J. MAGUIRE, M. BRAUN, A. Como as Escolas Fazem Política: Atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.
BAUER, A.; TAVARES, M.R. Introdução. In: BAUER, A.; TAVARES, M.R. Vinte e Cinco de Avaliação dos Sistemas Educacionais Brasileiros: origens e pressupostos. Vol1. Florianópolis, Insular: 2013.
BONAMINO, A.; SOUZA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, 373-388, ano 2012.
BORDONI, C. & BAUMAN, Z. Estado de Crise. Lisboa: Relogio d’Agua, 2016.
BRASIL.Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.. Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 2004.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO.SEESP. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008.
DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum ” ou localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a Educação”?. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 87, p. 423-460, maio/ago. 2004.
HATTGE, M. D. Peformatividade e Inclusão no movimento todos pela educação. São Leopoldo, 2013. Tese (Doutorado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS, São Leopoldo, 2013.
LOCKMANN, K. A inclusão escolar e as avaliações em larga escala: uma díade que produz efeitos na escola. Anais Eletrônicos... 38ª REUNIÃO DA ANPED. São Luiz do Maranhão, 2017. Disponível em http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT13_122.pdf. Acesso em: maio 2018.
FISCHMAN, G.; TOPPER, A.; SILOVA, I.; GOEBEL, J. & HOLLOWAY, J. Examining the influence of international large-scale assessments on national education policies. Journal of Education Policy, 2018. DOI: 10.1080/02680939.2018.1460493
SLEE, R. The irregular school: Exclusion, Schooling and inclusive education.Londres: Routledge, 2016.
LAVAL, C. A Escola não é uma empresa: o neoliberalismo e o ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.
LAVAL, C. DARDOR, P. A Nova Razão do Mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
PLETSCH, M.D..; MENDES, G. M. L.. Entre políticas e práticas: os desafios da educação inclusiva no Brasil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 23, n. 27, mar. 2015. Disponível em: <http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/2003/1572>. Acesso em: 28 maio 2015.
SANTOS, B.S. (org.).A Globalização e as Ciências Sociais. 4 ed.São Paulo: Cortez, 2011.
VEIGA-NETO, A. Delírios avaliatórios: o currículo desvia para a direita ou um farol para o currículo. In. FAVACHO, A. M. P.; PACHECO, J. A.; SALES, S. R. (Org.). Currículo, conhecimento e avaliação: divergências e tensões. Curitiba, PR: CRV., 2013.
WERLE, F. O. C. Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Revista Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, 769-792, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).