Bullying and inclusion in elementary education I: teacher actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X31773

Keywords:

Bullying, Inclusion, Elementary school, Teacher training.

Abstract

Bullying is a type of violence that occurs between peers, especially within school settings. Its main characteristics include repeated and intentional unpleasant actions from one student towards another, which are cause of suffering to the victim and damages to all involved. It is known that children with disabilities experience more bullying than children without disabilities. Thus, considering that contemporary school has a duty to provide a healthy learning environment to disabled students, the present study aimed to investigate the conceptions of elementary school teachers about bullying and the inclusion of students with disabilities in the regular system of education. Participants included six teachers from a municipal education network in the countryside of the state of São Paulo. Instruments used were: (a) a questionnaire about the graduation and job from the teachers and (b) semi-structured interview about bullying and school inclusion for teachers and. Data were submitted to content analysis. The action reported by the participants show that even not being always assertive; they recognize the value of their intervention. It was also observed that the specialist teacher or generalist can influence the conception of those teachers about the investigated themes and the type of disability from the student in inclusion can influence the practice of the teachers and the way the class interact with the student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Karolina Santoro Borges, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

É mestra em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Salesiano São Paulo (2004). Atualmente é Professora de Educação Básica I - PEB I - Educação Infantil da Prefeitura Municipal de Americana. E mestranda do Programa de pós graduação em Psicologia da Puc/Campinas, na área de Ciências Humanas ? Psicologia ? Intervenção e Prevenção Psicológica, na linha de pesquisa: Intervenções Psicológicas e Processos de Desenvolvimento Humano, no grupo de pesquisa: "Saúde e Desenvolvimento da Criança e do Adolescente". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem. Atua principalmente nos seguintes temas: Bullying, inclusão, literatura infantil, afetividade e ambiente sociomoral cooperativo.

Letícia Lovato Dellazzana-Zanon, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

É Psicóloga (PUCRS, 2001), Especialista em Terapia de Família e Casal (Domus, 2004), Mestre em Psicologia (UFRGS, 2008) e Doutora em Psicologia (UFRGS, 2014). É Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e do Curso de Graduação em Psicologia da PUC-Campinas. É pesquisadora do grupo de pesquisa Psicologia da Saúde e Desenvolvimento da Criança e do Adolescente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e do Curso de Graduação em Psicologia da PUC-Campinas. É membro do grupo de trabalho Avaliação em Psicologia Positiva e Criatividade da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia (ANPEPP). É colaboradora do Laboratório de Psicologia e Epistemologia Genética (LAPEGE/UFRGS). Atua na área de Psicologia do Desenvolvimento, com ênfase em desenvolvimento do adolescente, construção do projeto de vida e desenvolvimento de programas de intervenção.

References

BORSA, Juliane Callegaro; PETRUCCI, Giovanna Wanderley. O que é o bullying escolar e como enfrenta-lo? In: POLETTO, Michele; SOUSA, Ana Paula Lazzaretti; KOLLER, Silvia Helena. (Orgs.). Escola e Educação: práticas e reflexões. Curitiba: Juruá, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Ministério da educação. Referencial curricular nacional para as escolas indígenas. Brasília: MEC, 1998. p. 55-90

CONSTANTINI, Alessandro. Bullying, como combatê-lo: prevenir e enfrentar a violência entre jovens. São Paulo: Itália Nova, 2004.

CROCHÍK, José Leon. Manifestações de preconceito em relação às etnias e aos deficientes. Boletim de Psicologia, São Paulo, v.53, n.118, p. 89-108, 2003.

DELLAZZANA, Letícia Lovato; SATTLER, Marli Kath; FREITAS, Lia Beatriz de Lucca. A importância da família na intervenção contra o bullying. Pensando Famílias, Porto Alegre, v.14, n.1, p.109-120, 2010.

FANTE, Cleo. Fenômemo bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Verus, 2005.

FREDERICKSON, Nora; FURNHAM, Adrian. Peer‐assessed behavioural characteristics and sociometric rejection: differences between pupils who have moderate learning difficulties and their mainstream peers. British Journal of Educational Psychology, London, v.74, n.3, 391-410, 2004.

FREDERICKSON, Nora. et al. Assessing the social and affective outcomes of inclusion. British Journal of Special Education, v.34, n.2, p.105-115, 2007.

FROSTAD, Per; Pijl, Sip Jan. Does being friendly help in maKING friends? The relation between the social position and social skills of pupils with special needs in mainstream education. European Journal of Special Needs Education, Coventry, v.22, n.1, p.15-30, 2007.

KAUKIAINEN, Ari. et al. Learning difficulties, social intelligence, and self–concept: connections to bully–victim problems. Scandinavian journal of psychology, Abingdon, v.43, n.3, p.269-278, 2002.

KING, Gillian. et al. Social skills training for withdrawn, unpopular children with physical disabilities: a preliminary evaluation. Rehabilitation Psychology, Salt Lake City, v.42, n.1, p.47-60, 1997.

KUHNE, Michael; WIENER, Judith. Stability of social status of children with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, Overland Park, v.23, n.1, p.64-75, 2000.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Laboratório de Psicologia e Epistemologia Genética. Questionário sobre formação e trabalho das educadoras. Porto Alegre: Instituto de Psicologia, 2010a. (Instrumento não publicado).

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Laboratório de Psicologia e Epistemologia Genética. (2010b). Roteiro de entrevista sobre autonomia. Porto Alegre: Instituto de Psicologia, 2010a. (Instrumento não publicado).

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre : Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

LINDSAY, G.; DOCKRELL, J. E.; MACKIE, C. Vulnerability to bullying in children with a history of specific speech and language difficulties. European Journal of Special Needs Education, Coventry, v.23, n.1, p.1-16, 2008.

LOPES NETO, Aramis Antonio. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, v.81, n. 5, p. 164-172, 2005.

MACARTHUR Jude; GAFFNEY, Mason. Bulied and teased or just another kid? The social experiences of students with disabilities at school. Wellington: New Zealand Concil for Educational Reaserch, 2001.

MISHNA, Faye. Learning disabilities and bullying: Double jeopardy. Journal of Learning Disabilities, Chicago, v. 36, n.4, p.336-347, 2003.

NOZI, Gislaine Semcovici; VITALIANO, Celia Regina. Saberes de professores propícios à inclusão dos alunos com necessidades educacionais especiais: condições para sua construção. Revista Educação Especial, Santa Maria, v.30, n.59, p. 589-602, 2017.

ROSE, Chade; MONDA-AMAYA, Lisa; ESPELAGE, Dorotty. Bullying perpetration and victimization in special education: a review of the literature. Remedial and Special Education, Kansas City, v.32, n.2, p.114-30, 2011.

SALMIVALLI, Christina. Peer-led intervention campaign against bullying: who considered it useful, who benefited? Educational Research, London, v.43, n.3, p. 263-278, 2001.

SAVAGE, Robert. Friendship and bullying patterns in children attending a language base in mainstream school. Educational Psychology in Practice, London, v.21, n.1, p. 23-36, 2005.

SILVA, José Luiz da; BAZON, Maria Rezende. Prevenção e enfrentamento do bullying: o papel de professores. Revista Educação Especial, Santa Maria, v.30, n.59, p.615-628, 2017.

SUDERMANN, Marlies; JAFFE, Peter; SCHIECK, Elaine. ASAP: a school-based anti-violence program. London: Family Court Clinic, 1996.

SULLIVAN, Keith. The anti-bullying handbook. Oxford: Oxford University Press, 2015.

UNNEVER, James; CORNELL, Dewey. The culture of bullying in middle school. Journal of School Violence, Washington, v.2, n. 2, p. 5-27, 2003.

Published

2019-01-01

How to Cite

Borges, A. K. S., & Dellazzana-Zanon, L. L. (2019). Bullying and inclusion in elementary education I: teacher actions. Special Education Magazine, 32, e9/ 1–18. https://doi.org/10.5902/1984686X31773