Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis

Authors

  • Deise Mônica Medina Silveira IFBA Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
  • Maria Helena Silveira Bonilla UFBA Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X27720

Keywords:

Audio description, Textbook, Visual impairment.

Abstract

After the Law 10,753/2003, which ensured the visually impaired the access to reading, and the Decree 186/2008, which gave the State the responsibility to ensure them access to information, in 2009 the Ministry of Education launched the Mecdaisy, which enables the generation of spoken digital books and their reproduction in audio, recorded or synthesized. From then on, the students of the municipal and state schools began to receive the textbooks in accessible digital format. The medium for translating textbook images is audio description, which is guided by the Technical Note 21 composed of descriptive procedures. This article is proposed the incorporation of analytical aspects to the audio descriptions, from the representational, interactional and organizational meta functions proposed by the Visual Design Grammar of Kress and van Leeuwen, aiming to give students, with visual impairment, subsidies, so that they interpret aspects of ideological meaning of the images, having a greater appropriation of the message contained in the imagery genre.

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Author Biographies

Deise Mônica Medina Silveira, IFBA Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Professora de Língua Inglesa do IFBA, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Doutoranda do programa Educação e Diversidade da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, Mestre em Letras e Linguística pela Universidade Federal da Bahia (UFBa) e graduada em Letras com Língua Inglesa pela UNIJORGE - Centro Universitário Jorge Amado. É vice-coordenadora do TRAMAD, grupo de pesquisa em Tradução, Media e Audiodescrição, atuando como audiodescritora e legendista desde 2008. Sua área de interesse é tradução audiovisual, com ênfase em audiodescrição e legendagem.

Maria Helena Silveira Bonilla, UFBA Universidade Federal da Bahia

Possui graduação em Ciências, Licenciatura de Primeiro Grau, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1985), graduação em Ciências, Licenciatura Plena, Habilitação em Matemática, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1988), mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1997), doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2002), com estágio de pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Atualmente é professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA, líder do Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação e Tecnologias da Informação e Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, inclusão digital, software livre e políticas públicas.

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Published

2018-12-11

How to Cite

Silveira, D. M. M., & Bonilla, M. H. S. (2018). Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis. Special Education Magazine, 32, e16/ 1–15. https://doi.org/10.5902/1984686X27720

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