Audiodescription of images of textbooks: a proposal for communicational analysis
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X27720Keywords:
Audio description, Textbook, Visual impairment.Abstract
After the Law 10,753/2003, which ensured the visually impaired the access to reading, and the Decree 186/2008, which gave the State the responsibility to ensure them access to information, in 2009 the Ministry of Education launched the Mecdaisy, which enables the generation of spoken digital books and their reproduction in audio, recorded or synthesized. From then on, the students of the municipal and state schools began to receive the textbooks in accessible digital format. The medium for translating textbook images is audio description, which is guided by the Technical Note 21 composed of descriptive procedures. This article is proposed the incorporation of analytical aspects to the audio descriptions, from the representational, interactional and organizational meta functions proposed by the Visual Design Grammar of Kress and van Leeuwen, aiming to give students, with visual impairment, subsidies, so that they interpret aspects of ideological meaning of the images, having a greater appropriation of the message contained in the imagery genre.
Downloads
References
American Council of the Blind. Audio Description Standards. Disponível em: <http://www.acb.org/adp/docs/ADP_Standards.doc>. Acesso em: 27/10/2010.
ARAÚJO, R. D. Gramática Visual: Trazendo à Visibilidade Imagens do Livro Didático de LE. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, n. 14/2, p. 61-84, 2011. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8534/9583>. Acesso em: 15 out. 2016.
Audio Description Coalition. In: Standards for Audio Description and Code of Professional Conduct for Describers. 2008.
BARBOSA, V. S.; ARAÚJO, A. D. Multimodalidade e Letramento Visual: um estudo piloto de atividades de leitura disponíveis em sítio eletrônico. Revista da Anpoll, Florianópolis, n. 37, p. 17-36, 2014. Disponível em: < https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/824/781>. Acesso em: 16 out. 2016.
BEZERRA, A.; PORPINO, K. de O. O letramento visual como experiência estesiológica. Holos, Rio Grande do Norte, ano 31, v. 3, 2015. Disponível em: <http://www.rbtv.associadosdainclusao.com.br/index.php/principal/article/view/27/20>. Acesso em: 10 nov. 2015.
BRASIL. Lei do Livro nº 10.753, de 30 de outubro de 2003. Da Política Nacional do Livro. Art. 1, Inciso XII. Disponível em: <http://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/98248/politica-nacional-do-livro-lei-10753-03#art-1--inc-XII>. Acesso em: 15 jun. 2013.
BRASIL. Decreto nº 186, de 2008. Aprova o texto da Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Congresso/DLG/DLG-186-2008.htm>. Acesso em: 17 jun. 2013.
BRASIL. Decreto nº 7.084, de 27 de janeiro de 2010. Dos programas de material didático. Art. 28. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7084.htm>. Acesso em: 15 jun. 2013.
BRASIL. Nota Técnica no 21, de 10 de abril de 2012. Das orientações para descrição de imagem na geração de material digital acessível – Mecdaisy. Disponivel em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10538-nota-tecnica-21-mecdaisy-pdf&category_slug=abril-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 02 de junho de 2015.
CARVAHO, S. A.; ARAGÃO, C. de O. Os Caminhos do Letramento Visual: uma análise de material didático virtual. Revista Estudos Anglo Americanos, n. 44, p. 9-34, 2015. Disponível em: <http://reaa.ufsc.br/index.php/reaa/article/view/1274/662>. Acesso em: 12 out. 2016.
CAT - Comitê de Ajudas Técnicas. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Ata da Reunião VII, de dezembro de 2007. Disponível em: < http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/default/files/publicacoes/livro-tecnologia-assistiva.pdf >. Acesso em: 20 jun. 2014.
FRANCO, E. P. C. et al. Audiodescrição para Além da Visão: um estudo piloto com alunos da APAE. In: ARAÚJO, V. L. S.; ADERALDO, M. F. (Org.). Os novos rumos da pesquisa em audiodescrição no Brasil. Curitiba: CRV, 2013. p. 201-211.
German AD Guidelines. In: A Comparative Study of Audio Description Guidelines Prevalent in Different Countries. RNIB, 2010. p. 20-60.
GONZAGA, C. da S. Uma perspectiva de trabalho didático com leitura e interpretação de texto multimodal para alunos com cegueira na escola regular. Dissertação de Mestrado em Letras. Universidade Federal da Bahia, 2015. 234 f.
HALLYDAY, M.A.K. An Introduction to Functional Grammar. 1. ed. London: Edward Arnold, 1985.
HALLYDAY, M.A.K. An Introduction to Functional Grammar. 2. ed. London: Edward Arnold, 1994.
HALLYDAY, M.A.K.; MATHIESSEN, C.M.I.M. Introduction to Functional Grammar. 3. ed. London: Edward Arnold, 2004.
ITC Guidance on Standards for Audio Description. Disponível em: <http://www.msradio.huji.ac.il/narration.doc>. Acesso em: 15/11/2010.
JEWITT, C.; OYAMA, R. Visual Meaning: A Social Semiotic Approach. In VAN LEEUWEN, T.; JEWITT, C. (Eds.) Handbook of Visual Analysis. London: Sage, 2001, p. 134-156.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 1. ed. London: Routledge, 1996.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. London: Routledge, 2006.
LIEBEL, V. Reconstruindo Imagens - o método documentário de análise. In: XV CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA. 2011, Curitiba. Anais do XV Congresso Brasileiro de Socio-logia. Curitiba-PR, 2011.
LIU, J. Visual Images Interpretive Strategies in Multimodal Texts. Journal of Language Teaching and Research, Finland, v. 4, n. 6, p. 1259-1263, 2013. Disponível em: <http://www.academypublication.com/issues/past/jltr/vol04/06/15.pdf>. Acesso em: 18 out. 2016.
NOVELLINO, M. O. Fotografias em livro didático de inglês como língua estrangeira: análise de suas funções e significados. Dissertação de Mestrado em Letras. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2007. 271 f.
PEREZ, W. Gramática Visual: A Linguagem do Visível. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, 2008. 311 f.
SNYDER, J. The Visual Made Verbal: A Comprehensive Training Manual and Guide to the History and Applications of Audio Description. Arlington: American Council of the Blind, 2014.
UNE 153020. In: A Comparative Study of Audio Description Guidelines Prevalent in Different Countries. RNIB, 2010. p. 12-20
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).