Teachers’ perception in resource rooms on a network teaching of Paraná

Authors

  • Adriana Zilly Universidade Estadual do Oeste do Parana (UNIOESTE).
  • Leonardo Pereira Triaca Egresso do curso de Enfermagem. Unioeste/Foz
  • Jossiana Wilke Faller Centro de Educação, Letras e Saúde Docente do Curso de Enfermagem Universidade Estadual do Oeste do Parana Campus Foz
  • Reinaldo Antonio da Silva Sobrinho Centro de Educação, Letras e Saúde Docente do Curso de Enfermagem Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Marieta Fernandes Santos Centro de Educação, Letras e Saúde Docente do Curso de Enfermagem Universidade Estadual do Oeste do Parana
  • Maria de Lourdes de Almeida Centro de Educação, Letras e Saúde Docente do Curso de Enfermagem Universidade Estadual do Oeste do Parana

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X13459

Keywords:

Special Education, Resource Room, Educational Inclusion.

Abstract

This research analyzed the perception of the teacher who works in resource rooms (SR) in public primary schools in Foz do Iguaçu/PR, about the school inclusion of NEE’s students. It’s a quantitative and qualitative research, using the technique of Collective Subject Speech (DSC). The data were collected in 2012’s first semester, through questionnaires answered by public primary school teachers. The results were organized in worksheets for descriptive analysis of speech. A well structured service was identified, showing a great concern at the public policies level about the inclusion’s perspective in the assistance provided in the SR to students from the lower grades (1st to 4th) of elementary education, evidenced through the monitoring conducted by the school, the existent communication between the SR professionals and the regular education and the use of teaching materials, highlighting the ludic activities. However, in spite of the great variety of the attended NEEs, it was explicit the difficulty in the teaching process that these professionals face. Though the Municipality shows a well structured educational service in public primary school for seeing NEEs, it’s still necessary some strategic modification to better attend these students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Zilly, Universidade Estadual do Oeste do Parana (UNIOESTE).

Bióloga. Doutora em Ciências Biológicas pela UEM Departamento de Enfermagem.Docente do Programa de Pós Graduação em Ensino (nível Mestrado). Centro de Educação, Letras e Saúde.Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, PR, Brasil.

Leonardo Pereira Triaca, Egresso do curso de Enfermagem. Unioeste/Foz

Centro de Educação, Letras e Saúde

Curso de Enfermagem

Universidade Estadual do Oeste do Parana

Campus Foz

Jossiana Wilke Faller, Centro de Educação, Letras e Saúde Docente do Curso de Enfermagem Universidade Estadual do Oeste do Parana Campus Foz

Enfermeira.

Mestre em Enfermagem pela UEM

Unioeste/Foz

Reinaldo Antonio da Silva Sobrinho, Centro de Educação, Letras e Saúde Docente do Curso de Enfermagem Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Enfermeiro

Doutor em Ciências pela USP

Docente do curso de Enfermagem e do programa de pós graduação stricto sensu em Ensino

Unioeste/Campus Foz

 

 

Marieta Fernandes Santos, Centro de Educação, Letras e Saúde Docente do Curso de Enfermagem Universidade Estadual do Oeste do Parana

Enfermeira

Doutora em Enfermagem pela USP

dOCENTE DO Curso de Enfermagem

Unioeste/FOZ.

Maria de Lourdes de Almeida, Centro de Educação, Letras e Saúde Docente do Curso de Enfermagem Universidade Estadual do Oeste do Parana

Enfermeira

Mestre em Enfermagem e Doutoranda em Enfermagem pela UFPR

Docente do curso de Enfermagem

Unioeste/Foz

Published

2014-12-19

How to Cite

Zilly, A., Triaca, L. P., Faller, J. W., Silva Sobrinho, R. A. da, Santos, M. F., & Almeida, M. de L. de. (2014). Teachers’ perception in resource rooms on a network teaching of Paraná. Special Education Magazine, 1(1), 131–148. https://doi.org/10.5902/1984686X13459

Most read articles by the same author(s)