TEMPORARY RELATIONSHIPS IN CHILDREN'S NARRATIVE IN BRAZILIAN PORTUGUESE SPEAKING DATA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849229356

Keywords:

Aquisição da linguagem, Narrativas, Relações temporais

Abstract

This study investigates the pattern of use of the linguistic resources used by children from 3 to 6 years to express temporal relations in oral narratives. The narratives under analysis come from a database consisting of the oral production of 60 children between 3 and 6 years of age from the municipalities of Novo Hamburgo and Porto Alegre in Rio Grande do Sul. The data used are 8 of these children, 4 in the range from 3 to 4 years of age and 4 in the range of 5 to 6 years of age. The analysis of the devices that compose the temporal system in the narratives showed that, in general, the smaller children structure more the sequentiality of the events, whereas the older children already master in a qualified way, that is, with greater articulation of grammatical and lexical devices , both the sequentiality and the simultaneity between the events of the narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Mendonça Soares, Universidade Federal de Santa Maria

Professora adjunta da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Bibiana Cardoso da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Linguística Aplicada na UFRGS. Professora de Português na Harvard University.

References

AZEREDO, J. C. Gramática Houaiss da Língua Portuguesa. São Paulo: PUBLIFOLHA, 2013.

GUIMARÃES, A. M. M. O desenvolvimento da coesão: estratégias da passagem do contexto ao texto. Ilha do desterro, n. 27, 1992.

HEINE, H. Amigos. São Paulo: Ática, 1999.

HOPPER, P.J. Aspect and foregrounding in discourse. In: GIVON, T. (Ed.), Syntax and Semantics 12: Discourse and Syntax, p. 213-241. New York: Academic Press, 1979.

LUFT, C. P. Moderna Gramática Brasileira. São Paulo: Globo, 1996.

MATHEUS, M. H. M.; BRITO, A. M.; DUARTE, I.; FARIA, I. H. Gramática da Língua Portuguesa. Lisboa: Caminho, 1989.

SCHNEIDER, S. D. Concordância nominal na fala de crianças de 3 a 6 anos de idade do município de Novo Hamburgo: Porto Alegre: UFRGS. Tese de Doutorado, 2012.

SILVA, B. C. É na creche que se aprende a ir pra escola: um estudo sobre as orientações de letramento das crianças em uma creche comunitária na periferia de Porto Alegre. Porto Alegre: UFRGS. Dissertação de Mestrado, 2012.

SOARES, S. M. A concordância verbal de terceira pessoa do plural na fala de crianças de uma creche comunitária de Porto Alegre: aprendizagem de uma regra variável. Porto Alegre: UFRGS. Tese de Doutorado, 2012.

TRAVAGLIA, L. C. O aspecto verbal em Português. Uberlândia: Gráfica da UFU, 1981.

WEIST, R. M. Tense and Aspect. In: FLETCHER, P.; GARMAN, M. (eds.), Language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

WEIST, R. M.; LYYTINEN, P; WYSOCKA, J.; ATANASSOVA, M. The interaction of language and thought in children’s language acquisition: A crosslinguistic study. Journal of Child Language, 24, p. 81–121, 1997.

WEIST, R. M., ATANASSOVA, M., WYSOCKA, J. & PAWLAK, A. Spatial and temporal systems in child language and thought: A cross-linguistic study. First Language, 19, p. 267–311, 1999.

WIGGLESWORTH, G. Children’s individual approaches to the organization of narrative. Journal of Child Language, 24, p. 279-309, 1997.

WINSKEL, H. The expression of temporal relations in Thai children’s narratives. First Language, 27, p. 133-158, 2007.

ZILLES, A. M. S. e PEREIRA, S. P. K. O desenvolvimento do background em narrativas de crianças de 4 a 9 anos. Letras de Hoje, v. 33, n. 02, 1998.

Published

2018-03-14

How to Cite

Soares, S. M., & Silva, B. C. da. (2018). TEMPORARY RELATIONSHIPS IN CHILDREN’S NARRATIVE IN BRAZILIAN PORTUGUESE SPEAKING DATA. Linguagens & Cidadania, 19. https://doi.org/10.5902/1516849229356