THE TEXTUAL PRODUCTION IN THE TEACHING BOOK OF THE 9TH YEAR - A LOOK AT THE LEARNING PERSPECTIVES

Authors

  • Claridiane de Camargo Stefanello Universidade Federal de Santa Maria UFSM
  • Aline Rubiane Arnemann Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Bárbara Muders Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Cleiton Reisdorfer Silva Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. https://orcid.org/0000-0003-4813-7308

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849229354

Keywords:

Livro didático, Perspectivas de aprendizagem, Produção de texto

Abstract

This work aims to analyze a Unit of Didactic Book (LD) of Portuguese Language of the 9th Year, in order to identify which learning perspectives are linguistically marked in the textual production proposal of the unit. We use three perspectives of learning: behaviorism (SKINNER, 1974; STAATS, 1980), cognitivism (Piaget, 1974, Chomsky, 2009), sociocultural (VYGOTSKY, 2001). We return to the key concepts of these theories in order to allow the analysis of the corpus. The analysis material was selected based on the National Program of Didactic Book (PNLD), the LD of this analysis being one of the most widely circulated books in our schools, especially in the authors' work region. The analysis procedures involved: the selection of sections with explicit orientations for classroom work, among which, we focused the focus to the text production section; and the search for linguistic terms that suggest or prove the manifestation of a certain linguistic perspective. The analysis of the corpus indicated that the authors of the LD construct didactic activities based on the cognitivist and sociocultural perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claridiane de Camargo Stefanello, Universidade Federal de Santa Maria UFSM

Aluna de Pós-graduação- Mestrado em Letras-Estudos Linguísticos UFSM

Aline Rubiane Arnemann, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutoranda em Letras na Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Linha de pesquisa Linguagem e Interação

Bárbara Muders, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Acadêmica de Pós-graduação – Mestrado em Letras-Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Linha de pesquisa Linguagem e Interação. 

Cleiton Reisdorfer Silva, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM.

Acadêmico de Pós-graduação – Mestrado em Letras-Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Linha de pesquisa Linguagem no Contexto Social.

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.

CEREJA, W. R. Português: linguagens, 9º ano: língua portuguesa/ William Roberto Cereja, Thereza Cochar Magalhães. 9. ed. reform. São Paulo: Saraiva, 2015.

CHOMSKY, N. A biolinguística e a capacidade humana. In: CHOMSKY, N. Linguagem e mente. São Paulo: Editora da UNESP, 2009. p. 311-332.

FRIEDRICH, J. O aporte específico da escola. In: FRIEDRICH, J. Lev Vigotski - Mediação, aprendizagem e desenvolvimento: uma leitura filosófica e epistemológica. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012. p. 99-118.

NEWMAN, F.; HOLZMAN, L. Praxis: A zona de desenvolvimento proximal. In: NEWMAN, F. & HOLZMAN, L. Lev Vygotsky: Cientista revolucionário. São Paulo: Editora Loyola, 1993. p. 71-110.

PIAGET, J. W. F. A evolução intelectual da adolescência à vida adulta. Trad. Fernando Beckere Tania B.I. Marques. Porto Alegre: Faculdade de Educação, 1993. Traduzido de: Intellectual Evolution from Adolescence to Adulthood. HumanDevelopment, v. 15, p.1-12, 1972.

SKINNER, B. F. Sobre o behaviorismo. Tradução de Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Cultrix, 1974.

STAATS, A. W. Behaviorismo social: uma ciência do homem com liberdade e dignidade. In: Arquivos brasileiros de psicologia. 32(4): 97-116, 1980.

TERRA, M. O Behaviorismo em discussão. UNICAMP. Disponível em: http://www.unicamp.br/iel/site/alunos/publicacoes/textos/b00008.htm. Acesso em: 15 mai. 2017.

TICKS, L. “O Que Eu Faço E O Que Eu Digo Que Faço”: a metaconsciência dos professores sobre as teorias de aprendizagem. VIDYA, v. 28, n. 01, p. 43-66, jan./jun., 2008 - Santa Maria, 2009.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2001.

Published

2018-03-14

How to Cite

Stefanello, C. de C., Arnemann, A. R., Muders, B., & Silva, C. R. (2018). THE TEXTUAL PRODUCTION IN THE TEACHING BOOK OF THE 9TH YEAR - A LOOK AT THE LEARNING PERSPECTIVES. Linguagens & Cidadania, 19. https://doi.org/10.5902/1516849229354

Most read articles by the same author(s)