For an Art Teaching Through Difference

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734889028

Keywords:

Visual Arts Teaching, Docent of Difference, Multiplicity, Singularity, Philosophies of Difference

Abstract

The aim of this essay is to reflect on the teaching of art in formal educational spaces, such as schools and universities. To achieve this, the following issue is posed as a problem: How have we, as educators, created spaces to initiate a textuality and geography with what inhabits the living multiplicity of a class, thus enhancing a collective thought-body that is not known before the encounter? The concept of ‘educator of difference’ is thus employed in this text, drawing on Sandra Corazza (2013), as an attempt to rethink the figure of the teacher through alternative approaches – approaches that aim to create an educational environment that affirms the power of multiplicity and, in turn, the uniqueness of students, while also being attentive to the processes, vulnerabilities, enchantments, encounters, and affections experienced amidst this complexity.

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Author Biographies

Marilda Oliveira de Oliveira, Federal University of Santa Maria

Marilda Oliveira de Oliveira é Professora Titular do Departamento de Metodologia do Ensino, professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, RS, Brasil. Editora Chefe da Revista Digital do LAV.

Carin Cristina Dahmer, Federal University of Santa Maria

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Linha de Pesquisa LP4: Educação e Artes da Universidade Federal de Santa Maria.

Cláudia Aparecida dos Santos, Paraná Federal Institute of Education, Science and Technology

Professora do Instituto Federal do Paraná.

Francieli Regina Garlet, Escola Municipal de Educação Básica Leonel José Vitorino Ribeiro

Doutora em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, RS.

Vivien Kelling Cardonetti, Faculdade Antônio Meneghetti

doutora em Educação (2014) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, RS, Brasil. Professora do  Curso de Pedagogia da Faculdade Antônio Meneghetti (AMF).

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Acesso em: 20 de ago. 2024.

Published

2024-09-25

How to Cite

Oliveira, M. O. de, Dahmer, C. C., Santos, C. A. dos, Garlet, F. R., & Cardonetti, V. K. (2024). For an Art Teaching Through Difference. Revista Digital Do LAV, 17(1), e8/1–21. https://doi.org/10.5902/1983734889028

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