Inhabiting the school in Visual Arts Teaching: Reflections from memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734888322

Keywords:

Visual Arts, Teaching, School, Experiences, Inhabiting

Abstract

The research addresses the concepts and contexts of inhabiting the school in Visual Arts Teaching, through pedagogical practices in the school setting. The author, based on (auto)biographical narratives, explores experiences she had during the Compulsory Undergraduate Curricular Internships and participation in the Pedagogical Residency Program, which took place between 2022 and 2024 at the Padre Nóbrega Elementary School, in the city of Santa Maria, Rio Grande do Sul. The central problem revolves around the possibility of the Arts discipline inhabiting the school. The main objective of the work is to problematize the lack of space for the Visual Arts at school, recalling the various ways in which these spaces have been occupied and promoting critical reflection. The research uses records from the author's Visual Diary, as well as photographs taken during this period. Authors such as Loponte and Mossi contributed to the discussion on inhabiting the school, while Tedesco brought relevant insights by considering memory as a methodological trigger. The conclusion is that the insecurities faced in everyday school life and during the research are part of personal and professional growth. Reflecting on past experiences provided a more serene understanding of previous frustrations. Although challenges persist, it is essential to approach them calmly and look for alternative solutions, without ceasing to advocate change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria de Oliveira Freitas, Federal University of Santa Maria

Licenciada em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. É membro do grupo de Pesquisa Artes Visuais e Criatividade - AVEC - pelo Centro de Artes e Letras - CAL coordenado pela professora Flávia Maria de Brito Pedrosa Vasconcelos. Foi bolsista CAPES pelo Programa de Iniciação à Docência - PIBID e pelo Residência Pedagógica - RP.

Flávia Maria de Brito Pedrosa Vasconcelos, Federal University of Santa Maria

Docente do Departamento de Artes Visuais e do Programa de Pós Graduação em Artes Visuais - PPGART, Centro de Artes e Letras - CAL da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Líder do Grupo de Pesquisa Artes Visuais e Criatividade - AVEC - CNPQ/UFSM e coordenadora do Laboratório de Criatividade e Inovação - LACRIA. Doutora em Educação Artística pela Universidade do Porto - Portugal, bolsista CAPES Doutorado Pleno no Exterior. Diplomação reconhecida no Doutorado em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás - UFG. Mestra em Artes Visuais - UFPB/UFPE, linha: Ensino das Artes Visuais no Brasil, com pós Lato sensu em Arte-Educação e Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri - URCA e em Educação Artística pela UPORTO, graduada em Artes Plásticas com habilitação para o ensino de Arte pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Professora colaboradora do Mestrado e Educação, Cultura e Territórios Semiáridos (PPGESA) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB)(2016-2019) .Membro fundadora da Rede Latino-americana de Investigação na Formação de Professores de Arte (LAIFOPA). Membro da International Society for Education through Art - INSEA, da Federação de Arte/Educadores do Brasil - FAEB. Membro da Associação Brasileira de Criatividade e Inovação (CRIABRASILIS). Membro do Observatório da Formação de Professores - Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.InSEA International Expert Review Panel (2019-21). Membro do Grupo de Pesquisa ARTEVERSA - Grupo de estudo e pesquisa em Arte e Docência, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (até 2019). Conselheira Mundial InSEA América Latina (2017-2019), eleita em 2016. Avaliadora do PNLD 2021 - Ensino Médio (Objeto 3 - Obras de Formação Continuada) - Artes Visuais, do PNLD 2023 - ARTE - Objeto 1 - Anos iniciais do Ensino Fundamental e do PNLD 2023 Arte (Objeto 4) Categoria 2 . Professora anfitriã de convênio com a Universidade Nacional de La Plata - UNLP, Argentina, em 2022.GRUPO AVEC: https://www.ufsm.br/grupos/AVECLACRIA: https://pnipe.mctic.gov.br/search?term=LACRIASITE: https://flaviapedrosavasco.wixsite.com/arts/arts 

References

ALVES, Sallua. et al. Habitar a escola por meio da arte: Alguns movimentos conceituais. Anais da Semana de Formação Acadêmica e Científica e Cultural e Humanística e... (FACCHU-IFC Campus Brusque)-e-ISSN 2763-8286, v. 2, n. 1, 2020. Disponível em: <https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/facchu/article/view/2195/1643>. Acesso em: 20 abr. 2024.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 12 mai. 2024.

CAPES. Programa de Residência Pedagógica. Governo Federal, s.d. Disponível em: <https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica.> Acesso em: 12 mai. 2024.

CARDONETTI, Vivien Kelling; OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Diário de aula: Disparador de problematizações e de possibilidades para pensar a formação de professores de artes visuais. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; HERNÁNDEZ, Fernando. A formação do professor e o ensino de artes visuais. 2. ed. rev. Santa Maria: Editora UFSM, 2015. cap. 3, p. 51-74. ISBN 978-85-7391-233-3.

CARVALHO, Carla.; FREITAS, Aline Amaral; NEITZEL, Adair de Aguiar. Salas de arte: Espaço de formação estética e sensível na escola. Educação, Sociedade & Culturas, n. 42, p. 67–86, 1 ago. 2014.

FERREIRA, Luiz Carlos Pinheiro. Narrativas autobiográficas: entre lembranças, experiências e artefatos. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v. 2, n. 4, p. 75-87, 2017. Disponível em: <https://itacarezinho.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/3129/2311> Acesso em: 12 mai. 2024.

FISCHER, Deborah Vier.; LOPONTE, Luciana Grupelli. Modos de habitar a escola: o que somos capazes de inventar? Educação (UFSM), Santa Maria, RS, v. 45, p. 19, 29 mar. 2020. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/218296>. Acesso em: 05 mai. 2024.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Autêntica, 2018.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

LOPONTE, Luciana Gruppelli; MOSSI, Cristian Poletti. Arte, docência e outras invenções: apresentação. Arteversa: arte, docência e outras invenções. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023. p. 19-28, 2023.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática?/ Selma Garrido Pimenta. - 3.ed. – São Paulo: Cortez, 1997.

PITTY. Lado de Lá. Cidade: São Paulo. Gravadora: Deckdisc, 2003. Suporte: CD (3 min).

RABELO, Marcelo Dias. A importância da arte na formação educacional do ser humano. Revista Pandora Brasil, p. 19-29, 2018.

Wow! Stuff Light Painting - Apps on Google Play. Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wowstuff.lightpainting.standalone&hl=en_US>. Acesso em: 17 jun. 2024.

TEDESCO, João Carlos. Nas cercanias da memória: temporalidades, experiência e narração. 2. ed. NEMEC - Núcleo de Estudos sobre Memória e Cultura. Passo Fundo: UPF Editora, 2014. ISBN 978-85-7515-866-1.

Published

2024-09-13

How to Cite

Freitas, V. de O., & Vasconcelos, F. M. de B. P. (2024). Inhabiting the school in Visual Arts Teaching: Reflections from memory. Revista Digital Do LAV, 17(1), e19/1–20. https://doi.org/10.5902/1983734888322