"There's going to be a party at school!" School daily life: art, aesthetics and the collective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734884045

Keywords:

School, Daily Life, Art, Aesthetics, City

Abstract

This article addresses the knowledge of school life in its relations with the Arts and other cultural manifestations in which aesthetic energy is predominant. We consider these relationships in the broader picture of transits in/out of school/city. The school where the research took place stands out both in its similarities and differences in the school universe and in its singular relations with the city. Like so many, porous and receptive to everything that happens in the world city, in spite of precise marks - public and from a country town - it flourishes in its ways of doing, ways of daily existence absolutely in tune with the contemporary youth cultures. The investigative applied research proposal of and with the school daily life, highlights its protagonists, the students and the dedication of its teachers, in the daily invention of the school in its fundamental poetic aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldo Victorio Filho, Rio de Janeiro State University

Graduado em Gravura pela Escola de Belas Artes UFRJ e Licenciado em Educação Artística. Mestre e Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Professor Associado e Coordenador da Licenciatura em Artes Visuais do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Lider do Grupo de Pesquisa Estudos Culturais em Educação e Arte: Linha de Pesquisa Juventude Líquida: estética/educação/acontecimento - UERJ/UFRRJ e Pesquisador do Grupo de Pesquisa Cotidiano Escolar e Currículo - UERJ, Linha de Pesquisa Práticas curriculares cotidianas e emancipação social. Professor visitante da Faculdade de Belas Artes da Universidade de Barcelona

Edivan Carneiro de Almeida, Secretaria do Estado da Bahia

Professor da Rede Pública Estadual da Bahia, no município de Ichu – BA e doutor em Educação pelo PROPED – UERJ, 2023, Brasil.

References

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 19 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 1, Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Ed 34, 1995.

DIAS, Rosa. Nietzsche, vida como obra de arte. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

MAFFESOLI, Michel. O mistério da conjunção: ensaios sobre comunicação, corpo e sociedade. Porto Alegre: Sulina, 2005.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. O nascimento da tragédia, ou Helenismo e pessimismo. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos e pesquisas com os cotidianos. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Magalhães (org.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Rio de Janeiro: DP et Alii, 2012, p. 47-70.

VICTORIO FILHO, Aldo.; SILVA, Pâmela Souza da; NASCIMENTO, Rodrigo Torres do; SILVEIRA, Victor Junger. Alunos ensinam professores a ser professores na escola que não é mais escola. Educação. Santa Maria. v. 42, n. 3, p. 597-614, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644429956

Published

2023-08-21

How to Cite

Victorio Filho, A., & Almeida, E. C. de. (2023). "There’s going to be a party at school!" School daily life: art, aesthetics and the collective . Revista Digital Do LAV, 16(1), e6/1–17. https://doi.org/10.5902/1983734884045

Issue

Section

Dossiê – Caminhar e habitar: arte e educação no espaço urbano