Artistic pedagogical propositions: a collaborative practice in the context of the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734870085Keywords:
Artistic and pedagogical practices, Philosophy of difference, Postgraduate Course in Visual Arts, Ways to existAbstract
This article presents the movements and references of a collective exercise carried out during a seminar in 2021, which was offered at the Postgraduate Course in Visual Arts at the Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC. This proposal aimed to experience the space-time of the virtual class, to which the COVID-19 pandemic conditioned us at that moment. Crossing the layers of teaching life, a collective video was created using drawings, collages, performances, and everyday scenes, trying to exhaust, in gestures and images, the multiplicities of the ways of existing in contemporary times. This collaborative proposition sought to synthesize the directions, plans, and sensitive lines of a changing meeting environment, crossing ethical, aesthetic, and political dimensions of the existential territories at stake, among them, the philosophy of difference, and the art and its artistic and pedagogical practices.
Downloads
References
BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Record, 1996.
BASBAUM, Ricardo. Manual do artista-etc. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013.
BASBAUM, Ricardo. V.C.P.: vivência crítica participante. In: ARS, São Paulo, USP, v. 6, n. 11, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ars/v6n11/03.pdf>. Acesso em: 01 abr. 2022.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins fontes, 2009.
DELEUZE, Gilles. Espinoza: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002. 144 p.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. São Paulo: Editora 34, 1996.
GUATTARI, Félix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981.
LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: N-1 edições, 2017. 128 p.
LINS, Daniel. Artes e territórios sensíveis. In: RIBEIRO, Walmeri; ROCHA, Thereza (orgs.). Das artes e seus territórios sensíveis. São Paulo: Intermeios, 2014.
LINS, Daniel. Estética como acontecimento. In: DIAS, S. O.; MARQUES, D.; AMORIM, A. C. (orgs.) Conexões: Deleuze e Arte e Ciência e Acontecimento e… Petrópolis: De Petrus; Brasília: CNPq/MT; Campinas: ALB, 2012.
OITICICA, Hélio. A transição da cor do quadro para o espaço e o sentido de construtividade, 1962. In: FERREIRA, G.; COTRIM, C. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
PELBART, Peter Pál. Ensaios do assombro. São Paulo: N-1 edições, 2019.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Exo Experimental Org; Editora 34, 2009.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.
ROLNIK, Suely. Geopolítica da cafetinagem. In: FURTADO, Beatriz; LINS, Daniel (orgs.). Fazendo rizoma: pensamentos contemporâneos. São Paulo: Editora 34, 2009.
SPINOZA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.