Analysis on the animation o menino e o mundo [boy and the world] (2013): visual meanings about childhood and childhood drawing
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734841970Keywords:
Visual Culture, art, image, cinema, child.Abstract
This article emphasizes O Menino e o Mundo [Boy and the World] (2013) - an animated movie directed by Alê Abreu, and which performs unusual treatments for the verbal and the visual: the animated movie deals with childhood and, therefore, the verbal language (spoken and written) is presented in a distorted way. What meanings about childhood can be produced from the filmic visualities of O Menino e o Mundo [Boy and the World] (2013)? Therefore, it proposes, as an objective, to investigate as aesthetic characteristics of the animated movie in question, to relate to the children's drawing and meanings about childhood. For that, O Menino e o Mundo [Boy and the World] (2013) was analyzed, having the Studies of Visual Culture as a theoretical reference (CUNHA, 1999; 2017; SARDELICH, 2006; HERNÁNDEZ, 2007; BALISCEI, 2020). The scenes were approached by researches that give meaning to children's drawing, underlining the protagonism given to the child's perspective.
Downloads
References
ARIÉS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 2012.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica: Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Pintando, bordando, rasgando, desenhando e melecando na educação infantil. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da. (org.) Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática do cotidiano. Porto Alegre: Editora Mediação, 1999, p. 7-17.
_______. Uma Arte do nosso tempo para as crianças de hoje. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Arte Contemporãnea e educação Infantil: Crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Mediação, 2017, p. 9-25.
DONDIS, Donis A. A sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
EDWARDS, Betty. Desenhando com o lado direito do cérebro. Rio de Janeiro: Ediouro, 2010.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual. Porto Alegre: Editora Mediação, 2007.
IAVELBERG, Rosa. Desenho na educação infantil. Coleção Como eu ensino. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2013.
MOREIRA, Ana Angélica. O Espaço do Desenho: A educação do Educador. São Paulo: Edições Loyola, 2008.
NUNES, Luciana Borre. As imagens que invadem as salas de aula: Reflexões sobre Cultura Visual. Aparecida: Editora Ideias & Letras, 2010.
RICHTER, Sandra. Manchando e Narrando: o prazer visual de jogar com cores. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da. (org.) Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática do cotidiano. Porto Alegre: Editora Mediação, 1999, p. 37-55.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. Coleção Como eu ensino. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SARDELICH, Maria Emilia. Leitura de imagens, Cultura Visual e prática educativa. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v.36, n.128, p. 451-472, maio/ago., 2006. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n128/v36n128a09.pdf>. Acesso em 20 de jan. de 2020.
VIANNA, Maria Letícia Rauen. Desenhando com todos os lados do cérebro: possibilidades para transformação das imagens escolares. Curitiba: Ibpex, 2010.