Analysis on the animation o menino e o mundo [boy and the world] (2013): visual meanings about childhood and childhood drawing

Authors

  • João Paulo Baliscei Universidade Estadual de Maringá
  • Emilly Anselmo Pereira Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734841970

Keywords:

Visual Culture, art, image, cinema, child.

Abstract

This article emphasizes O Menino e o Mundo [Boy and the World] (2013) - an animated movie directed by Alê Abreu, and which performs unusual treatments for the verbal and the visual: the animated movie deals with childhood and, therefore, the verbal language (spoken and written) is presented in a distorted way. What meanings about childhood can be produced from the filmic visualities of O Menino e o Mundo [Boy and the World] (2013)? Therefore, it proposes, as an objective, to investigate as aesthetic characteristics of the animated movie in question, to relate to the children's drawing and meanings about childhood. For that, O Menino e o Mundo [Boy and the World] (2013) was analyzed, having the Studies of Visual Culture as a theoretical reference (CUNHA, 1999; 2017; SARDELICH, 2006; HERNÁNDEZ, 2007; BALISCEI, 2020). The scenes were approached by researches that give meaning to children's drawing, underlining the protagonism given to the child's perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. É professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá e coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI. Desenvolve pesquisas sobre Educação, Arte/ Ensino de Arte; Estudos Culturais; Estudos da Cultura Visual; Visualidades; Gênero e Masculinidades.

Emilly Anselmo Pereira, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2020). Participa do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - o ARTEI.

References

ARIÉS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica: Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Pintando, bordando, rasgando, desenhando e melecando na educação infantil. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da. (org.) Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática do cotidiano. Porto Alegre: Editora Mediação, 1999, p. 7-17.

_______. Uma Arte do nosso tempo para as crianças de hoje. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Arte Contemporãnea e educação Infantil: Crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Mediação, 2017, p. 9-25.

DONDIS, Donis A. A sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

EDWARDS, Betty. Desenhando com o lado direito do cérebro. Rio de Janeiro: Ediouro, 2010.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual. Porto Alegre: Editora Mediação, 2007.

IAVELBERG, Rosa. Desenho na educação infantil. Coleção Como eu ensino. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2013.

MOREIRA, Ana Angélica. O Espaço do Desenho: A educação do Educador. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

NUNES, Luciana Borre. As imagens que invadem as salas de aula: Reflexões sobre Cultura Visual. Aparecida: Editora Ideias & Letras, 2010.

RICHTER, Sandra. Manchando e Narrando: o prazer visual de jogar com cores. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da. (org.) Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática do cotidiano. Porto Alegre: Editora Mediação, 1999, p. 37-55.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. Coleção Como eu ensino. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

SARDELICH, Maria Emilia. Leitura de imagens, Cultura Visual e prática educativa. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v.36, n.128, p. 451-472, maio/ago., 2006. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n128/v36n128a09.pdf>. Acesso em 20 de jan. de 2020.

VIANNA, Maria Letícia Rauen. Desenhando com todos os lados do cérebro: possibilidades para transformação das imagens escolares. Curitiba: Ibpex, 2010.

Published

2020-12-22

How to Cite

Baliscei, J. P., & Pereira, E. A. (2020). Analysis on the animation o menino e o mundo [boy and the world] (2013): visual meanings about childhood and childhood drawing. Revista Digital Do LAV, 13(3), 005–030. https://doi.org/10.5902/1983734841970