Teacher-artist: some concept and perspectives based on principles of visual culture
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734838068Keywords:
Teacher-artist, Visual culture, Art educationAbstract
Through perspectives based on the principles of visual culture, this article discusses identity aspects of 'being a teacher' in a globalized, constantly changing world that imposes demands in the field of education, art and the teaching profession. In this context the concept of ‘teacher-artist’ and its hybrid identity emerge as a modality of cultural performance intertwining actions in art, education and, mainly, research. The text gathers partial results of a doctoral research in art and visual culture whose field work involved the participation of eight teacher subjects from a professional center in art in the city of Macapá, state of Amapá. A spectrum of pedagogical options offered by visual culture education associates daily school and cultural meanings, configures the relation of teaching subjects and students, creating an interface of collective knowledge and individuations/practical realizations.
Downloads
References
AGUIRRE, Imanol. Cultura Visual, Política da Estética e Educação Emancipadora. In: MARTINS, R. e TOURINHO, I. (Orgs.) Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora UFSM, 2011, p. 69-111.
CORAZZA, S. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa V. (org.). Caminhos Investigativos: novos olhares na pesquisa em Educação. 2 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 105-132.
FERNÁNDEZ, Tatiana e DIAS, Belidson. Pedagogias Culturais nas Entre Viradas: Eventos Visuais & Artísticos. In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene (Orgs.) Pedagogias Culturais. Santa Maria: Editora da UFSM, 2014, p. 101-137.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo. Paz e Terra, 1998.
GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
GOODSON Ivor. Historiando o eu: a política – vida e o estudo da vida e do trabalho do professor. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Processos e Práticas de Pesquisa em
Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Editora USFM, 2013, p. 253-272.
HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora da UFSM, 2011, p. 31-49.
IAVELBERG, Rosa. & CHUI, Fernando de Menezes. Ideias para uma pedagogia contemporânea do desenho. In: REBOUÇAS, Moema M. & GONÇALVES, Maria G. D. (Orgs.). Investigações nas práticas educativas da arte. Vitória-ES. Edufes, 2013, p. 91-108.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.
LAMPERT, Jociele. Arte Contemporânea, Cultura Visual e Formação Docente. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Escola de Comunicação e Artes – USP. São Paulo: USP, 2009.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. Campinas, n. 19, p.20-28, jan/fev/mar/abr. 2002.
MATTAR, Sumaya. Sobre arte e educação. Entre a oficina artesanal e a sala de aula. Campinas: Papirus, 2010.
PAIXÃO, Natalina. Memorial Docente [Reconhecimento, Saberes e Competências] – CPPD/Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2014.
SUZUKI, Clarissa Lopes. Caderno de professor-artista: espaço acolhedor do exercício reflexivo e da ação criadora. In: Mattar, SUMAYA e ROIPHE, Alberto (Orgs.). Arte e educação: ressonâncias e repercussões. São Paulo. Arte na Escola Edições, 2016, p. 220-224.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Vozes, 16ª. ed. Petrópolis, RJ, 2014.
TOURINHO, Irene. MARTINS, Raimundo. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene. (Orgs). Educação da cultura visual: conceitos e contextos, Santa Maria, Editora UFSM, 2011, p. 51-68.
VALLE, Lutiere Dalla. O desenho de criação como dispositivo para a formação em artes visuais: estratégias pedagógicas para construir-se como investigador no campo da arte e da educação. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de e HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). A Formação do Professor e o Ensino das Artes Visuais. Santa Maria-RS. Editora UFSM, 2015, p. 257-274.