Teacher-artist: some concept and perspectives based on principles of visual culture

Authors

  • Ronne Franklim Dias Universidade Federal de Goiás
  • Raimundo Martins Docente colaborador do Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da UFG. Atualmente é professor da Maestría em Arte y Cultura Visual do Instituto “Escuela Nacional de Bellas Artes” (IENBA) da Universidad de la República – Uruguay.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734838068

Keywords:

Teacher-artist, Visual culture, Art education

Abstract

Through perspectives based on the principles of visual culture, this article discusses identity aspects of 'being a teacher' in a globalized, constantly changing world that imposes demands in the field of education, art and the teaching profession. In this context the concept of ‘teacher-artist’ and its hybrid identity emerge as a modality of cultural performance intertwining actions in art, education and, mainly, research. The text gathers partial results of a doctoral research in art and visual culture whose field work involved the participation of eight teacher subjects from a professional center in art in the city of Macapá, state of Amapá. A spectrum of pedagogical options offered by visual culture education associates daily school and cultural meanings, configures the relation of teaching subjects and students, creating an interface of collective knowledge and individuations/practical realizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronne Franklim Dias, Universidade Federal de Goiás

Doutorando em Arte e Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás-UFG. Bolsista da
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás-FAPEG. Professor de arte do Instituto
Federal do Amapá-IFAP (BRA).

Raimundo Martins, Docente colaborador do Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da UFG. Atualmente é professor da Maestría em Arte y Cultura Visual do Instituto “Escuela Nacional de Bellas Artes” (IENBA) da Universidad de la República – Uruguay.

Doutor em Educação/Artes pela Southern Illinois University (EUA), Mestre em Artes pela Andrews University, Michigan (EUA). Pós-doutor pela University of London (1992) e pela Universidad de Barcelona (2004/2005) onde foi professor visitante. Docente colaborador do Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da UFG. Atualmente é professor da Maestría em Arte y Cultura Visual do Instituto “Escuela Nacional de Bellas Artes” (IENBA) da Universidad de la República – Uruguay.

References

AGUIRRE, Imanol. Cultura Visual, Política da Estética e Educação Emancipadora. In: MARTINS, R. e TOURINHO, I. (Orgs.) Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora UFSM, 2011, p. 69-111.

CORAZZA, S. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa V. (org.). Caminhos Investigativos: novos olhares na pesquisa em Educação. 2 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 105-132.

FERNÁNDEZ, Tatiana e DIAS, Belidson. Pedagogias Culturais nas Entre Viradas: Eventos Visuais & Artísticos. In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene (Orgs.) Pedagogias Culturais. Santa Maria: Editora da UFSM, 2014, p. 101-137.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo. Paz e Terra, 1998.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

GOODSON Ivor. Historiando o eu: a política – vida e o estudo da vida e do trabalho do professor. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Processos e Práticas de Pesquisa em

Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Editora USFM, 2013, p. 253-272.

HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora da UFSM, 2011, p. 31-49.

IAVELBERG, Rosa. & CHUI, Fernando de Menezes. Ideias para uma pedagogia contemporânea do desenho. In: REBOUÇAS, Moema M. & GONÇALVES, Maria G. D. (Orgs.). Investigações nas práticas educativas da arte. Vitória-ES. Edufes, 2013, p. 91-108.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.

LAMPERT, Jociele. Arte Contemporânea, Cultura Visual e Formação Docente. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Escola de Comunicação e Artes – USP. São Paulo: USP, 2009.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. Campinas, n. 19, p.20-28, jan/fev/mar/abr. 2002.

MATTAR, Sumaya. Sobre arte e educação. Entre a oficina artesanal e a sala de aula. Campinas: Papirus, 2010.

PAIXÃO, Natalina. Memorial Docente [Reconhecimento, Saberes e Competências] – CPPD/Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2014.

SUZUKI, Clarissa Lopes. Caderno de professor-artista: espaço acolhedor do exercício reflexivo e da ação criadora. In: Mattar, SUMAYA e ROIPHE, Alberto (Orgs.). Arte e educação: ressonâncias e repercussões. São Paulo. Arte na Escola Edições, 2016, p. 220-224.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Vozes, 16ª. ed. Petrópolis, RJ, 2014.

TOURINHO, Irene. MARTINS, Raimundo. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene. (Orgs). Educação da cultura visual: conceitos e contextos, Santa Maria, Editora UFSM, 2011, p. 51-68.

VALLE, Lutiere Dalla. O desenho de criação como dispositivo para a formação em artes visuais: estratégias pedagógicas para construir-se como investigador no campo da arte e da educação. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de e HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). A Formação do Professor e o Ensino das Artes Visuais. Santa Maria-RS. Editora UFSM, 2015, p. 257-274.

Published

2019-08-01

How to Cite

Dias, R. F., & Martins, R. (2019). Teacher-artist: some concept and perspectives based on principles of visual culture. Revista Digital Do LAV, 12(2), 118–132. https://doi.org/10.5902/1983734838068

Most read articles by the same author(s)