Teaching memories: art smells and colors

Authors

  • Carla Juliana Galvão Alves Universidade Estadual de Londrina/Departamento de Arte Visual
  • Denise Batista Pinto Sabino Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734832835

Keywords:

Teachers education, Narrative research, Life histories, Visual art

Abstract

This research focuses on the affective memories of teachers of Visual Arts, with the aim of understanding the role they play in their professional choice and the constitution of their teaching identities. The theoretical-methodological reference adopted is the Narrative Research, based mainly on Josso and Nóvoa. The reflections presented refer to the aesthetic and/or artistic experiences experienced by these teachers in their individual trajectories and are analyzed in the light of Dewey. The research evidenced the importance of such experiences in both school education and teacher training, since construction of knowledge and art practice imply a sensitization that is only possible through experiences and the elaboration of meanings that is done both personally and in a shared way in the most diverse educational spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Juliana Galvão Alves, Universidade Estadual de Londrina/Departamento de Arte Visual

Docente do departamento de Artes Visuais da Universidade Estadual de Londrina. Mestrado e Doutorado em Educação

Denise Batista Pinto Sabino, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Artes Visuais pela UEL. Mestra em Educação pela UEL. Colaboradora em projeto de pesquisa cadastado na UEL

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. Ofício de mestres: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2011.

BARBOSA, A.M. Teoria e prática da Educação Artística. São Paulo: Cultrix, 1975.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo, Martins Fontes – selo Martins, 2010.

DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010. p. 81-95.

DUARTE JUNIOR, João Francisco. O que é beleza? São Paulo: Brasiliense, 1986.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

______. A construção da subjetividade docente como base para uma proposta de formação inicial de professores de artes visuais. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; HERNÁNDEZ, Fernando(Org.). A formação do professor e o ensino das artes visuais.Santa Maria: Ed. UFSM, 2005. p.21-42.

______. Elementos para uma génesis de um campo de estúdio de las práticas culturales de la mirada y la representación. Visualidades: revista do programa de mestrado em cultura visual, Goiânia, UFG, 2006, v. 4, n. 1 e 2, p. 13 – 62.

HERNÁNDEZ, María T. Olhar e experiência estética de si. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene; SOUZA, Eliseu C. de. (Orgs.). Pesquisa Narrativa: interfaces e histórias de vida, arte e educação. Santa Maria, Editora UFSM, 2017.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo, Cortez editora, 2004.

______. Da formação do sujeito ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010. p. 59-79.

MARTINS, Mirian Celeste. Mediação: provocações estéticas. São Paulo: UNESP, 2005

MATTAR, Sumaya. Cartografias de si como processo (auto) formativo de educadores: apontamentos de viagem. In: Alves, Souza, Oliveira (Orgs.). Cartografias da formação e da ação docente nas artes: reflexões acerca da experiência. Londrina, PARFOR/UEL, 2017, p. 41 – 54.

RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas, SP: mercado das letras, 2003.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2007

UTUARI, Solange. O provocador de experiências estéticas. In: MARTINS, Mirian Celeste (Org.). Pensar juntos mediação cultural: [entre] laçando experiências e conceitos. 2014. p. 171 – 176.

Published

2018-08-02

How to Cite

Alves, C. J. G., & Sabino, D. B. P. (2018). Teaching memories: art smells and colors. Revista Digital Do LAV, 11(2), 084–102. https://doi.org/10.5902/1983734832835