Film at school: pedagogical approaches In the military college of brasília

Authors

  • Belidson Dias Universidade de Brasília
  • Maria de Fátima da Silva Zaupa Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734810737

Keywords:

Film, Visual Culture, Education in Visual Arts

Abstract

This paper presents findings of a Master’s study which aimed at investigating the use of film in the classroom. The study had as subject participants some teachers and students from a Brazilian Army Public School located at Brasília in the Brazilian Federal District. The material conditions were analyzed, as well as routines, practices, concepts and presences of visual culture studies related to the use of film in teaching activities. Analyses were made to verify if visual cultural studies found reflex in the teaching efforts performed by these particular teachers who draw from film to implement their teaching processes. Among initial findings of this research, it is noted that there is a contemporary need to educate for a broader view of studying the context of film visualities, regardless of considering its objects and subjects as art or not; and the analysis of the influence of visuality in social practices and in the construction of subjectivities as foundations that underlie the field of Visual Studies, Visual Culture and the educational practices based on them.

Downloads

References

ALMEIDA, Milton José. Imagens e Sons: A nova cultura oral. São Paulo: Cortez, 2001.

BELLONI, Maria Luiza. O que é Mídia-Educação: Polêmicas do Nosso Tempo. São Paulo: Autores Associados, 2001.

BREA, Jose Luis. Estética, Historia del Arte e Estudios Visuales. Estudios Visuales. Murcia: Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo, n. 3, p. 8-25. janeiro, 2006.

CHALMERS, F. Graeme. Visual culture education in the 1960s. Art Education, v.58, n. 6, p. 6-11. 2005.

DE MEIS, Leopoldo. Ciência, Educação e o Conflito Humano-Tecnológico. São Paulo: Editora Senac, 2a edição, 2002.

DIAS, Belidson, O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Editora do Programa em Pós-Graduação em Arte da Universidade de Brasília, 2011.

DIAS, Belidson. Arrastão: o cotidiano espetacular e práticas pedagógicas críticas. In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene (Orgs.) Cultura das Imagens: desafios para a arte e para a educação. Santa Maria: EdUFSM. P.55-73, 2012.

DOMÈNECH, Josep M C. A Forma do Real – Introdução aos Estudos Visuais. São Paulo: Summus Editorial, 2011

DUARTE, Rosália. Cinema e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

DUNCUN, Paul. Por que a arte-educação precisa mudar e o que podemos fazer. Singularidades na educação da cultura visual nos deslocamentos das imagens e das interpretações. In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene (Orgs.) Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: EdUFSM. p.15-30, 2011.

GARDIÉS. René. Compreender o Cinema e as Imagens. Lisboa: Texto e Grafia, 2007.

JACQUINOT. Genevieve. La escuela frente a las pantallas. Buenos Aires: Aique, 1996.

MARTINS, Raimundo. Porque e como falamos de cultura visual. Visualidades. Revista do Programa de Mestrado em Cultura Visual - FAV I UFG, 2007. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/lucianahidemi. Acesso em: 17 janeiro 2012.

MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene. (Orgs.) Educação da Cultura Visual: Conceitos e contextos. Santa Maria: EdUFSM. 2011.

MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene. Circunstâncias e ingerências da Cultura Visual In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene. (Orgs.) Educação e Cultura Visual: : conceitos e contextos. Santa Maria: EdUFSM. P.51-66, 2011.

MITCHELL, W.J.T. Mostrando El Ver: Una critica de la cultura visual. Estudios Visuales. Murcia: Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo, n. 1, p.17-40. novembro, 2003.

MIRZOEFF, N. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003.

MORIN, Edgar. A comunicação pelo meio: teoria complexa da comunicação. Revista FAMECOS. Porto Alegre, nº 20, p.7-12, abril de 2003.

SARDELICH, Maria Emília. Leitura de imagens e cultura visual: desenredando conceitos para a prática educativa. Educar, n. 27. Curitiba: Editora UFPR. p.203-219, 2006.

Published

2014-05-06

How to Cite

Dias, B., & Zaupa, M. de F. da S. (2014). Film at school: pedagogical approaches In the military college of brasília. Revista Digital Do LAV, 7(2), 175–195. https://doi.org/10.5902/1983734810737