Gender-based violence in the context of the Integrated High School: contributions of the Oppressed Pedagogy and Historic-Critical Pedagogy for the construction of integral human education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644491894

Keywords:

Gender-based violence, Integrated High School, Oppressed Pedagogy , historical-critical Pedagogy.

Abstract

This article aims to reflect on the confrontation of the gender-based violence in the context of Integrated High School, we use the theoretical contributions of the Oppressed Pedagogy and Historic-Critical Pedagogy, proposed by Paulo Freire (1987) and Dermeval Saviani (2011), taking into account the construction of the holistic human development as a guiding principle of the Professional and Technological Education (PTE). Supported by the theoretical framework of qualitative research and consisting of a bibliographic review, this study highlights the importance of active student participation, critical reflection, and commitment to social transformation within the education process. As examples, it presents the development of two educational products created within the context of the Professional and Technological Education Program, based on work as an educational principle and research as a pedagogical principle. In this sense, we have  assumed that the perspective of social issues , such as gender-based violence, by enabling the expansion, construction, and (re)signification of inherent knowledge to the educational process, contributes to advance the holistic human development in the Integrated High School. We can conclude that the pedagogies in focus provide the theoretical support for raising awareness about gender-based violence in Professional and Technological Education (PTE), recognizing it as a social phenomenon that is part of the relevant knowledge to the world of the work. Thus, the conclusion emphasizes that the search of holistic human development, intrinsic to PTE, embraces the dialectical relationship between the educational process and the social reality, which is marked by the relations of oppression.

Author Biographies

Kamila Mirley Lopes Maciel, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (ProfEPT/IFPB). Especialista em Ensino da Língua Portuguesa e Matemática em uma Perspectiva Transdisciplinar pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Atua no cargo de Técnica em Assuntos Educacionais, na Coordenação Pedagógica (COPED), no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB), Campus Picuí, na cidade de Picuí, Paraíba, Brasil.

Girlene Marques Formiga, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba

Doutora em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). É docente titular na Licenciatura em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT/IFPB), orientando pesquisas principalmente na área de Ensino e Literatura, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB), Campus João Pessoa, na cidade de João Pessoa, Paraíba, Brasil.

Karina de Oliveira de Oliveira Azevedo, Escola Municipal de Ensino Fundamental Professor Nino

Mestra em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (ProfEPT/IFPB). É professora de Língua Inglesa na Escola Municipal de Ensino Fundamental Professor Nino( EMEF), pertecendo ao quadro permanente da Secretaria de Educação do município de Damião, Paraíba, Brasil.

Madele Maria Barros de Oliveira Freire, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba

Mestra Science em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).  É Pedagoga, atuando na Coordenação Pedagógica (COPED), do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB), Campus Picuí, na cidade de Picuí, Paraíba, Brasil.

Carmem Maia dos Santos, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba

 Especialização em Mídias na Educação pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN). É pedagoga, atuando na Coordenação Pedagógica, no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB), Campus Picuí, na cidade de Picuí, Paraíba, Brasil. 

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Published

2025-11-24

How to Cite

Maciel, K. M. L., Formiga, G. M., Azevedo, K. de O. de O., Freire, M. M. B. de O., & Santos, C. M. dos. (2025). Gender-based violence in the context of the Integrated High School: contributions of the Oppressed Pedagogy and Historic-Critical Pedagogy for the construction of integral human education. Education, 50(1), e140/01–24. https://doi.org/10.5902/1984644491894