School and life projects in 9th year Elementary School students: an ethnography based on subjective evidence
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644490281Keywords:
School, Life Projects, Social RepresentationsAbstract
The school can be committed to building students' life projects by offering spaces for dialogue and exchange about future perspectives. However, it is still insufficient to provide these spaces for reflection on trajectories. Therefore, the objective of this article is to analyze the relationships between social representations of school and meanings of life projects, through the experience lived in six meetings held and their reconstruction, from the students' perspective. For data collection, Ethnography Based on Subjective Evidence was used, with the participation of twelve students from a 9th grade class, from a public school in Minas Gerais. The interviews were transcribed in full, processed by the Iramuteq software, based on the Descending Hierarchical Classification and subjected to content analysis. As a result, students legitimize the importance of school, based on the study-college-work triad. Life projects are strongly linked to material issues, to work, from a recognized and socially valued profession, which allows social advancement, guaranteed through studies. The need for pedagogical interventions that allow students to broaden their vision of life projects, beyond the study-college-work triad, is emphasized. Even though they are self-centered and disconnected from historical and social issues, we observe an important process of reflection, even if initial, on the students' trajectories.
References
ALVES, Ingrid Chagas; CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Um super-herói na escola: as representações sociais de alunos dos anos finais do ensino fundamental sobre escola. No prelo. Educação Temática Digital.
ALVES, Míriam Fábia; OLIVEIRA, Valdirene Alves de. Política educacional, projeto de vida e currículo do ensino médio: teias e tramas formativas. Humanidades; Inovação, v. 7, n.8, p. 20-35, 2020. Disponível em: <https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2608>. Acesso em: 5 out. 2024.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BONA, Juliano; SILVA, Neide de Melo Aguiar. Cultura e práticas escolares: um olhar a partir das representações sociais. Revista Espaço Pedagógico, 16(2), p. 7-19, 2012. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.2013.2211. Acesso em: 6 nov. 2024.
BRANDÃO, Caio Teixeira. A construção da cidadania infantil enquanto fenômeno de representação social: experiência em formação e participação. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estácio de Sá, p.266, 2023. Disponível em: <http://dissertacoes-estacio.s3-website-us-east- 1.amazonaws.com/educacao/2022/4689270_caio-teixeiro-brand%C3%A3o-final-24-05- 2022.pdf>. Acesso em: 02 set. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site .pdf>.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1998. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>.
CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2013.2-16. Acesso em: 5 ago. 2024.
CAMPOS, Pedro Humberto Faria; BRANDÃO, Caio Teixeira (2022). Etnografia baseada em evidência subjetiva (SEBE): Um novo caminho para uma etnografia do sujeito. In A. B. Soares et al. (Orgs.), Metodologia qualitativa: técnicas e exemplos de pesquisa (pp. 193-210). Appris.
CHAMON, Edna Maria Querido de Oliveira; SANTANA, Leonor; DIAS, Alessandra. Cabreira. Avaliando uma Licenciatura em Educação do Campo: relato de experiência. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 33, p. 1-24, 2022. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v33.7293. Acesso em: 5 set. 2024.
DAMON, William; MENON, Jennin; BRONK, Kendall Cotton. The Development of Purpose During Adolescence. Applied Developmental Science, 7(3), p. 119-128, 2003. Disponível em: <https://web.stanford.edu/group/adolescence/cgibin/coa/sites/default/files/devofpurpose_0.pdf>. Acesso em: 5 set. 2024.
DIAS, Érika. A Educação e a escola. Para que servem as escolas? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 31, n. 120, p. 621-629, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-4036202300310. Acesso em: 8 ago. 2024.
DUBET, François. A escola e a exclusão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, p. 29-45, 2003. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742003000200002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 25 out. 2024.
FAVERO, Altair Alberto; OLIVEIRA, Julia Costa; FARIA, Thalia Leite de. Crítica as “Medições” em Educação à Luz da Teoria das Capacidades: A Meritocracia que Reforça a Desigualdade. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 8, p.11-16, 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8665579. Acesso em: 18 out. 2024.
FRANÇA, Anelize Castedo; FERNANDES, Luís Antonio Bitante. Corpos Que Resistem: Algumas Reflexões Acerca Da Escola Como Lugar Da Disciplina. Revista De Educação Pública, v. 31, p. 1–20, 2022. Disponível em: <https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1272> Acesso em: 5 set. 2024.
FREIRE, Paulo. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (25aEd). Paz e Terra.
FORESTI, Taimara; KUJAWA, Israel; PATIAS, Naiana Dapieve. Significados Atribuídos à Escola: Revisão Integrativa da Literatura Nacional. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 36, p.1-12, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e3636. Acesso em: 5 set. 2024.
LAHLOU, Saadi. (2017). Installation Theory: The Societal Construction and Regulation of Behavior. Cambridge. University Press.
LEITE, Fernanda Moreira. et al. O sentido da escola: Concepções de estudantes adolescentes. Psicologia Escolar E Educacional, 20(2), p. 339–348, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-353920150202983. Acesso em: 7 set. 2024.
LIMA, Rita de Cassia Pereira; CAMPOS, Pedro Humberto Faria. O núcleo figurativo da representação social: contribuições para a educação. Educação em Revista, 36, p. 1-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698206886. Acesso em: 22 set. 2024.
MARCELINO, Maria Quitéria dos Santos, CATÃO, Maria de Fátima Fernandes Martins; LIMA, Claudia Maria Pereira de. Representações sociais do projeto de vida entre adolescentes no ensino médio. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 29, n.3, p. 544-557, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932009000300009. Acesso em: 22 ago. 2024.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2015.
NASCIMENTO, Ivany Pinto. Projeto de vida de adolescentes do ensino médio: um estudo psicossocial sobre suas representações. Imaginário, v.12, n.12, p. 55-80, 2006. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413- 666X2006000100004&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 15 jun. 2024.
OLIVEIRA, Marcus Aurelio Taborda de; FILHO, Luciano Mendes de Faria. Antonio Viñao Frago: a crítica da educação como crítica cultural. In: REGO, Teresa Cristina (Org.), Memória, História e Escolarização. Petrópolis: Vozes, 2023, p.93-124.
PAREDES, Eugênia Coelho; PECORA, Ana Rafaela. Questionando o futuro: as representações sociais de jovens estudantes. Revista Psicologia: Teoria e Prática, v. 6, n.3, p. 49-65, 2004. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516- 36872004000300004&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 15 jun. 2024.
PEREIRA, Patrick; DELLAZZANA-ZANON, Letícia Lovato. Programa de intervenção para promoção de projetos de vida de adolescentes. Revista De Educação PUC- Campinas, 26, p. 1–20, 2021. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a5296. Acesso em: 20 ago. 2024.
PERES, Patrícia Bastos Fosse. Nas vozes das crianças: Representações Sociais da Matemática Escolar nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, um estudo experimental. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estácio de Sá, p.275, 2022. Disponível em: <http://dissertacoes-estacio.s3-website-us-east- 1.amazonaws.com/educacao/2022/4689268_patricia-bastos-fosse-peres_final.pdf>. Acesso em: 02 set. 2024.
RICHARDOT, Sophie. Représentations sociales et éducation. In: LO MONACO, Grégory; DELOUVÉE, Sylvain; RATEAU, Patrick (Ed.). Les répresentations sociales. Théories, méthodes et applications. Louvain-la-Neuve: De Boeck, p. 343-353, 2016.
SANTANA, Leonor M.; CHAMON, Edna Maria Querido de Oliveira; CAMARINI, Gladis. Representações sociais de projetos de vida para estudantes do ensino médio de escolas públicas. Revista Exitus, Pará, v.14, p. 1-26, 2024. DOI: https://doi.org/10.24065/re.v14i1.2604. Acesso em: 29 nov. 2024.
SANTOS, Emina Márcia Nery dos; SOUSA, Clarilsa Prado de; ALAYA, Dorra Ben. Dossiê Temático: Políticas Públicas Educacionais e projeto de vida para o ensino médio- Apresentação. Revista Exitus, Pará, v.14, p. 1-4, 2024. DOI: https://doi.org/10.24065/re.v14i1.2722. Acesso em: 29 nov. 2024.
SANTOS, Emina Márcia Nery dos; LÉLIS, Luziane Said Cometti; VALE, Cassio. O direito à educação na perspectiva da justiça distributiva: uma análise sobre a Reforma do Ensino Médio. Educação, v. 45, n. 1, p. 1–25, 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644438228. Acesso em: 02 dez. 2024.
SANTOS, Camila Rodrigues dos; MELO, Elda Silva do Nascimento; MORAIS, Erivania Melo de. Base nacional: Uma reflexão a partir da representação social de professores(as) sobre a BNCC. Revista Diálogo Educacional, 21(70), p. 1241-1269, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.21.070.DS11. Acesso em: 03 ago. 2024.
SANTOS, Maria Inês. Projetos de vida e perspectivas futuras: um estudo sobre as representações sociais do tempo futuro presentes nos projetos de vida dos jovens. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
SILVA, Monica Ribeiro da. A BNCC da reforma do Ensino Médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em revista, 34, p. 1-15, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698214130. Acesso em: 03 ago. 2024.
SILVA, Marco Antonio Morgado da; Danza, Hanna Cebel. Projeto de vida e identidade: Articulações e implicações para a educação. Educação em Revista, 38, p. 1-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469835845. Acesso em: 15 set. 2024.
SOUZA, A. M. B., et al. Representações sociais de jovens estudantes do ensino médio sobre futuro. In: De Sousa, C. P., et al. (Orgs.). Qual futuro? Representações sociais de professores, jovens e crianças. Campinas: Pontes Editores, 2018, p.183-214.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

