“Education is made on the movement”: the MST literacy campaign in Alagoas, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644490066Keywords:
Literacy, Emancipation, Class struggleAbstract
This article debates education in the context of class struggle, above all, with a curious look at the literacy of young people, adults and the elderly, having as reference territory and educational practice the Brigada Nacional de Alfabetização Nise da Silveira held in the state of Alagoas, Brazil, part of the National Literacy Campaign using the Cuban method Yes, I can!. As a methodology, a qualitative approach was used, based on documentary and bibliographical analysis of academic productions, reports and materials from the MST, as well as interviews and reports from teachers and students. As a theoretical reference, it is based on the conception of critical pedagogies, such as popular education, the pedagogy of the movement and the pedagogy of the oppressed. From the discussions raised, it is concluded that literacy for young people and adults is directly interrelated with the world of work, therefore, it requires a combination between a teaching method and a popular project of society. What makes the Brigada Nacional de Alfabetização Nise da Silveira in Alagoas a popular project experience.
References
ARAÚJO, Jamile. Brigada Nise da Silveira e a Experiência do Sim, eu posso em Alagoas. MST, 16 de dez. 2020. Disponível em: <https://mst.org.br/2020/12/16/brigada-nise-da-silveira-e-a-experiencia-do-sim-eu-posso-em-alagoas/>. Acesso em 30 nov. 2024.
ARAÚJO, Maria N. R. Educação de Jovens e Adultos (EJA). In: CALDART, Roseli S.; PEREIRA, Isabel B.; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
BETTO, Frei. Recuerdos de Cuba: à luz dos 52 anos de Revolução. 2011. Estudos Avançados, 25 (72), 2011.
CALDART, Roseli S. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da Educação do Campo. Revista Trabalho Necessário, v. 2, n. 2, 14 dez. 2004.
CALDART, Roseli S. Pedagogia do movimento. In: CALDART, Roseli S.; PEREIRA, Isabel B.; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CIAVATTA, Maria; LOBO, Roberta. Pedagogia Socialista. In: CALDART, Roseli S.; PEREIRA, Isabel B.; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
FONTES, Virgínia. Pedagogia do Capital. In: DIAS, Alexandre P.; STAUFFER, Anakeila D. B.; MOURA, Luiz H. G. D.; VARGAS, Maria C. Dicionário de Agroecologia e Educação. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. Porto Alegre: L&PM Editora, 2010.
GUEDES, Lizandra; PEREIRA, Simone S. Alfabetização de jovens e adultos e trabalho de base Criar poder popular! In: CERIOLO, Paulo R.; KOLLING, Edgar J.; CALDART, Roseli S.; POMME, Luana (Orgs.). Paulo Freire e a Pedagogia do Trabalho Popular. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2020.
HADDAD, Sérgio. O Educador: um perfil de Paulo Freire. São Paulo: Todavia, 2019.
IBGE. Censo Demográfico 2022: alfabetização: resultados do universo - 1940-. - Rio de Janeiro: IBGE, 2024.
KOLLING, Edgar. J.; SANTOS, Judite E. (org.). Fidel e a Revolução. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
KOLLING, Edgar J.; VARGAS, Maria C.; CALDART, Roseli S. MST e Educação. In: CALDART, Roseli S.; PEREIRA, Isabel B.; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
KONDER, Leandro. História das idéias socialistas no Brasil. São Paulo: Expressão Popular, 2003.
LORENZONI, Ionice. Três municípios adotam programa cubano de alfabetização. Ministério da Educação, 17 de jan. 2006. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/component/content/204-noticias/10899842/5333-sp-964456793>. Acesso em: 30 nov. 2024.
MARTINS, André S.; NEVES, Lúcia M. W. Pedagogia do Capital. In: CALDART, Roseli S.; PEREIRA, Isabel B.; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; CALDART, R. S. (org.) História, Natureza, Trabalho, Educação. São Paulo: Expressão Popular, 2020.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2.ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MORISSAWA, Mitsue. A História da Luta pela Terra e o MST. São Paulo: Expressão Popular, 2001.
MOVIMENTO SEM TERRA. Sim eu Posso! História de vida: Rosa. Movimento Sem Terra, 20 out. 2017. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=I4seEq0crs4&t=32s&ab_channel=MovimentoSemTerra>. Acesso em: 30 nov. 2024.
MST. Dossiê EJA MST. São Paulo: Expressão Popular, 2021. (Boletim da Educação - Número 16).
MST. Paulo Freire e a Pedagogia do Trabalho Popular. São Paulo: Expressão Popular, 2020. (Boletim da Educação - Número 15).
OLIVEIRA, Edna. C. D.; PAIVA, Jane; SILVA, José B. D.; LOUREIRO, Leila. Relatório-síntese do VIII Encontro Nacional de Educação de Jovens e Adultos VIII ENEJA. Recife: UFPE, 2006.
OLIVEIRA, Lia M. T.; CAMPOS, Marília. Educação Básica do Campo. In: CALDART, Roseli S.; PEREIRA, Isabel B.; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
PALUDO, Conceição. Educação popular. In: CALDART, Roseli S.; PEREIRA, Isabel B.; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
POROLONICZAK, Juliana A. História e Fundamentos do Método de Alfabetização Cubano “Yo, Sí Puedo”. 2019. 146p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2019.
POROLONICZAK, Juliana; MAZZEU, Francisco J. C. O método cubano de alfabetização de adultos - Yo, sí puedo. São Paulo: Mireveja, 2024.
RUBIO, Vladia. Leonela y el genio de la lámpara: Al crear este original método para alfabetizar, una professora cubana liberó al genio del saber, cuyo tamaño ahora le asusta. Bohemia Digital Revista Ilustrada de Análisis General, 19 de mar. 2005. Disponível em: <http://www.bohemia.cubaweb.cu/2005/mar/03/SUMARIOS/ENCUBA/articulo3.html>. Acesso em: 30 nov. 2024.
SAMPAIO, Cristiane. Método cubano já alfabetizou 3,5 milhões de pessoas na América Latina e na África. Brasil de Fato, 7 de fev. 2019. Disponível em: <https://www.brasildefato.com.br/especiais/metodo-cubano-ja-alfabetizou-35-milhoes-de-pessoas-na-america-latina-e-na-africa> . Acesso em: 30 nov. 2024.
SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9.ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista brasileira de educação, v. 12, n. 34, p. 152-165, 2007.
STAUFFER, Aanakeila D. B.; SILVA, Daniel R. D.; LOPES, Gabriela S. D. M.; MELLO Jair L.; VARGAS, Maria C.; SILVA, Maria D. S. G. D.; USCATEGUI, Iris A. R.; MAIA, Indianara D. S. (orgs.). Caderno dos educadores e educadoras orientações metodológicas. Jornada de Alfabetização. Rio de Janeiro: Maricá, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

