Linguistic Variation in the National Curriculum Parameters for Portuguese Language: Theory and Practice in the Textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644488356

Keywords:

Linguistic Variation, Linguistic Prejudice, Textbook

Abstract

This article analyzes the approach to linguistic variation in the National Curricular Parameters for Portuguese Language (PCNs) and its applicability in a 6th-grade textbook. The study aims to verify whether the pedagogical proposals of the textbook are aligned with the guidelines of the PCNs, emphasizing the importance of addressing linguistic variation as an inherent phenomenon in the teaching-learning process. The employed methodology is qualitative and exploratory, based on bibliographic and documental research, utilizing concepts of linguistic variation, linguistic prejudice, and textbooks, as outlined by authors such as Labov (1972), Farias (2023), and Bagno (2001). The results indicate that the PCNs recognize linguistic variation as a fundamental component of the linguistic process, especially considering the differences between oral and written language patterns. The analysis of the textbook shows that its pedagogical proposals are in accordance with the PCNs' guidelines, offering practical activities that effectively address linguistic variation. It is concluded that the Portuguese language teacher plays an essential role in promoting a critical education committed to social transformation, using the PCNs' guidelines to teach linguistic variation inclusively. The study highlights the need for continuous teacher training to face the challenges associated with linguistic prejudice and to promote a more equitable and inclusive education.

Author Biographies

Jailson Batista dos Santos, Federal University of Paraíba

Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduação em Pedagogia com área de aprofundamento em Educação do Campo, também pela UFPB. Graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Faculdade Prominas.

Vânia Maria de Vasconcelos, Federal University of Paraíba

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002) e Mestre em Mestrado Em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1993), tendo se graduado em Licenciatura em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (1987). 

References

AQUINO, Maria de Fátima de Souza; SILVA, Laís de Almeida. Sociolinguística: a variação e o ensino em sala de aula. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Campina Grande. Anais [...]. Realize Editora, 2016. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/22268. Acesso em: 16/07/2024.

BAGNO, Marcos. Dramática da língua portuguesa: tradição gramatical, mídia e exclusão social. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2001.

BAGNO, Marcos. A língua de Eulália: novela sociolinguística. 15. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

BAGNO, Marcos. Nada na Língua é por acaso: Por uma Pedagogia da variação linguística. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2007.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico. 56. ed. Revista e ampliada. São Paulo: Parábola, 2015.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília, DF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf> Acesso em 03 de nov. 2020.

CARVALHO, Ariana de; SANTANA, Maíra Ferreira. Variação linguística: uma perspectiva comparativa entre os dizeres dos PCNs e as concepções dos futuros professores de língua portuguesa. In: IV CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS. Brasília. Editoração: Universidade de Brasília, 2013. p. 64. Disponível em: <https://doczz.com.br/doc/142420/livro-de-resumos> Acesso em> 04 de nov. 2020.

CHEVALLARD Y. La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. La Pensée Sauvage, Argentina. (1991). Dispnível em: https://nelsonreyes.com.br/LIVRO_LA%20TRANSPOSICION%20DIDACTICA.pdf. Acesso em: 15 abr. 2025.

CYRANKA, Lucia Furtado de Mendonça. Avaliação das variantes: atitudes e crenças em sala de aula. In: MARTINS, Marco Antonio; VIEIRA, Silvia Rodrigues; TAVARES, Maria Alice (Orgs.). Ensino de Português e Sociolinguística. São Paulo: Editora Contexto, 2014. p. 133-155.

DÍAZ, Omar Rolando Turra. A atualidade do livro didático como recurso Curricular. Linhas Críticas, Brasília - DF, n. 34, dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/download/3832/3503/6822. Acesso em: 14 jul. 2024.

FARIAS, Ana Carolina Freitas de. A variação linguística regional nordestina no cinema: desvendando desafios, desvelando práticas e tecendo voos linguísticos e cinematográficos. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão, 2023. Disponível em: http://portal.unemat.br/media/files/Editora/livro-diversidades-Linguisticas.pdf. Acesso em: 14 jul. 2024.

FIGUEIREDO, Laura de; BALTHASAR, Marisa; GOULART, Shirley. Singular e Plural: Leitura, produção e estudos de linguagem. 1. ed. Saõ Paulo: Editora Moderna, 2014.

HORTA, Bruno Defilippo. Sociolinguística em sala de aula: visão e postura docente ante as variedades desprestigiadas do português. Palimpsesto, Rio de Janeiro, RJ, n. 23, fev. 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/palimpsesto/article/view/35059. Acesso em: 14 jul. 2024.

LABOV, William. Padrões Sociolinguísticos. Tradução: Marco Bagno, Maria Marta Pereira Sherre e Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008.

LABOV, William. Where does the linguistic variable stop? Sociolinguistic Working Papers. n. 44. Southwest Educational Development Lab, TX, 1978.

RIBEIRO, Sônia Tereza da Silva. Considerações Sobre Diretrizes, Currículos e Construções do Projeto Pedagógico para a Área de Música. Revista da ABEM, Porto Alegre, n. 8, 2003. Disponível em: https://docplayer.com.br/10313315-O-que-sao-e-quais-os-objetivos-dos-pcns.html. Acesso em: 14 jul. 2024.

SANTOS, Samuel; SANTANA, Joice Lima; SANTANA, André Luiz Ferreira. A variação linguística e o preconceito linguístico no âmbito escolar. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES E FÓRUM PERMANENTE DE INOVAÇÃO EDUCACIONAL, Sergipe. Anais[...]. Sergipe: Universidade Tiradentes, 2015. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/enfope/article/view/1238. Acesso 03 de nov. 2020.

SEVERO, Cristine Gorski. A comunidade de fala na sociolinguística laboviana: algumas reflexões. Revista Voz das Letras, Florianópolis, n. 9, set. 2008. Disponível em: <https://www.academia.edu/download/5770164/92.pdf> Acesso em: 14 jul. 2024.

SOUZA, Josenete Trajano de. A importância da leitura dialógica na sala de aula. [S.I] Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa: UFPB, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/3579/1/JTS16012018.pdf. Acesso em: 14 jul. 2024.

UNIÃO NACIONAL DOS ESTUDANTES (UNE). Marcos Magno: preconceito linguístico no Brasil. São Paulo, SP, 2014. Disponível em: <https://www.une.org.br/2014/11/marcos-bagno-a-lingua-como-instrumento-de-poder/> Acesso em: 14 jul. 2024.

Published

2025-06-09

How to Cite

Santos, J. B. dos, & Vasconcelos, V. M. de. (2025). Linguistic Variation in the National Curriculum Parameters for Portuguese Language: Theory and Practice in the Textbook. Education, 50(1), e81/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644488356