Linguistic Variation in the National Curriculum Parameters for Portuguese Language: Theory and Practice in the Textbook
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644488356Keywords:
Linguistic Variation, Linguistic Prejudice, TextbookAbstract
This article analyzes the approach to linguistic variation in the National Curricular Parameters for Portuguese Language (PCNs) and its applicability in a 6th-grade textbook. The study aims to verify whether the pedagogical proposals of the textbook are aligned with the guidelines of the PCNs, emphasizing the importance of addressing linguistic variation as an inherent phenomenon in the teaching-learning process. The employed methodology is qualitative and exploratory, based on bibliographic and documental research, utilizing concepts of linguistic variation, linguistic prejudice, and textbooks, as outlined by authors such as Labov (1972), Farias (2023), and Bagno (2001). The results indicate that the PCNs recognize linguistic variation as a fundamental component of the linguistic process, especially considering the differences between oral and written language patterns. The analysis of the textbook shows that its pedagogical proposals are in accordance with the PCNs' guidelines, offering practical activities that effectively address linguistic variation. It is concluded that the Portuguese language teacher plays an essential role in promoting a critical education committed to social transformation, using the PCNs' guidelines to teach linguistic variation inclusively. The study highlights the need for continuous teacher training to face the challenges associated with linguistic prejudice and to promote a more equitable and inclusive education.
References
AQUINO, Maria de Fátima de Souza; SILVA, Laís de Almeida. Sociolinguística: a variação e o ensino em sala de aula. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Campina Grande. Anais [...]. Realize Editora, 2016. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/22268. Acesso em: 16/07/2024.
BAGNO, Marcos. Dramática da língua portuguesa: tradição gramatical, mídia e exclusão social. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2001.
BAGNO, Marcos. A língua de Eulália: novela sociolinguística. 15. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
BAGNO, Marcos. Nada na Língua é por acaso: Por uma Pedagogia da variação linguística. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2007.
BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico. 56. ed. Revista e ampliada. São Paulo: Parábola, 2015.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília, DF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf> Acesso em 03 de nov. 2020.
CARVALHO, Ariana de; SANTANA, Maíra Ferreira. Variação linguística: uma perspectiva comparativa entre os dizeres dos PCNs e as concepções dos futuros professores de língua portuguesa. In: IV CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS. Brasília. Editoração: Universidade de Brasília, 2013. p. 64. Disponível em: <https://doczz.com.br/doc/142420/livro-de-resumos> Acesso em> 04 de nov. 2020.
CHEVALLARD Y. La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. La Pensée Sauvage, Argentina. (1991). Dispnível em: https://nelsonreyes.com.br/LIVRO_LA%20TRANSPOSICION%20DIDACTICA.pdf. Acesso em: 15 abr. 2025.
CYRANKA, Lucia Furtado de Mendonça. Avaliação das variantes: atitudes e crenças em sala de aula. In: MARTINS, Marco Antonio; VIEIRA, Silvia Rodrigues; TAVARES, Maria Alice (Orgs.). Ensino de Português e Sociolinguística. São Paulo: Editora Contexto, 2014. p. 133-155.
DÍAZ, Omar Rolando Turra. A atualidade do livro didático como recurso Curricular. Linhas Críticas, Brasília - DF, n. 34, dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/download/3832/3503/6822. Acesso em: 14 jul. 2024.
FARIAS, Ana Carolina Freitas de. A variação linguística regional nordestina no cinema: desvendando desafios, desvelando práticas e tecendo voos linguísticos e cinematográficos. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão, 2023. Disponível em: http://portal.unemat.br/media/files/Editora/livro-diversidades-Linguisticas.pdf. Acesso em: 14 jul. 2024.
FIGUEIREDO, Laura de; BALTHASAR, Marisa; GOULART, Shirley. Singular e Plural: Leitura, produção e estudos de linguagem. 1. ed. Saõ Paulo: Editora Moderna, 2014.
HORTA, Bruno Defilippo. Sociolinguística em sala de aula: visão e postura docente ante as variedades desprestigiadas do português. Palimpsesto, Rio de Janeiro, RJ, n. 23, fev. 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/palimpsesto/article/view/35059. Acesso em: 14 jul. 2024.
LABOV, William. Padrões Sociolinguísticos. Tradução: Marco Bagno, Maria Marta Pereira Sherre e Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008.
LABOV, William. Where does the linguistic variable stop? Sociolinguistic Working Papers. n. 44. Southwest Educational Development Lab, TX, 1978.
RIBEIRO, Sônia Tereza da Silva. Considerações Sobre Diretrizes, Currículos e Construções do Projeto Pedagógico para a Área de Música. Revista da ABEM, Porto Alegre, n. 8, 2003. Disponível em: https://docplayer.com.br/10313315-O-que-sao-e-quais-os-objetivos-dos-pcns.html. Acesso em: 14 jul. 2024.
SANTOS, Samuel; SANTANA, Joice Lima; SANTANA, André Luiz Ferreira. A variação linguística e o preconceito linguístico no âmbito escolar. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES E FÓRUM PERMANENTE DE INOVAÇÃO EDUCACIONAL, Sergipe. Anais[...]. Sergipe: Universidade Tiradentes, 2015. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/enfope/article/view/1238. Acesso 03 de nov. 2020.
SEVERO, Cristine Gorski. A comunidade de fala na sociolinguística laboviana: algumas reflexões. Revista Voz das Letras, Florianópolis, n. 9, set. 2008. Disponível em: <https://www.academia.edu/download/5770164/92.pdf> Acesso em: 14 jul. 2024.
SOUZA, Josenete Trajano de. A importância da leitura dialógica na sala de aula. [S.I] Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa: UFPB, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/3579/1/JTS16012018.pdf. Acesso em: 14 jul. 2024.
UNIÃO NACIONAL DOS ESTUDANTES (UNE). Marcos Magno: preconceito linguístico no Brasil. São Paulo, SP, 2014. Disponível em: <https://www.une.org.br/2014/11/marcos-bagno-a-lingua-como-instrumento-de-poder/> Acesso em: 14 jul. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

