Inventories, collections, narratives as training devices in the teaching internship for Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644488045

Keywords:

Teacher training, Early Child Education teaching internship, Experience inventory

Abstract

The contact of professionals in training with their field of activity is seen as essential for learning a profession. In the case of teaching, if universities play a decisive and irreplaceable role in the training path of a beginner, the contribution of more experienced professionals is also undeniable. In this text, the internship is considered as one of the ways of approaching the territory of activity and the collective of professionals already engaged in the profession and, from this point, a proposal for a teaching internship for work in Early Childhood Education is discussed. In the discussion, the experience inventory is presented as a device that brings together collections and narratives of scenes observed in the daily life at daycare centers and preschools, documenting the journey. It is argued that, as a narrative-pedagogical artifact, the inventory intensifies the fabric of integrative syntheses about the experience of being in the field of action. In the intertwining of theory and practice that surround the theme of the internship, a set of inventories, produced by student-interns of the Pedagogy course at Universidade Federal Fluminense, is taken into analysis. The dialogue with textual and image narratives (collections) highlighted aspects that involve teaching practice in Early Childhood Education, such as the organization of space, interactions, and play. Learning to listen and to keep records, central to the reflection that configures and deepens teaching know-how, was also identified. Thus, the experience inventory proved to be a fertile training device within the scope of the teaching internship.

Author Biography

Luciana Esmeralda Ostetto, Universidade Federal Fluminense

Professora Associada III da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, doutora em Educação pela Unicamp, atua na graduação (Pedagogia) e na Pós-graduação em Educação (mestardo e doutorado). Lider do Grupo de pesquisa FIAR.

References

BENJAMIN, Walter. Infância em Berlim por volta de 1900. In: BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas II. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 71-143.

BRASIL. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 242, p. 18-19, 18 dez. 2009.

CARTIER-BRESSON, Henri. Ver é um todo: entrevistas e conversas, 1951-1998. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.

GANDINI, Lella; GOLDHABER, Johan. Duas reflexões sobre a documentação. In: GANDINI, Lella; EDWARDS, Carolyn (org.). Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002. p.150-169.

JOSSO, M-C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

NIGRIS, Elisabetta. A “didática da maravilha”: um novo paradigma epistemológico. In: GOBBI, Marcia Aparecida; PINAZZA, Mônica Appezzato (org.). Infâncias e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014. p.137-153.

NIZA, Sérgio. Contextos cooperativos e aprendizagem profissional: a formação no movimento da escola moderna. In: FORMOSINHO, J. (coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e ação docente. Porto: Porto Editora, 2009. p. 345-362.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 11-30.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843 DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843

OSTETTO, Luciana Esmeralda. O estágio curricular no processo de tornar-se professor. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas: Papirus, 2008. p.127-138.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Deslocamentos, aproximações, encontros: estágio docente na educação infantil. In: GOMES, Marineide de Oliveira (org.). Estágios na formação de professores: possibilidades formativas entre ensino, pesquisa e extensão. São Paulo: Loyola, 2011. p. 79-98.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. O estágio tecido com os fios do ensino, da pesquisa e da extensão. In: NORONHA, Elisiane; ANDRADE, Izabel; MAURÍCIO, Wanderléa (org.). Itinerários da formação docente: saberes e experiências do estágio curricular do UJS. São Paulo: Laborciência, 2012. p. 17-32.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. Nas veredas do estágio docente: (re)aprender a olhar. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 22, p. 1-14, 2019. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.22.0005 DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.22.0005

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.

SILVA, Ricardo Luis. Coleção das coisas que. Volume 3. Coisas que pedem, têm um nome, vêm escritas nas paredes. São Paulo: Edição do Autor, 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Curso: Pedagogia – Niterói: Projeto Pedagógico – Estrutura Curricular. Niterói: Coordenação do Curso de Pedagogia, Faculdade de Educação. Disponível em: https://coordenacaopedagogia.uff.br/wp-content/uploads/sites/593/2022/09/PPP-2018-ajuste.pdf. Acesso em: 5 maio 2024.

Published

2025-04-03

How to Cite

Ostetto, L. E. (2025). Inventories, collections, narratives as training devices in the teaching internship for Early Childhood Education. Education, 50(1), e41/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644488045

Issue

Section

Aprendizagem da profissão docente no estágio da educação Infantil

Most read articles by the same author(s)