Curriculum Production in Early Childhood Education post-BNCC: Possible Negotiations? The Curriculum Reform Movement in Education Departments of Baixada Fluminense.
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644485401Keywords:
: Curriculum; Childhood; Curricular PolicyAbstract
This study stems from research that aimed to analyze possible negotiations/articulations in Municipal Education Departments of Baixada Fluminense following the advent of the National Common Core Curriculum (BNCC), problematizing how curricular production for early childhood occurs in different municipal networks. The research focused on Baixada Fluminense: four Education Departments of municipalities located in the northern region of the Metropolitan Region of Rio de Janeiro. The question is raised: possible negotiations? How will curricular production for early childhood be thought/articulated within this political movement? In dialogue with the studies of Homi Bhabha (2013), the curriculum is discussed as a process of cultural enunciation. It is understood that curricular production for early childhood is a field of disputes/slippages concerning the meanings of curriculum, childhood, knowledge, and teaching, in the tension between local demands and propositions around a universalized common. Inferred from the analyses is that all curricular production is a conflicting and contingent process, a discursive process in a political game that is intended to be unfinished, therefore, in the (im)possibility of such policies projecting a single sense of childhood. It is argued that curricular productions for early childhood should be conceived in alterity, as an experience with and in difference.
References
AFONSO, N. da C.; RODRIGUES, P. F.; FRANGELLA, R. de C. P. O currículo e o nacional - uma leitura da normatividade na Base Nacional Comum. Utopia e Normatividade curricular: abordagens pós-estruturalistas. Editora CRV. Curitiba- Brasil 2021. Pág.173 a 190
BHABHA, Homi K. O local da cultura. 2ª ed. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.
BHABHA, Homi K. O bazar global e o clube dos cavalheiros ingleses. Textos seletos. Organização de Eduardo F. Coutinho. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.
BHABHA, Homí K. O direito de narrar. Harvard Design Magazine, Cambridge, Summer 2014. Online. Disponível em: https://goo.gl/3JnEHX. Acesso em: 14 set. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 03 set. 2021.
BUTLER, J. et al. Debates feministas. Um intercâmbio filosófico. São Paulo: Ed. Unesp Digital, 2018.
BUTLER, J. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2003.
BUTLER, J. Regulações de gênero. Cadernos Pagu, v. 42, p. 249-272, jan./jun. 2014.
DERRIDA, J. Posições. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
LOPES, A. C. Por um currículo sem fundamentos. Estudos em Ciência Tecnologia, Sociedade e Educação, v. 21, n. 45, 2015. DOI: https://doi.org/10.26512//c.v.21i45.4581.
LOPES, A. C. Ainda é possível um currículo político? In: LOPES, A. C.; DE ALBA, A. (orgs.). Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.
LOPES, A. C. Democracia nas políticas de currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 42, p. 700-715, 2012a.
LOPES, A. C. A qualidade da escola pública: uma questão de currículo? In: TABORDA, M.; FARIA FILHO, L.; VIANA, F.; FONSECA, N.; LAGES, R. (Org.). A qualidade da escola pública. v. 1. Belo Horizonte: Mazza, 2012b. p. 15-21.
LOPES, A. C.; BORGES, V. Currículo, conhecimento e interpretação. Currículo sem Fronteiras, v. 17, p. 555-573, 2017.
MACEDO, E. Mas a escola não tem que ensinar? Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria de currículo. Currículo sem fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, set./dez. 2017.
MENDES, J. C. B. Coordenação pedagógica: especulações sobre um espaço relacional. In: FRANGELLA, R. de C. P. (org.). Políticas curriculares, coordenação pedagógica e escola: desvios, passagens e negociações. Curitiba: CRV, 2016.
TEDESCHI, S. L.; PAVAN, R. Currículo e epistemologia: a descrição da identidade/universalidade e a criação da diferença/multiplicidade. Currículo sem Fronteiras, v. 3, p. 678-698, set./dez. 2017.
TEDESCHI, S. L.; PAVAN, R. A produção do conhecimento em educação: o pós-estruturalismo como potência epistemológica. Práxis Educativa, v.12, n. 3, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)