Curriculum Production in Early Childhood Education post-BNCC: Possible Negotiations? The Curriculum Reform Movement in Education Departments of Baixada Fluminense.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485401

Keywords:

: Curriculum; Childhood; Curricular Policy

Abstract

This study stems from research that aimed to analyze possible negotiations/articulations in Municipal Education Departments of Baixada Fluminense following the advent of the National Common Core Curriculum (BNCC), problematizing how curricular production for early childhood occurs in different municipal networks. The research focused on Baixada Fluminense: four Education Departments of municipalities located in the northern region of the Metropolitan Region of Rio de Janeiro. The question is raised: possible negotiations? How will curricular production for early childhood be thought/articulated within this political movement? In dialogue with the studies of Homi Bhabha (2013), the curriculum is discussed as a process of cultural enunciation. It is understood that curricular production for early childhood is a field of disputes/slippages concerning the meanings of curriculum, childhood, knowledge, and teaching, in the tension between local demands and propositions around a universalized common. Inferred from the analyses is that all curricular production is a conflicting and contingent process, a discursive process in a political game that is intended to be unfinished, therefore, in the (im)possibility of such policies projecting a single sense of childhood. It is argued that curricular productions for early childhood should be conceived in alterity, as an experience with and in difference.

Author Biographies

Rita de Cassia Prazeres Frangella, Rio de Janeiro State University

Mestrado (2002) e Doutorado em Educação (2006) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora Titular da Faculdade de Educação da UERJ. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação - Proped. Orientou 16 dissertações de mestrado, 10 teses de doutorados e 3 estágios de pós-doutoramento. Cientista do Nosso Estado da FAPERJ, PROCIENTISTA/UERJ. Bolsista de Produtividade do CNPq. Vice-coordenadora do Dinter Proped/UERJ- Universidade do Estado do Amazonas/UEA (2018-2022) Foi chefe do Departamento de Estudos Aplicados a Educação da Faculdade de Educação da UERJ.(2012-2015), Foi diretora da Faculdade de Educação da UERJ no período de agosto a novembro de 2015. Foi Vice-coordenadora do GT- Currículo da Anped no biênio 2012-13, Membro do Comitê Científico da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd/ GT Currículo (2015-2017, 2017-2019). Presidente do Associação Brasileira de Currículo pelo biênio 2019/2021. Atua como Membro do Comitê Institucional de Programas Institucionais PIBIC, PIBIC Af, PIBITI e IC Júnior da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Comitê PIBIC UERJ) Coordenadora de área - Educação da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro/FAPERJ entre 08/2018 e 08/2022 Coordenadora do Convênio UERJ-SEEDUC/RJ no âmbito do Projeto Rio +Alfabetizado para criação e oferecimento de curso de pós-graduação a professores alfabetizadores das secretarias municipais de Educação do estado do Rio de janeiro.

Thais Sacramento Mariano Teles da Silva, Rio de Janeiro State University

Doutora em Educação pelo programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do estado do Rio de Janeiro.

TÉcnica em assuntos Educacionais na SEMED/Nova Iguaçu/RJ

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Published

2024-07-12

How to Cite

Frangella, R. de C. P., & Silva, T. S. M. T. da. (2024). Curriculum Production in Early Childhood Education post-BNCC: Possible Negotiations? The Curriculum Reform Movement in Education Departments of Baixada Fluminense. Education, 49(1), e104/1–18. https://doi.org/10.5902/1984644485401

Issue

Section

Dossiê – Políticas-práticas curriculares para infância e formação de professores: perspectivas de análise em diferentes contextos nacionais e internacionais

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