Possibilities of Escapes: the spacestime of the school routine and the inventiveness of teachers in contexts of “partnerships” between the public and the private
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644485330Keywords:
Inventiveness, Teachers' possibilities of escapes, Partnerships between public and privateAbstract
This text seeks to problematize the escape routes forged by male and female teachers who experience and are touched by the teaching practice that takes place in an educational context configured by public-private partnerships in the rural region of Pernambuco. In order to problematize the business private sector and its performance in public education, which conceives, suggests and guides programs and projects for training teachers and managers, as well as curricular proposals, we established dialogues with Adrião; Pinheiro (2012), Adrião (2018), Peroni (2021), Laval (2019), among others. Mobilized, mainly, by the notions of inventiveness used by Dias (2009;2012) and temporalities, by Kohan (2018) and Ponce (2016), we were able to map the movements of the teachers who constituted possibilities of escapes from the prescriptions and standardizations posed by the projects and private sector programs. Data production took place through observations and conversations guided by ethnography in a municipal public school in the rural region of Pernambuco. The findings pointed out that the possibilities of escapes are given by the inventive movements of the teachers - they question, problematize, listen with sensitivity and affection and thus seek to resist attempts at controls, prescriptions and standardizations.
References
ADRIÃO, Theresa. Dimensões e formas da privatização da educação no Brasil: caracterização a partir de mapeamento de produções nacionais e internacionais. Currículo sem Fronteiras, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 8-28, abr. 2018. ISSN 1645-1384. Disponível em:http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss1articles/adriao.html. Acesso em: 13 jun. 2023.
ADRIÃO, Theresa. PINHEIRO, Denise. A presença do setor privado na gestão da educação pública: refletindo sobre experiências brasileiras. Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v 1, n 1, p. 55-66, 18 jun. 2012. ISSN: 2238-8346. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/17363/9527> Acesso em: 13 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v1n1a2012-17363
BALL, Stephen J.. Performatividade, privatização e o pós-Estado do Bem-Estar. Educação e Sociedade. Campinas, v. 25, n. 89, set.-dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400002
BALL, Stephen J.. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Tradução: Celina Rabello Duarte, Maria Lucia Mendes Gomes e Vera Luiza Macedo Visockis. Revista Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S010015742005000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 13 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002
BALL, Stephen J.; MAGUIRE.; BRAUN, A., Como as escolas fazem política. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.
BROWN, Wendy. Cidadania sacrificial: neoliberalismo, capital humano e políticas de austeridade. Zazie Edições, 2018. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1467-8675.12166. Acesso em: 13 jun. 2023.
BOCCHETTI, André. A hiperformatividade e suas dispersões: racionalidades formativas para além da escolarização. Polêm!ca, v. 17, n. 2 ,2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/rt/printerFriendly/29596/20806. Acesso em: 13 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/polemica.2017.29596
CAMPOS, Darlene Eugênia de Moura. A formação continuada de professores: cartografando experiências na rede municipal de ensino de Caruaru-PE. 2022. 161 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, CAA, Mestrado em Educação Contemporânea, 2022.
DALBOSCO, Cláudio Almir. Instructio, libertas e exercício docente na contemporaneidade. Educação & Sociedade, Campinas, v. 40, 2019. ISSN 1678-4626. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v40/1678-4626-es-40-e0220333.pdf. Acesso em: 13 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302019220333
DÁRIO Jr., Ivan Rubens; SILVA, Luciana Ferreira da. A escola como experiência: entrevista com Walter Omar Kohan. Revista Eletrônica de Educação, v.12, n.1, p.29-304, jan./abr.2018. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992297
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação inventiva de professores e políticas de cognição. Informática na Educação: teoria e prática, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 164-174, jul./dez. 2009. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica. Acesso em: 13 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.9313
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação Inventiva como possibilidade de deslocamentos. In:______. (Org.) Formação inventiva de professores. Rio de janeiro: Lamparina, 2012. p. 25-41.
DIAS, Rosimeri de Oliveira; PELUSO, Marilena dos Reis; BARBOSA, Márcia Helena Uchôa. Conversas entre micropolíticas e formação inventiva de professores. Mnemosine, vol.9, n. 1. p. 224 -237, 2017.
FERREIRA, Valeria Milena Rohrich; ARCO-VERDE, Yvelise Freitas de Souza. Chrónos e Kairós: o tempo nos tempos da escola. Educar, Curitiba, v.17, p 63-78. 2001. Editora da UFPR. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.220
LARROSA, Jorge. Estudar=Estudiar. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público.1 edição. São Paulo: Boitempo, 2019.
LINS, C.A.; CAMPOS, D. Os modos de ser estar e os saberes fazeres da docência atravessados pelas “parcerias” público-privado na Rede Pública de Ensino Municipal do agreste de Pernambuco. Debates em Educação, n. 12(Esp), p. 610-623, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12nEspp610-623. Acesso em: 13 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12nEspp610-623
PERONI, Vera Maria Vidal. Relação público-privada: o papel da educação na construção de um projeto societário democrático In: PERONI, Vera Maria Vidal; ROSSI, Alexandre José; LIMA, Paula Valim. Diálogos sobre a relação entre público e o privado no Brasil e América Latina. 1 Edição, São Paulo: Livraria da Física, 2021. Disponível em: https://www.ufrgs.br/gprppe/wp-content/uploads/2021/11/Dialogos-entre-o-publico-e-o-privado_digital.pdf. Acesso em: 13 jun. 2023.
PONCE, Branca Jurema. O Tempo no Mundo Contemporâneo: o tempo escolar e a justiça curricular. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 4, p. 1141-1160, out./dez. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623660533. Acesso em: 13 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623660533
SILVA, J. F. da.; SANTOS, M. C. X. dos.; LINS, C. P. A. “Parcerias” público-privadas: algumas reflexões sobre docências que se movem na Rede Municipal de Ensino de Caruaru-PE. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15096, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15096. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15096. Acesso em: 27 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15096
SILVA, Hélio R. S. A situação etnográfica: andar e ver. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 15, n. 32, p. 171-188, jul./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832009000200008
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)