The modelo of rotation by seasons in the área of Natural Sciences: literature review between 2017 and 2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485194

Keywords:

Hybrid teaching, Rotation by stations, Basic Education

Abstract

ABSTRACT

The Station Rotation (RpE) model allows the student to be in contact with different ways of learning in just one class. Allowing the teacher to assume the role of mediator and the student the role of protagonist in the teaching-learning process. Based on a literature review, this study discusses how the RpE modality has been approached in the classroom, in Basic Education, in the area of ​​Natural Sciences, according to productions published between 2017-2024 in database Scielo, a Google Scholar search engine, a virtual library Periódicos CAPES and a Catalog of Theses and Dissertations and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations repository, through the search for the “rotation by stations” connector. The databases consulted in CAPES journals are described in the Results topic. With the aim of answering the questions of how the methodology has been developed within the classroom, which strategies are being applied, what level of education and which subjects. In the first stage, all titles, keywords, and summary of the works found. In the second stage, the complete reading of the 21 selected works took place. The results indicate that the methodology has been developed both in isolation and in conjunction with other strategies, mainly in conjunction with the didactic sequence. At different levels of education and subjects. The predominant activities in RpE are videos, practical activities/experiments and texts. It is clear that this is a methodology that still requires further studies and it is hoped that this work will encourage future research.

Author Biographies

Bruna Mainel Almeida, Federal University of Rio Grande do Sul

Mestranda em Educação em Ciências na UFRGS. Especialista em Educação Especial Inclusiva pelo CENSUPEG. Licenciada em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Ritter dos Reis, e Técnica em Química pela Escola Técnica Cristo Redentor. Atualmente atua como Técnico Metrologista na empresa Incoterm Industria de Termometros LTDA no laboratório de Massa Especifica e Volumetria. Foi estagiária no Colégio João Paulo - Zona Sul de Porto Alegre no Clube de Ciências para alunos do Ensino Fundamental. Desenvolveu o projeto de pesquisa Aulas práticas: uma alternativa para a desconstrução da cegueira botânica nas escolas entre 2018 e 2019 em quatro escolas estaduais de Porto Alegre - RS. Tem experiência com desenvolvimento de jogos didáticos nas áreas de: Botânica, Ecologia, e Sistemas do corpo humano. Foi Monitora Voluntária nas disciplinas de sala de aula e laboratório: Geologia e Biopaleontologia, Estrutura e Função Vegetal, Morfofisiologia Vegetal, Morfologia Vegetal I, e Diversidade Vegetal II.

Ana Paula Santos de Lima, Federal University of Rio Grande do Sul

Possui graduação em Ciências Biológicas Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2009) e especialização em Educação Ambiental pela Universidade Cidade de São Paulo (2012). Mestra (2014) e doutora (2019) em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde na UFSM. Atuação na área de educação em ciências, aprendizagem por projetos, ensino, formação continuada de docentes, TIC e metodologias ativas. Atualmente aluna de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências na UFRGS. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação do Campo e Ciências da Natureza da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), RS. 

References

ALMEIDA, Bruna Mainel; ROCKENBACH, Lara Colvero; FRIZZO, Leticia Rosa. Gamificação e realidade aumentada: uma alternativa para auxiliar no processo de ensino-aprendizado. In: LIMA, Ana Paula Santos de; BATISTA, Lindsai Santos Amaral; ROBAINA, José Vicente Lima (Org.). Metodologias ativas no ensino de ciências: teoria e prática. 2. ed. Santa Maria: Arco Editores, 2023, p 53-92.

BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2015.

BACICH, Lilian; MORAN, José. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, nº 25, p. 45-47, junho, 2015.

BACICH, Lilian; MORAN, José; FLORENTINO, Elisangela. Educação Híbrida: Reflexões para a educação pós- -pandemia. Políticas Educacionais em Ação, n° 14, p. 1-13, abr, 2021.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de Aula Invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. 1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2020.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 1. ed. Portugal: Porto, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018

CAMARGO, Fausto. Por que usar metodologias ativas de aprendizagem?. In: CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie (Org.). A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018

CARDOSO, Tereza; ALARCÃO, Isabel; ANTUNES, Celorico J. Revisão da literatura e sistematização do conhecimento. Porto: Porto, 2010.

DAROS, Thuinie. Metodologias ativas: aspectos históricos e desafios atuais. In: CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie (Org.). A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018

HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2015.

MACEDO, Renata Mourão. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, p. 262-280, Agosto. 2021.

MIRANDA, Kacia Kyssy Câmara de Oliveira; LIMA, Alzenir da Silva; OLIVEIRA, Valeska Cryslaine Machado de; TELLES, Cinthia Beatrice da Silva. Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, VII, 2020, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2020.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. 1. ed. São Paulo: Penso, 2018.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários, Recife, v. 37, p. 58-70, dez. 2020.

SILVA, Cristine Roman Cardoso de Araujo; ROBAINA, José Vicente Lima. O estado da arte das questões sociocientíficas no período de 2014 - 2018. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 9, n. 1, 2020.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2025-03-07

How to Cite

Almeida, B. M., & Lima, A. P. S. de. (2025). The modelo of rotation by seasons in the área of Natural Sciences: literature review between 2017 and 2024. Education, 50(1), e24/1–30. https://doi.org/10.5902/1984644485194