The modelo of rotation by seasons in the área of Natural Sciences: literature review between 2017 and 2024
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644485194Keywords:
Hybrid teaching, Rotation by stations, Basic EducationAbstract
ABSTRACT
The Station Rotation (RpE) model allows the student to be in contact with different ways of learning in just one class. Allowing the teacher to assume the role of mediator and the student the role of protagonist in the teaching-learning process. Based on a literature review, this study discusses how the RpE modality has been approached in the classroom, in Basic Education, in the area of Natural Sciences, according to productions published between 2017-2024 in database Scielo, a Google Scholar search engine, a virtual library Periódicos CAPES and a Catalog of Theses and Dissertations and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations repository, through the search for the “rotation by stations” connector. The databases consulted in CAPES journals are described in the Results topic. With the aim of answering the questions of how the methodology has been developed within the classroom, which strategies are being applied, what level of education and which subjects. In the first stage, all titles, keywords, and summary of the works found. In the second stage, the complete reading of the 21 selected works took place. The results indicate that the methodology has been developed both in isolation and in conjunction with other strategies, mainly in conjunction with the didactic sequence. At different levels of education and subjects. The predominant activities in RpE are videos, practical activities/experiments and texts. It is clear that this is a methodology that still requires further studies and it is hoped that this work will encourage future research.
References
ALMEIDA, Bruna Mainel; ROCKENBACH, Lara Colvero; FRIZZO, Leticia Rosa. Gamificação e realidade aumentada: uma alternativa para auxiliar no processo de ensino-aprendizado. In: LIMA, Ana Paula Santos de; BATISTA, Lindsai Santos Amaral; ROBAINA, José Vicente Lima (Org.). Metodologias ativas no ensino de ciências: teoria e prática. 2. ed. Santa Maria: Arco Editores, 2023, p 53-92.
BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2015.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, nº 25, p. 45-47, junho, 2015.
BACICH, Lilian; MORAN, José; FLORENTINO, Elisangela. Educação Híbrida: Reflexões para a educação pós- -pandemia. Políticas Educacionais em Ação, n° 14, p. 1-13, abr, 2021.
BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de Aula Invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. 1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2020.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 1. ed. Portugal: Porto, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018
CAMARGO, Fausto. Por que usar metodologias ativas de aprendizagem?. In: CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie (Org.). A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018
CARDOSO, Tereza; ALARCÃO, Isabel; ANTUNES, Celorico J. Revisão da literatura e sistematização do conhecimento. Porto: Porto, 2010.
DAROS, Thuinie. Metodologias ativas: aspectos históricos e desafios atuais. In: CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie (Org.). A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018
HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2015.
MACEDO, Renata Mourão. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, p. 262-280, Agosto. 2021.
MIRANDA, Kacia Kyssy Câmara de Oliveira; LIMA, Alzenir da Silva; OLIVEIRA, Valeska Cryslaine Machado de; TELLES, Cinthia Beatrice da Silva. Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, VII, 2020, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2020.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. 1. ed. São Paulo: Penso, 2018.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Ensino remoto ou ensino a distância: efeitos da pandemia. Estudos Universitários, Recife, v. 37, p. 58-70, dez. 2020.
SILVA, Cristine Roman Cardoso de Araujo; ROBAINA, José Vicente Lima. O estado da arte das questões sociocientíficas no período de 2014 - 2018. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 9, n. 1, 2020.
ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)