Narrative with teachers: possibilities for the constitution of data in educational research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485104

Keywords:

Research Methodology, Narrative interview, Teacher training

Abstract

In this article, we present an overview of research that used narrative interviews with teachers in research in the educational field, aiming to understand the characteristics that narrative interviews encompass, their possibilities and how they are organized. In view of this, searches were carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), limiting themselves to finding theses published in a time frame of the last ten years (2013-2022) and using the simple search operator with the compound terms written in quotation marks: “narrative interview” and “narrative”. Therefore, we found a total of 34 theses that included the corpus of our investigation. After the analysis, it was found that 32 theses conducted their interviews individually, and only one chose to conduct group interviews. In one of the theses, it was not possible to be clear about the choice of how the interviews took place, whether individual, mixed or in a group. Individual interviews allow you to get closer to the interviewee, making them feel welcomed and safe. The main results evidenced in our analysis indicate that the narrative method using individual and face-to-face interviews with a small group of teachers allows us to go beyond the transmission of information about what we want to investigate, providing the opportunity to learn about the life story and the construction of a career. teacher based on the speeches of the interviewed subjects.

Author Biographies

Natiely Quevedo Moss, Western Paraná State University

Doutoranda em Educação em Ciências pelo programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática - PPGECEM da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2022). Mestre em Educação em Ciências pelo programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática - PPGECEM da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2017-2019).Especialista no Curso de Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Medianeira (2019-2020).Pedagoga, graduada em Licenciatura em Pedagogia - UNINTER (Centro Universitário Internacional) - Santa Helena (2020).Bióloga, graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas - UTFPR (Universidade Tecnológica Federal do Paraná) - Câmpus Santa Helena (2018).Tecnóloga em Gestão Ambiental, formação pela UTFPR (Universidade Tecnológica Federal do Paraná) - Câmpus Medianeira (2013).Foi bolsista de Iniciação científica desenvolvendo o trabalho: Padronização do ensaio de germinação in vitro de sementes do carrapicho e da corda-de-viola. Voluntária no Projeto de extensão Roteiros Interdisciplinares - Conhecendo a Ciência com a UTFPR-SH. Atua como professora das disciplinas de Ciências, Química e Biologia no Ensino Fundamental e Médio na rede pública de Ensino do município de Santa Helena. Atualmente bolsista da CAPES (2022-2024). 

Daniela Frigo Ferraz, Western Paraná State University

É professora Adjunta do curso de Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Cascavel, onde atua desde o ano de 2003. Docente permanente e orientadora no programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, (PPGECEM) nível de mestrado e doutorado da Unioeste. Tem experiência na área de Educação em ciências atuando principalmente nas seguintes linhas de pesquisa: Educação em Ciências, Ensino de Biologia, Formação de Professores. É membro da ABRAPEC (Associação Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências) e membro e fundadora do GECIBIO (Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências e Biologia) junto ao CNPq em que foi líder até o ano de 2013.

Lourdes Aparecida Della Justina, Western Paraná State University

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM (1998). Mestre em Educação - Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC (2001). Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Unesp (2011). Professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, atuando na Graduação em Ciências Biológicas-Bacharelado e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências e Biologia (GECIBIO), desenvolvendo pesquisas na área de Educação em Ciências, principalmente na história e epistemologia do conhecimento biológico; validação dos nossos processos de ensino e aprendizagem; treinamento de professor.

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Published

2025-01-17

How to Cite

Moss, N. Q., Ferraz, D. F., & Justina, L. A. D. (2025). Narrative with teachers: possibilities for the constitution of data in educational research. Education, 50(1), e2/1–30. https://doi.org/10.5902/1984644485104