Narrative with teachers: possibilities for the constitution of data in educational research
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644485104Keywords:
Research Methodology, Narrative interview, Teacher trainingAbstract
In this article, we present an overview of research that used narrative interviews with teachers in research in the educational field, aiming to understand the characteristics that narrative interviews encompass, their possibilities and how they are organized. In view of this, searches were carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), limiting themselves to finding theses published in a time frame of the last ten years (2013-2022) and using the simple search operator with the compound terms written in quotation marks: “narrative interview” and “narrative”. Therefore, we found a total of 34 theses that included the corpus of our investigation. After the analysis, it was found that 32 theses conducted their interviews individually, and only one chose to conduct group interviews. In one of the theses, it was not possible to be clear about the choice of how the interviews took place, whether individual, mixed or in a group. Individual interviews allow you to get closer to the interviewee, making them feel welcomed and safe. The main results evidenced in our analysis indicate that the narrative method using individual and face-to-face interviews with a small group of teachers allows us to go beyond the transmission of information about what we want to investigate, providing the opportunity to learn about the life story and the construction of a career. teacher based on the speeches of the interviewed subjects.
References
AVINIO, C. S. Ecologia do desenvolvimento humano: movimentos e construção da ambiência bioecológica na educação infantil do campo. 162 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.
BARBIERO, D. R. Gênese e desenvolvimento dos saberes pedagógico-tecnológicos na docência em Arquivologia (UFSM) frente à convergência digital. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edições 70 Ltda. Lisboa - Portugal, 1977.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho Guareschi. 9 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BOLÍVAR, A., DOMINGO, J. e FERNÁNDEZ, M. Pesquisa biográfico-narrativa em educação: abordagem e metodologia. Arco Libros - La Muralla, S.L.; 1ª ed. 2001. 328 p.
CHANSIS, L. I. M. Biografias de professores(as) de escolas do campo e classes multisseriadas. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qua-litativa. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores IlEEI/uFu. Uberlândia: EDuFu, 2011.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto / John W. Creswell; tradução Luciana de Oliveira da Rocha. - 2. ed. - Porto Alegre: Artmed, 2007. 248 p.
GALVÃO, C. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.
GASKELL, B. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, M.; GASKELL, B. (Eds.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. pág. 64-89. Londres, Inglaterra: Sage Publications. 2002.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD). 2023.
JOSSO, M.C. Experiência e vida e formação. 2º ed. revista e ampl. Natal, EDUFRN; São Paulo, Paulus, 2010.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. Entrevista narrativa. In: BAUER, M.; GASKELL, B. (Eds.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. p. 57-74. Londres, Inglaterra: Sage Publications. 2002.
LARROSA, J. Nietzsche e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2 ed. Rio de Janeiro: EPU., 2013. p.12, 44-45.
MUYLAERT, C. J.; SARUBBI JUNIOR, V.; GALLO, P. R.; ROLIN NETO, M. L.; REIS, A. O. A. Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 48, n. spe2, p. 184-189, 2014.
NEGRINI, T. Problematizações e perspectivas curriculares na educação de alunos com altas habilidades/superdotação. 328 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
NÓVOA, A.; FINGER, M. O método (auto)biográfico e a Formação. Natal, EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010. (Coleção Pesquisa (auto)biográfica Educação. Clássicos das Histórias de Vida).
PACHÁ, P.; MOREIRA, L. V. C. Entrevista narrativa como técnica de pesquisa. Synesis. Petrópolis, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 157-168, Jan/Jul 2022, Issn 1984-6754.
PASSEGGI, M. da C. A pesquisa (auto)biográfica em educação: princípios epistemológicos, eixos e direcionamentos da investigação científica. In: VASCONCELOS, M. de F.; ATEM, É. (Org.). Alteridade: o outro como problema. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2011. p. 13-39.
PEREIRA, S. R. C. Aprendizagem docente do professor orientador no estágio curricular supervisionado em cursos de licenciatura. 283 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.
PIECZKOWSKI, T. M. Z. Inclusão de estudantes com deficiência na educação superior: efeitos na docência universitária. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
REIS, F. A docência na educação superior: narrativas das diferenças políticas de sujeitos surdos. 2015. 278 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.te.2015.92.
RIBAS, J. R. Ateliê biográfico de (auto)formação: cruzando fios e entrelaçando histórias-trajetórias docentes de professores em classes multisseriadas no estado de Santa Catarina. 275 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021.
SCHÜTZE, F. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: Weller V, Pfaff N. Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis (RJ): Vozes; 2010. p. 211-22.
SCREMIN, G. Tecido complexo formativo docente: repercussões dos conhecimentos específicos das áreas nos processos formativos das licenciaturas. 294 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
STAHL, L. R. Pedagogia específica de orientação de estágio: uma investigação narrativa. 330 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis- RJ: Vozes, 2002. 325 p.
TEIXEIRA, Z. L. O. Narrativas de professores de flauta transversal e piano no ensino superior: a corporeidade presente (ou não) na aula de instrumento. 2016. 159 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
THESING, M. L. C. A epistemologia da formação de professores de educação especial: um professor plurivalente para “dar conta da inclusão”?. 245 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.
ZAMBERLAN, A. A constituição da docência na ambiência complexa dos Institutos Federais – construindo redes de [trans] formação. 221 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.
WISCH, T. F. Contextos emergentes no Colégio de Aplicação: tessituras das docências na perspectiva inclusiva. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)